A webdesign az a folyamat, amikor a weboldalt megtervezik mind vizuális design, mind alkalmazás szempontjából. A webdesigner a grafikus designerrel ellentétben nem csupán a külcsínre figyel, hanem arra is, hogy a honlap működőképes legyen asztali gépen, tableten és telefonon is. A folyamat során arra is ügyelnek, hogy megfelelően és használhatóan helyezzék el a szöveget és a különböző grafikákat a honlapon, így biztosítva a legjobb felhasználói élményt. Éppen ezért az, aki weboldal készítéssel és webdesignnal foglalkozik, nem csak és kifejezetten az oldal külsőjét tervezi meg, hanem a már elkészített rajzokat, animációkat, grafikákat helyezi el úgy, hogy a felhasználói élmény pozitív legyen.
A hatékony weboldalnak számtalan ismérve van a szöveges tartalmon túl, hiszen a felhasználó elsőként a vizuális élményben részesül, így ez az, amire az elsők között kell hatni. Ha ezeknek nézünk utána, gyakorta találkozhatunk az UI-val (User Interface) és az UX-szel (User Experience), ami a felhasználói felületre és a felhasználói élményre utal. Mindkettő egyaránt fontos.
Ügyeljünk arra, hogy ne legyen ,,összevisszaság” az oldalunkon. Ha az olvasó rákattint, az első pár másodpercben értse meg, hogy mi a fő profilunk, anélkül hogy hosszú sorokon keresztül magyaráznánk. Egy-két jól kiválasztott képpel és egy frappáns szlogennel jó első benyomást alakíthatunk ki, amit csak fokozhatunk azzal, ha a szükséges és fontos információkat logikusan helyezzük el honlapunkon.
A szöveg és a képek fontosak, ahogy az is, hogy hol helyezkednek el, de ami ennél is lényegesebb, az a méretük. Nem mindegy ugyanis, hogy milyen intenzitással mutatjuk a számunkra fontos információt a nézőknek, így jól gondoljuk meg, mekkora legyen a logó, a fő üzenet és a képek nagysága. Sok weboldal esik abba a hibába, hogy már-már agresszívan hívja fel a figyelmet a termékeire: jól gondoljuk meg, hogy ez-e a számunkra is ideális út.
Ma már egyáltalán nem elég csupán számítógépes megjelenésre tervezni a honlapokat – különösen akkor, ha a közösségi média felületekkel kiegészülve szeretnénk vásárlókat szerezni. Fontos tehát, hogy ha valaki okostelefonon kattint a tartalmunkra - legyen az Android vagy iOS -, problémák nélkül hozzájusson az információkhoz. Ügyeljünk rá, hogy igény esetén ne csak állított, hanem fektetett állapotban is ugyanazt mutassa a telefon, amit függőleges állásban: ne essen szét az oldal, zavartalan maradhasson az élmény a felhasználó számára. A telefonos verzió általában még könnyebben átláthatóbb, mint a számítógépes, és a felhasználói élményt kicsit sem rontva mutat leegyszerűsített változatot a fő verzióhoz képest.
Weboldalunk készítésekor ügyeljünk arra, hogy a számunkra is fontos elemekkel ruházzuk fel! Ha a megfelelő analitikát választjuk, láthatjuk, hogy mikor a leglátogatottabb az oldalunk, ahogy azt is, mi alapján találnak ránk, honnan és hányan. Ez szinte minden vállalkozásnak hasznos lehet, mert előfordulhat, hogy olyan terméket keres az érdeklődő, ami nálunk nem elérhető, mégis az oldalunkra talált. Így felmérhetjük, mire van igény, és meggondolhatjuk, hogy bevegyük-e a kínálatunkba az adott terméket. Ennek megfigyelésére több eszköz is segítségünkre lehet: van, amelyik az alap információkat mutatja, de több elemzőrendszer azt is megválaszolja, hogy meddig szoktak görgetni az egérrel a felhasználók, vagy éppen azt, hogy merre mentek vele – még akkor is, ha nem kattintottak.
Akár saját magunk is kísérletezhetünk: ma már akár egy blogfelület is megteszi a kezdetekben, ám ha komolyak a szándékaink, nem úszhatjuk meg, hogy egy profi csapatot kérjünk fel arra, hogy egy megbízható, a felhasználók számára is élvezhető honlapot készítsenek nekünk.
Ne feledjük, hogy a weboldalt karban is kell tartani, nem elég elkészíteni és magára hagyni, hiszen a látogatónak látnia kell az új termékeket és az aktuális évszakhoz vagy időszakhoz igazított designt, hogy tudja: nemcsak ő, mi is aktívan jelen vagyunk az online térben.