A mozdony alatt találták meg a halott katonákat

Baleset - Katasztrófa - Vasúti baleset Herenden  baleseti helyszín férfi FOTÓ FOTÓ ÁLTALÁNOS FOTÓTÉMA füstöl halálos baleset háttal KÉPKIVÁGÁS KÖZLEKEDÉSI ESZKÖZ mozdony összetört jármű Roncs SZEMÉLY totál vasútállomás Baleset
Herend, 1969. január 31. Érdeklődők nézik az összeroncsolódott vasúti kocsikat, mozdonyokat a herendi vasútállomáson, ahol előzőleg a szombathelyi gyorsvonat helytelen váltóállítás következtében belerohant az állomáson indulásra váró katonai szerelvénybe. MTI Fotó: Kovács Sándor
Vágólapra másolva!
Kilencen haltak meg a herendi vasútállomáson 1969. január 31-én, amikor reggel nyolc óra előtt néhány perccel az egyik vágányon álló, katonákat szállító szerelvénybe beleütközött egy utasokat szállító gyorsvonat. A gyorsvonat utasai közül nem halt meg senki, öt ember súlyosan, 17-en könnyebben sérültek. A katonai vonaton viszont nyolc katona és a vonat vezetője meghalt, 28 katona súlyos, életveszélyes sérüléseket szenvedett, 16-an könnyebben sérültek. A Veszprém Megyei Kórházban napokig műtötték a rengeteg sérültet, egyetemisták is jelentkeztek a kórházba, hogy segítenek. A balesetet hibás váltóállítás okozta, amelyet a gyorsvonat vezetője körülbelül hatvan méterre a váltótól már észrevett, de hiába fékezett, nem tudott lassítani, és 70 km/h sebességgel rohant az álló katonai szerelvénybe. A váltóőrt 8, a társát 3 év letöltendő börtönre ítélték. 2016-ban emléktáblát helyeztek a herendi vasútállomás épületére, hogy így emlékezzenek a balesetben meghalt katonákra. 
Vágólapra másolva!

A herendi vasútállomáson 1969. január 31-én reggel egy katonákat szállító vonat várakozott. A város vasútállomása felé közeledett a szombathelyi gyorsvonat - tele utasokkal.

Az állomás előtt néhány tíz méterrel gyorsvonat vezetője észrevette, hogy rosszul áll a váltó - vagyis, ugyanazon a sínpáron halad a gyorsvonat, mint ahol a katonai vonat áll. Azonnal fékezni kezdett, de nem tudott megállni - hetven km/h-s sebességgel rohant bele a várakozó szerelvénybe.

Az ütközés során nyolc katona és a várakozó vonat vezetője azonnal meghalt, huszonnyolcan súlyosan, életveszélyesen, tizenhatan könnyebben sérültek meg. A gyorsvonaton utazók közül öten súlyosan, tizenheten könnyebben sérültek meg.

Herend, 1969. január 31. Érdeklődők nézik az összeroncsolódott vasúti kocsikat, mozdonyokat a herendi vasútállomáson, ahol előzőleg a szombathelyi gyorsvonat helytelen váltóállítás következtében belerohant az állomáson indulásra váró katonai szerelvénybe Forrás: MTI/Kovács Sándor

A veol.hu a tragédia ötvenedik évfordulóján megnézte, miként számolt be 1969-ben a balesetről a megyei napilap.
Az újságírók 1969-ben a baleset után néhány perccel már a helyszínen voltak. Egyiküknek sikerült a gyorsvonat vezetőjével beszélnie, aki azt mondta: a herendi vasútállomás bejáratánál vette észre, hogy nem jól áll a váltó, és azonnal fékezni kezdett, de nem tudta megállítani a vonatot.

A kilenc halottat a katonai vonat mozdonya alatt találták meg.

A gyorsvonat eleje nem sérült nagyon, de az utána következő gyerekkocsi belefúródott a mozdonyba az ütközés során.

Több kisgyerek is megsebesült, akiket kórházba kellett vinni.

Az ütközés ereje akkora volt, hogy a gyorsvonat hatodik kocsija is kisiklott.
Nemcsak a megyei lap, hanem szinte az összes újság beszámolt a balesetről.
A Dunántúli napló február elsejei számában

- címmel írt egy rövid tudósítást a tragédiáról. A cikkben - ahogy akkoriban ez szokás volt - név és rangjelzés szerint közölték, kik haltak meg. Aztán azt is írták, hogy a szerencsétlenség körülményeit a Belügyminisztérium szervei a MÁV szakértőivel közösen vizsgálják.
A Népújság a Honvédelmi Minisztérium közleményét is lehozta, amely így szólt:
"Pénteken reggel 7 óra 50 perckor a herendi vasútállomáson a szombathelyi gyorsvonat helytelen váltóállítás következtében belerohant az állomáson indulásra váró katonai szerelvénybe. Kilenc ember életét vesztette. 19 óra 30 perckor pontosított adataink szerint további négyen életveszélyesen, 28-an súlyosan, és 27-en könnyebben sérültek meg. A veszprémi megyei kórház a szerencsétlenség hírének vétele után minden intézkedést megtett az érkező sebesültek fogadására, majd a beérkező sérülteket gyors és szakszerű kezelésben részesítették. A szükséges intézkedések megtételére a baleset színhelyére érkezett Czinege Lajos vezérezredes, honvédelmi miniszter és dr. Csanádi György közlekedés- és postaügyi miniszter. A súlyos, de szállítható sérültek közül 27 főt 18 óráig katonai helikoptereken a budapesti Központi Katonai Kórház baleseti osztályára szállítottak."
A Veszprém megyei napilap korabeli lapszáma február elsején azt írta:

A mentés perceken belül megkezdődött, a mentők több kocsival érkeztek a helyszínre. Akik kisebb sérüléseket szenvedtek, azokat az állomás épületében látták el a mentőorvosok.

Azokért az utasokért, akik nem sérültek meg, a MÁVAUT autóbuszai jöttek és a veszprémi vasútállomásra vitték az embereket. A cikk még megemlíti, hogy aznap a veszprémiek nagy tömege vette körül a megyei kórházat, ahol az orvosok megfeszített munkával küzdöttek a sérültek megmentésért.

Herend, 1969. január 31. Kisiklott, összeroncsolódott vasúti kocsik a herendi vasútállomáson, ahol előzőleg a szombathelyi gyorsvonat helytelen váltóállítás következtében belerohant az állomáson indulásra váró katonai szerelvénybe Forrás: MTI/Kovács Sándor

Emberfeletti összefogás a sérültek megmentéséért

A Veszprémi Naplóban néhány nappal a baleset után újabb cikk jelent meg, amelyben arról írtak, hogyan küzdöttek az orvosok és az ápolók a sérültek életéért.

A tragédia hírére az éjszakai ügyeletesek nem mentek haza reggel, a nappalosok pedig hamarabb mentek dolgozni, de még a szabadságon lévők is hívás nélkül jöttek.

Ekkoriban két lift működött a kórházban, amelyek annyira túlterheltek voltak ezekben a napokban, hogy két villanyszerelő beköltözött a liftházba, és vizes ruhákkal hűtötték a felmelegedő fékpofákat. A liftek ugyanis egyetlen pillanatra sem állhattak meg. A két villanyszerelőn életek múltak.
Olyan sok volt a sérült, hogy az orvosok, ápolók megszakítás nélkül dolgoztak, de hamarosan érkezett a segítség:

ötven egyetemista jelentkezett, hogy szívesen segítenek, nemcsak a balesetben sérültek, hanem a többi beteg ápolásában.

A lapnak nyilatkozó orvosok szerint 1950 óta nem láttak ilyen nagy, megfeszített és szomorú munkát abban a kórházban.

A két nagyműtő és a négy kötöző folyamatosan tele volt, osztályozni kellett, hogy kit kell azonnal műteni vagy előnyben részesíteni. Nehéz döntés volt ez, hiszen egyetlen hiba éltekbe kerülhetett.

Közben folyamatosan próbálták kiüríteni a kórtermeket, akit csak lehetett hazaküldtek. Több gyógyulófélben lévő beteg pedig önként felajánlotta ágyát a sérültek elhelyezésére.
Mindezek mellett persze a telefonközpontosoknak is rengeteg dolguk volt: folyamatosan csöngtek a telefonok, és a hozzátartozók érdeklődtek szerettük állapotáról. Egyszerre három telefonközpontos dolgozott, ők állították össze a sebesültek névsorát, folyamatosan érdeklődtek hogylétükről, és tájékoztatták a rokonokat.
A megyében élők is összefogtak a baleset hírére - írta a megyei napilap. A szerencsétlenség napján ugyanis 271 embert jelentkezett véradásra, abban reménykedve, hogy ezzel segítenek a sérülteken.
A szovjet katonai egység nagy befogadóképességű helikoptert ajánlott fel, azzal szállítottak néhány sérült katonát a budapesti kórházba.

Herendi vasútállomás Forrás: vasutallomasok.hu/fotó: Sándor Antal

Ítélet és megemlékezés

A Dunántúli Napló február másodikai számában azt írta:

A megyei napilap hónapokkal később az ítéletet is megírta. Eszerint

a bíróság a szolgálatban lévő egyik váltóőrt nyolc, társát három évi letöltendő szabadságvesztésre ítélte nem jogerősen. A Veszprém Megyei Bíróság által megállapított büntetési tételeket a Legfelsőbb Bíróság 1969. október 28-án kelt ítéletében helybenhagyta.

2016-ban emléktábla került a herendi vasútállomásra, hogy ne csak a harctéren, hanem a balesetben elhunyt katonákra is emlékezzenek.

forrás:
Veol.hu: https://www.veol.hu/eletstilus/helyi-eletstilus/a-magyar-vasuttortenelem-egyik-legsulyosabb-tragediaja-tortent-herenden-2675977/
Dunántúli Napló: https://library.hungaricana.hu/en/view/DunantuliNaplo_1969_02/?pg=4&layout=s
Népújság: https://library.hungaricana.hu/hu/view/HevesMegyeiNepujsag_1969_02/?pg=0&layout=s
Wikipedia