Márki-Zay szerint a magas benzinárra az a megoldás, ha az emberek kisebb autót vesznek

Márki-Zay Péter, Brüsszel
Hungarian prime ministerial candidate of the Everybody's Hungary Movement, the mayor of Hodmezovasarhely town Peter Marki-Zay, answers journalists' questions prior to a press conference in Brussels on November 11, 2021. (Photo by JOHN THYS / AFP)
Vágólapra másolva!
Márki-Zay Péter nem nyugszik, tovább támadja a benzinár-és a rezsicsökkentést. Gyurcsány jelöltje megismételte a korábbi alaptalan vádjait a sikeres kormányzati intézkedésekkel szemben, de most azt is mondta, hogy akinek nagy autója van, az vegyen kisebbet, ha emelkedik a benzinár. Márki-Zay kijelentése erősen hasonlít Karácsony Gergelyére, aki azt mondta a hatalmas dugók kapcsán, hogy akinek ez nem tetszik, az menjen gyalog. A hódmezővásárhelyi polgármester többször támadta a rezsicsökkentést, a benzinár-stopot és a kormány szociális intézkedéseit - ezekkel szemben a multinacionális energiacégek mellé állt.
Vágólapra másolva!

Megismételte a rezsicsökkentést elutasító álláspontját Márki-Zay Péter a Blikknek adott interjújában. Azt nyilatkozta, hogy a Fidesz-féle rezsicsökkentés fenntarthatatlan.

Márki-Zay ismét nekiment a rezsicsökkentésnek és a benzinár-befagyasztásnak Forrás: Hans Lucas via AFP/Valeria Mongelli / Hans Lucas/Valeria Mongelli

Piaci áron megsokszorozódna a rezsi

Jól láthatóan Márki-Zay tovább ragaszkodik a rezsicsökkentés eltörléséhez. Ennek az árát pedig a fogyasztók fizetnék meg. Egy magyar háztartás átlagosan havi kilencezer forintot költ villamos energiára és 13 ezer forintot földgázra, ez az összes kiadás négy és öt százalékát jelenti.

Az elmúlt időszak emelkedő energiaárai miatt a piaci árszabás bevezetése a hatályos tarifákat októberben az áram esetében 2,6-szorosára, a földgáz esetében 3,2-szeresére növelte volna, ami egy mindkét terméket fogyasztó átlagos háztartásnak közel 44 ezer forintos többletköltséget jelentene. Az összesített havi kiadás ezekre havi kilenc százalékról 26 százalékra növekedett volna

- számolt elemzésében a Századvég Gazdaságkutató Zrt.

Magyarországon a lakossági rezsidíjak hatóságilag rögzítettek, így a jelenlegi energiaválság okozta áremelkedés nem befolyásolja a tarifákat, azok továbbra is a legalacsonyabbak az Európai Unióban. Márki-Zay Péter – a korábbi baloldali kormányokhoz hasonlóan – megszüntetné a rezsicsökkentést, és a hatósági tarifák helyett piaci árakat vezetne be. Az intézkedés a fenti számítás alapján valamennyi magyar háztartás rezsikiadásait megemelné, de különösen nehéz helyzetbe sodorná az alacsony jövedelműeket és a családokat.

Egy brüsszeli energetikai lobbiszervezetnél dolgozott a rezsicsökkentést támadó Márki-Zay

Írtunk arról is, hogy Márki-Zay egyik önéletrajzában sem tüntette fel, hogy a rezsicsökkentés környékén az Eureletric bizottsági tagja volt. Pedig fontos lett volna erről tájékoztatnia a közvéleményt, hiszen a globális szervezet több évtizede bejáratos az uniós vezérkarhoz, rendszeresen fogalmazza meg véleményeit és iránymutatásait az Európai Bizottságnak. Egyre inkább érthetővé válik, a baloldal miniszterelnök-jelöltje miért megy el a falig annak érdekében, hogy megszüntesse a magyarok millióinak komoly segítséget nyújtó rezsicsökkentést, miközben Nyugat-Európában hatalmas krízist okoz az energiahiány és az egyre dráguló árak.

"Vegyenek kisebb autót"!

Márki-Zay a szerdán megjelent interjúban arról is beszélt, hogy

A baloldali listavezető tehát azt javasolta az autósoknak, hogy vegyenek kisebb kocsit. Mindez abban az esetben is nehéz kivitelezni, ha valakinek kettő, vagy ennél több gyermeke van. Ráadásul Márki-Zay mindezt úgy mondja, hogy neki a kormányzati nagycsaládos autótámogatási program révén elég nagy gépkocsija van.

Márki-Zay kijelentése nagyban hasonlít Karácsony Gergelyéhez. A baloldali főpolgármester a budapesti dugókkal kapcsolatban mondta azt, hogy hát szálljanak ki a kocsiból, és menjenek gyalog. Később amikor Karácsonyt arról faggatták, hogy egy óra eljutni a Nyugatiból a Blaháig, a főpolgármester röviden annyit mondott:

Mondja ezt annak, aki a húst viszi az étterembe - szúrt oda a riporter.

Márki-Zay a benzinár-csökkentéssel sem ért egyet Forrás: MTI/Balázs Attila

Ezért vezette be a kormány a benzinár-stopot

A benzinár három hónapos hatósági árazásáról még a múlt héten döntött a kormány. November 15-től a benzint és a dízelt nem lehet 480 forintnál drágábban adni. A kormány azért is lépett, mivel a benchmarknak számító Brent típusú nyersolaj hordónkénti ára az év eleji 50 dolláros szintről napjainkra hetven százalékkal, 85 dollárra emelkedett.

A kedvezőtlen folyamatok az üzemanyagárakba is begyűrűztek, így a háztartásoknak és vállalatoknak valamennyi országban markáns áremelkedéssel kellett szembesülniük. Míg például Magyarországon az év elején átlagosan 366 forintot kellett fizetni egy liter benzinért, az ár mára 506 forintra nőtt.

Magyarország – Európában másodikként – november 15-től árplafont vezetetett be az üzemanyagárakra és 480 forintban maximalizálja a benzin és gázolaj literenkénti árát, így az előbbi mutató tovább nő és az átlagjövedelemből vásárolható üzemanyag mennyisége megközelíti a 600 litert.
Az intézkedés közvetett hatásai is kedvezők lesznek, mert az mérsékli a vállalatok termelési költségeit, így azok nem lesznek rákényszerítve a végfogyasztói árak növelésére.