Új bírók előtt, új tárgyalóteremben, új épületben, új városban folytatódik a 17 halálos áldozatot követelő 2017-es veronai buszbaleset pere Olaszországban. Tavaly nyáron első fokon döntöttek az elsőrendű vádlott sorsáról a Veronai Városi Bíróságon. Amellett, hogy eltiltották a vezetéstől Olaszországban, V. János buszsofőrt 12 évnyi börtönre ítélték nem jogerősen, mivel sztárügyvédekből álló védelme fellebbezett a döntés ellen. Így került a békéscsabai férfi ügye a fellebviteli bíróságra, a Corte di Appello di Venezia Aula Bunkerének háromfős bírói testülete elé, ahol mára hirdették meg az első tárgyalási napot. A tragédiában érintettek hozzátartozói ezúttal is eljöttek, V. János pedig ezúttal sem jelent meg. Ahogy Magyarországon, Olaszországban is az a feladata a másodfokon eljáró testületnek, hogy elbírálja az első fokon hozott ítéletet. A vád nem fellebbezett, elfogadta a 12 évet, a védelem viszont igen. A sofőr sztárügyvédei közel kétszáz oldalas beadványt tártak a bíróság elé. Hamar kiderült, hogy a Liguroi nevű, testületet vezető bíró nincs meggyőződve arról, hogy V. János vezette a buszt és arra törekszik, hogy már ma ítéletet hirdethessenek másodfokon.13 órakor megszületett az ítélet. Sikerült megegyezniük. Hat évet kapott V. János, amiből legalább két és fél évet börtönben kell töltenie.

Vastag, szürke rácsok veszik körül azt az épületet, ahol jogerősen dönthetnek a magyar sofőr sorsáról másodfokon. A veronai városi ügyeket is tárgyaló fellebviteli bíróság a lagúnáiról ismert olasz város egyik szárazföldi kerületében, Mestrében működik. Könnyekkel és mély fájdalommal kikövezett út vezetett Velencéig a veronai buszbalesetben érintett áldozatok rokonai számára, akik közül többen ma is eljöttek. Maszkban figyelik, ahogy az ügyben eljáró ügyvédek és a rokonok jogi képviselői a bírókkal egyeztetnek a tárgyalás előtt.

Sztárügyvédei azt indítványozták, hogy 6 évre csökkentsék a buszsofőr büntetését.  A bírók megpróbálják elérni, hogy a két fél megegyezzen egymással. Ha sikerül, hamar vége lehet az ügynek. A bírói testület vezetője nincs meggyőződve arról, hogy V. János vezette a buszt, a vád viszont kitart emellett, tehát 

még az is lehet, hogy 6 évnél is kevesebbet kell majd rácsok mögött töltenie.

Az áldozatok hozzátartozói nagyon dühösek, többen elsírták magukat.

Nem hiszik el, hogy 12 év helyett pár év börtönbüntetéssel megúszhatja V. János. Miután az ügyész felvilágosította a szülőket arról, hogy valószínűleg el fogják ítélni, de biztosan kevesebbre számíthat, mint első fokon, Márton László, a legfiatalabb halálos áldozat édesapja szó szerint dühkitörést kapott.

"Én már börtönben vagyok, ártatlanul kell ülnöm, viselnem ezt az egészet életem végig, miközben a legfőbb felelős, ennyi ember halálának okozója pár évvel megúszhatja annak ellenére, hogy felelőtlen volt, hiszen tudta, hogy mennyire beteg. Nem gondatlanság volt, tudatában volt a tettének. Nem hiszem el, nem fogják fel, hogy nekünk ez az egy lehetőségünk volt az igazságérzetre. Szerettük volna, ha méltó büntetést kap. Azt hittük, igazságot szolgáltatnak a gyerekeinknek, de mint kiderült, itt sincs igazságszolgáltatás, ahogy a Földön sehol" - mondta az Origónak. 

A rokonok jogi képviselőitől megtudtam, hogy az olasz jog szerint, ha nem mentik fel, legkevesebb 2 és fél évet biztosan le kell ülnie, de ezt még nem tudjuk. 11 óra 45 perckor Liguori bíró berekesztette az ülést és elvonult. Várunk. 13 órakor kihirdették az ítéletet.

Hat évet kapott jogerősen a buszsofőr, mert sikerült a vád és a védelem képviselőinek megegyezniük egymással. 

Ezzel véget ért a V. János ellen indított eljárás. Fellebbezésnek ugyanis helye nincs. A hat évből valóban legalább két és fél évet le kell ülnie, amit valószínűleg olasz börtönben kell megtennie. 

A fellebbviteli bíróság épülete Velencében 2021. október 26-án, itt tárgyalják másodfokon a veronai buszbaleset perétForrás: Origo

Lángokba borult a diákok busza

2017. január 20-án, a 17 halálos áldozatot követelő

veronai buszbalesetben egy magyar turistabusz gyulladt ki.

A budapesti Szinyei Merse Pál Gimnázium tanulói egy franciaországi sítáborból tartottak hazafelé. Volt diákok, tanárok és az egyikük családja is velük utazott. 

Olasz tűzoltók felvétele a magyar diákokat szállító, kiégett autóbuszról az olaszországi A4-es autópályán egy veronai csomópontnál 2017. január 21-énForrás: MTI/EPA/ANSA/VIGILI DEL FUOCO/Vigili Del Fuoco Handout

A nyomozás során kiderült, hogy

a busz fékezés nélkül hajtott a szalagkorlátnak a Verona melletti A4-es autópályán mielőtt az egyik felüljáró pillérének csapódott volna.

Ahogy megírtuk, hogy

a sofőr, V. János, a vád szerint a tragédia előtt elaludhatott, mivel nem fékezett és a kormányt sem rántotta el.

Ezt a fotót az olasz rendőrség tette közzé a magyar diákokat szállító, kiégett autóbuszról, amellyel az olaszországi A4-es autópályán történt baleset 2017. január 21-énForrás: MTI/EPA/ANSA / POLIZIA DI STATO/Polizia Di Stato / Handout

Bár felmerült, hogy nem ő vezette a buszt, az autópálya kameráinak felvételei is igazolták, hogy ő ült a volán mögött, és mint kiderült, az első vallomásában maga is ezt mondta, később viszont már tagadta. Annak ellenére, hogy az orvosi vizsgálatok is a vádat igazolták, ügyvédei sokáig kitartott emellett. Az orvosok viszont

megtalálták a testén a biztonsági öv nyomát, a fejsérülése pedig attól keletkezett, hogy a ráesett az ülés fölé elhelyezett televízió.

A társa aludt, ő nem volt bekötve és olyan sérüléseket szerzett, ami azt igazolta, hogy ő nem vezethetett. 

Elhúzódó tárgyalás

A gyanúsításból hamar vád lett, 2018 októberére tárgyalóterembe került az ügy. Az áldozatok hozzátartozói mérhetetlen fájdalommal, de reménykedve léptek be a tárgyalóterem ajtaján.

Fotó: Csudai Sándor - Origo

Akkor még bíztak benne, hogy hamar lezárják az ügyet.

Egyikük sem gondolta, hogy egy hosszú, bonyolult, trükkökkel teli pernek néznek elébe. 

Az első napon a bíró is azt várta, amit az áldozatok hozzátartozói, hogy a buszsofőr megjelenik, ezért órákkal később kezdte el a tárgyalást. A második alkalomtól kezdve - ez egy 2018. decemberi nap volt - viszont már halványodott a remény, hogy valaha is eljön. Tavalyelőtt már senkit sem lepett meg, hogy az ügyvédje képviselte a szabadlábon védekező V. Jánost.

Az olasz jog szerint ugyanis a vádlott nem köteles személyesen megjelenni, és előzetes letartóztatásba sem kerülhetett.

Fotó: Polyák Attila - Origo

2019 márciusában fordulat történt a veronai buszbaleset perében a tárgyaláson. A bíró elfogadta azt az ügyészi indítványt, 

amelyben több szervezettel, illetve az őket képviselőkkel bővítették azok körét, akiket meg akartak hallgatni.

Tavasszal váratlanul megjelent a biztosítótársaság ügyvédje a tárgyaláson, és az is kiderült, hogy az ügyész miért nem foglalkozott a 2017. január 20-i, 17 halálos áldozatot követelő tragédiában érintett busztársasággal. Állítólag azt az információt kapta, hogy Magyarországon már indult ellenük eljárás, ami nem igaz. A szülők győzelemként értékelték a fordulatot.

Hozzátartozók interjút adnak az OrigónakFotó: Polyák Attila - Origo

Fél évvel később az áldozatok hozzátartozói lelkileg már erősebbnek tűntek, annak ellenére, hogy olyan pólót viseltek, amelyen a balesetben elvesztett gyerekeik képei és nevei voltak. De mint kiderült, a fájdalmuk erősödött az idővel. Ezen pedig az sem enyhített,

hogy egy évvel a per megindítása után még mindig az előkészítő fázisban tartott a veronai buszbaleset ügye.

Hozzátartozóik arcmását viselték a rokonok a Veronai Városi Bíróság előtt 2019. szeptember 20-ánFotó: Szabó Gábor - Origo

A rokonok akkor abban bíztak, hogy tanúkat hallgatnak meg a tárgyalóban, vagyis megkezdődhet a per érdemi része, de csak az időt húzta a védelem. Négy hónappal ezelőtt még arról sem esett szó, mi szerepel V. János sztárügyvédjének a buszsofőrről szóló beadványában, ahogy arról sem, amit az Origo írt meg először, miszerint egy nagyon fontos dokumentum eltűnt az olasz ügyészségről. Az, amelyikben az állt, hogy

V. János betegen vezette a gimnazisták buszát.

Eközben, átvitt értelemben, a baleset 18-ik áldozatának nevezhető, túlélő tanár 2019 végén halálos betegségben meghalt, sosem tudta feldolgozni a gyerekei elvesztését.

Fotó: Polyák Attila - Origo

Ugyanakkor némi eredményt is elértek a szülők azzal, hogy az őket támogató, autópálya-áldozatokat képviselő olasz civil szervezetet nem sikerült a védelmet ellátó sztárügyvédeknek kizáratni a perből. Emellett az olasz igazságügyi miniszter is bejelentette, hogy személyesen felügyeli a tárgyalás menetét,

mert kiemelten kezelik a magyarok buszbalesetének ügyét.

2020. január 24-én a bíró bejelentette, hogy legalább hat évvel rövidebb büntetésre számíthat V. János, mint amit a vádirat alapján kaphatott volna, és az is eldőlt, hogy a tárgyalás már nem tart sokáig. A pert márciusban akarták folytatni a veronai bíróságon, de a koronavírus-járvány átírta a tervet. Végül 2020 júniusában megszületett az ítélet. V. Jánost 12 börtönre ítélték, vagyis a maximumot, amit a rövidített eljárásban megkaphatott, emellett örökre eltiltották a vezetéstől Olaszországban. A döntés ellen a sztárügyvédei fellebbeztek, így került Velencébe az ügy.