Hazánk bankjaival szemben mára fogyasztói elvárássá vált, hogy az online ügyintézést folyamatosan fejlesszék, ügyfeleik adatait, fizetési tranzakcióit többszintű védelmi rendszerrel védjék, tehát biztonságos és könnyen kezelhető elektronikus szolgáltatásokat nyújtsanak. Napjainkban a hazai pénzintézetek mindegyike rendelkezik már ezt célzó applikációval, ám a felületek használhatósága és a szolgáltatások színvonala meglehetősen eltérő – bár a mindennapi ügyintézéshez szükséges általános funkciók minden esetben adottak.

A tele- és internet- után a mobilbank a harmadik platform, amelynek segítségével – személyes jelenlét nélkül – szinte teljes értékű szolgáltatást élvezhet az ügyfél. A pénzintézetek már régóta próbálnak szerte a világon ügyfeleik kedvében járni azzal, hogy különböző azonosítási eszközök segítségével a lehető legtöbb ügyet elintézhetővé teszik a bankfiókok felkeresése nélkül, ám a koronavírus-járvány még sürgetőbbé tette törekvéseiket. A mobiltelefonos bankolás ugrásszerű terjedésének egyik oka tehát a pandémiában keresendő, amely előtérbe helyezte az érintésmentes fizetési megoldásokat.

Az egyik kiemelkedő hazai pénzintézet szakértője szerint bankolási szokásaink tendenciája arra enged következtetni, hogy a jövőben a lakossági felhasználók jelentős hányada egyre inkább okostelefonján vagy tabletjén fogja ügyintézéseit bonyolítani, ezért a digitalizációnak elsősorban erre a platformra tanácsos fókuszálnia. Az ügyfelek jelentős része megszokta és megszerette az applikációk könnyű kezelhetőségét.

A mobilbankolás dinamikus fejlődésen ment keresztül elsősorban az elmúlt években megváltozott fogyasztói elvárások miattForrás: Shutterstock

Ugyan a biztonsági előírások miatt az erős ügyfél-hitelesítés például lassította az online fizetési folyamatot, de a tapasztalatok azt mutatták, hogy az ügyfelek egyre gördülékenyebben használják az új rendszert; belátták, hogy saját biztonságuk érdekében bizony áldozniuk kell néhány hosszúnak tűnő másodpercet az idejükből.

(X)
A takarékszövetkezetek egyesítésével létrejött Takarékbank két év alatt felzárkózott a digitalizációban a bankok erős középmezőnyébe, ami nagy teljesítmény, hiszen korábban a takarékok nagyon elavult rendszereket használtak, és nem jutott erőforrás a fejlesztésre. A Takarékbank netbankja már korábban megújult, idén novemberben pedig élesedett az új applikáció is, amely megjelenésében és tudásában is modern és sokoldalú alkalmazásként segíti az egyre nagyobb teret nyerő mobilbankolást. Az új Takarék Mobilapp az egyik legtöbb funkciót biztosító, modern banki applikáció, amely elérhető már az AppStore-ban és a Google Play-en is. Részletek itt. (X)

Hazánk ötödik legnagyobb pénzintézete a jövő nagy feladatának tartja a bankok adatállományának kihasználását is, hogy miként tudják majd a bankok a tulajdonukban lévő rengeteg információt a lehető leghasznosabban felhasználni az ügyfeleknek előnyös termékek és szolgáltatások fejlesztésénél, a személyre szabott ajánlatoknál. Véleményük szerint elkerülhetetlen lesz csatlakozni olyan fintech ökoszisztémákhoz is, mint például egy innovatív e-számlázási platform, ugyanis ezeket gyakrabban használják majd bizonyos ügyfelek, mint saját banki appjukat.

A bank a piacon fellelhető egyik legbővebb funkciójú applikációt kínálja ügyfeleinek az átlagosnál szélesebb szolgáltatási körrel, ugyanis többek között kezelni tudja a biometrikus azonosítást és tranzakciójóváhagyást, valamint képes a QR-kód olvasására is, amely főként azután válhat hasznos funkcióvá, amikor a kereskedőcégeknél helyettesíthetővé válik a bankkártya. A pénzintézet egy másik applikációja is élesítésre kerül a közeljövőben, amely a befektetési szolgáltatásokban jelent majd jelentős fejlődést, hiszen telepítésével ügyfeleik a mobiljukon vagy a tabletjükön keresztül bármikor ellenőrizhetik portfoliójuk aktuális helyzetét, megbízásokat adhatnak, valamint döntéseket hozhatnak.

A pénzintézet videós ügyintézését is lehetővé tevő szolgáltatása szintén megújult, s a különböző ügyfélszegmensek igényeinek megfelelően kialakított lehetőségek a legtöbb témakörben kiváltják a fióki ügyintézést – és egy alkalmas mobilkészülékkel gördülékenyen lebonyolítható. A szükséges dokumentumokat digitálisan lehet kezelni, amely – összhangban az MNB digitalizációs transzformációs ajánlásával – különösen előnyös az online számlanyitás vagy a Minősített Fogyasztóbarát Személyi hitel gyors ügyintézése és visszakereshetősége szempontjából.

Hazánk bankjaival szemben mára fogyasztói elvárássá vált, hogy az online ügyintézést folyamatosan fejlesszékForrás: Ekaterina Bolovtsova / Pexels

Biztonságunk megóvása érdekében érdemes mobilbankolás közben kerülni a nyilvánosan elérhető Wi-Fi hálózatra való csatlakozást, valamint eszközünk programjait naprakészen tartanunk, s tovább csökkenti a kockázatokat egy komplex internetbiztonsági megoldás (pl. vírusirtó, vagy tűzfal) telepítése okos eszközeinken.

A cikk megjelenését a Takarékbank Zrt támogatta.