Soros György és a nemzetközi baloldal pénzügyi hálózatai az elmúlt évben is fontos tanújelét mutatták annak, hogy nem adják fel, hanem folytatni kívánják a küzdelmet médiafronton – a nemzeti-konzervatív értékend mellett a legvégsőkig kiálló, az elmúlt években igazi honvédő szerepre kényszerült Orbán-kormány (általuk remélt) 2022-es megbuktatása érdekében - írja a Tűzfalcsoport.

Az elmúlt egy-másfél év médiafordulatai nyomán mára a 24.hu lett a balliberális ellenzéki sajtó zászlóshajója, igaz, a piacvezető pozíciót sikerrel visszaszerző Index továbbra is megőrizte a maga balos jellegét, még ha valamelyest mérséklődött is. 

Minden követ megmozgat Soros a konzervatív Orbán-kormány ellenForrás: Imaginechina via AFP/dycj - Imaginechina/Dycj

Ez év elején, tavasszal még sokan tapasztalhatták, hogy egy-egy televíziós csatornán (például filmadón) egy reklámblokkon belül akár két 24.hu-s reklám is futott, valamint hogy helyüket erősítsék, a „24-esek" (médiapiaci körökben amúgy bevett módon) kattintásokat, akár napi 100-150 ezer klikkelést is vásároltak maguknak. Álnaiv lenne itt most feltenni a kérdést, hogy minderre vajon miből volt-van nekik pénz; amiként pedig a Telex esetében fölvethető, hogy gyakorlatilag hirdetések nélkül miből tudják üzemeltetni (a dúsgazdag cseh üzletemberről szóló sztori meseszerűbbnek láttatott valóságán túl), és meddig tudják még fenntartani az újabb kormányellenes propagandaportált.

Mindenesetre a „jóságos" cseh oligarcha, Zdenek Bakala életútja számos ponton köthető a Soros-hálózathoz, így a többi közt ő kezdeményezte a 2012-ben útjára indított The Aspen Institute Central Europe nevű, Soros-közeli, prágai székhelyű politikai intézet megnyitását, amelyet saját alapítványa is finanszíroz. A Soros-birodalomba beépült cseh üzletember pedig hosszú ideje kapcsolatban áll a 24.hu-t kiadó Central Médiacsoport tulajdonosával, Varga Zoltánnal is.

Az ATV-n vagy a Klubrádión – a társadalmat szélesen lefedő bázis hiányában – folyamatosan hivatkoznak a hírekben a nyilván „vattahirdetések" segítségével is túlélni akaró 24.hu-ra (meg a hirdetések nélkül működő Telexre), miközben a 444.hu már egy ideje részben az előfizetéses tartalomszolgáltatásra állt át. Vagyis ők már lemondtak arról, hogy nemhogy a top 5, hanem a top 10 portál közé kerüljenek látogatottságban, és már elkezdtek készülni arra, hogy mi lesz akkor, ha Soros György (vagy esetleges birodalmi örököse, utódja) már nem kívánja tovább pénzelni Uj Péterék munkáját. 

Uj Péter, a Soros-blog 444.hu főszerkesztőjeForrás: Wikimedia Commons/Mdavid89

A Telex, a 24.hu, a 444 és a HVG létezése kapásból 200-250 újságíró, szerkesztő és munkatárs megélhetését biztosítja hétről hétre, hónapról hónapra, a kormánybarátnak továbbra sem nevezhető, jórészt balos sajtómunkások kenyerét adó (őket a nagy felmondási hullám, Munk Veronikáék színpadias elviharzása után futballnyelven szólva kölcsönvevő) Indexet nem is említve.

Kérdés továbbá, hogy mi lesz jövőre a Telexszel, amely most a 7-8. helyet tartja stabilan, de minden hírreklámozás ellenére sem jut feljebb a napi 400-500 ezres látogatottságnál (míg a 444 közben tízen kívülre került). Egy ellenzéki nézőpontból elbukott országgyűlési választás után ugyanis könnyen dönthetnek úgy a portál mögött állók, ahogy Simicska Lajos döntött a maga sajtójáról 2018 tavaszán.  Ezt érezhetik a 24.hu környékén is, így például a hebrencs és nagyképű főszerkesztő, Pető Péter is, aki a mártírkodó pszeudo-demokraták fontos baloldali gyűjtőhelyének számító, posztkádári Népszabadság 2016-os bukása óta szemmelláthatóan még mindig nem találja a helyét, amiként a talán még Simicska Lajosnál is több alkalommal politikai irányt váltó újságíró-munkatársak (például Balavány György) is némi aggodalommal várhatják a következő tavaszt.

Most viszont az erősítés ideje jön, hiszen a választási kampány legkeményebb fél éve, időszaka következik. És Sorosék nem bízzák a véletlenre, jól meg fogják támogatni azt a sajtót (élén a 24.hu-val), amely médiatérfélen ugyanakkor sokan mégis egy süllyedő hajón érzik magukat. Egyesek már előre menekülnek (mint Uj Péter és csapata), mások élvezik a médiaperpatvarból adódó, és csak lassan lankadó érdeklődést (mint a legérzékelhetőbben „antipiaci" Telex), míg a 24.hu továbbra is küzd az első helyezett pozíciójáért (de ez vajon felérhetne-e számukra egy választási győzelemmel?).

A külföldről támogatott ellenzéki sajtó hangvétele várhatóan támadóbb, agresszívabb lesz a négy évvel ezelőttinél, és ennek a harcnak fontos terepe lesz a közösségi média is, amelynek teljes leuralására készülnek: itt különösen a fiatal, köztük az első szavazó (18 és 22 év közötti) korosztály manipulálásával akarják megnyerni a következő, sorsdöntő megmérettetést.  Ezzel a kormányoldalnak is végig tisztában kell lennie, és nem szabad hagynia, hogy az online térben a Soros-szellemű médiavilág gyorstüzelő influenszerei és bértollnokai tarthassák a kezükben a magyar nyilvánosság és közbeszéd tematizálását.