Idén nem várhatóak a tavalyihoz hasonló korlátozó intézkedések az ünnepek idején a koronavírus-járvány miatt, illetve a kedvezőbb vírushelyzet és a védőoltások miatt tágabb körben történhetnek találkozások, ajándékozás, másrészt 2020-hoz képest nőttek az emberek jövedelmei, a foglalkoztatás is magas szinten van, így többet is tudnak költeni - ezzel indokolta Regős Gábor, a Századvég szakértője, hogy miért nőhetnek 2021-ben a karácsonyi költések jelentősen 2020-hoz képest.
2020-hoz képest mindenképpen nagyobb fogyasztás várható idén karácsonykor, és ennek több oka is van - mondta Regős Gábor az Origónak. A Századvég gazdasági szakértője rámutatott arra, hogy idén nem várhatóak a tavalyihoz hasonló korlátozó intézkedések az ünnepek idején a koronavírus-járvány miatt, illetve a kedvezőbb vírushelyzet, illetve a védőoltások miatt tágabb körben történhetnek találkozások, ajándékozás. Másrészt 2020-hoz képest nőttek az emberek jövedelmei, a foglalkoztatás is magas szinten van, így többet is tudnak költeni. A szakember rámutatott arra is, hogy a kiskereskedelem növekedése közel 6 százalék volt októberben, és ez a trend az év utolsó két hónapjában is folytatódhat.

Tovább erősödhet a belső fogyasztás
Regős Gábor kijelentette, hogy bár a hazai ipar teljesítménye a nemzetközi ellátási láncokban felmerült problémák miatt jóval szerényebb a várakozásokhoz képest, de a belső fogyasztás erősödése miatt nincsen veszélyben az 5,5 százalékos növekedési cél. A Századvég szakértője szerint nagyban segíti a magyar gazdaságot a fogyasztás mellett az is, hogy az Európai Unióban az egyik legnagyobb a magyar beruházási ráta. Bízik benne, hogy belátható időn belül megoldódnak az ellátási láncok problémái, és a hazai gazdaságban az ipari termelés is hozzá tud járulni a gazdasági növekedéshez. A szakember rámutatott arra is, hogy az Országgyűlés által elfogadott adócsökkentések és a bejelentett fizetésemelések miatt jövőre a belső fogyasztás tovább fog erősödni. Mindezzel párhuzamosan pedig örömtelinek nevezte azt a kormányzati bejelentést, hogy jövőre a korábban bejelentettnél kisebb, 4,94 százalékos hiányt terveznek.

Ennyien költenek többet mint tavaly
Az előbb elmondottakat alátámasztja az is, hogy tízből hat ember mondta azt, hogy ugyanannyit költ idén karácsonyi ajándékokra, mint tavaly. A válaszadók 22 százaléka többet, 16 százalékuk viszont kevesebbet szán idén az ünnepekre. Az ajándékokra szánt összegek tekintetében 45 százalékuk legfeljebb harmincezer forintot, további 31 százalékuk pedig harminc- és hatvanezer forint közötti összeget költ az ajándékokra. Tízből kilenc esetben a vásárolt ajándékok ára nem haladja meg a százezer forintot.
Akik a tavalyihoz képest többet költenek az ünnepekre, ezt többféleképpen indokolták: hetven százalékuk úgy érzi, hogy idén drágábban tud vásárolni, 36 százalékuk jobb anyagi helyzete miatt tud többet költeni, míg ötödük azzal indokolta a nagyobb arányú költekezést, hogy idén már tud találkozni és ünnepelni azokkal is, akikkel tavaly a járvány miatt még nem lehetett. A Kopp Mária Intézet a Népesedésért és a Családokért kutatásából az is kiderült, hogy a karácsonyra többet költő nyugdíjas válaszadók közel kétharmada úgy gondolja, hogy a pluszkiadást a nyugdíjprémium és a nyugdíjemelés miatt engedheti meg magának.

Nagy hajrá a Postánál
A karácsonyi roham a postákon is érezhető. A csomagszezon hajrájában mindenki, aki hadra fogható, feldolgoz vagy kézbesít a Magyar Postánál. A saját állományon túl ilyenkor kölcsönzött munkaerőt és alvállalkozókat is alkalmaznak - írta a Világgazdaság. Az elmúlt pár év tapasztalata alapján a csúcsidőszak a 49–50. hétre esik, akárcsak az éves napi csúcs. Tavaly december 15-én volt a legtöbb egy napra eső csomag, az idén viszont még a karácsony előtti utolsó hétkezdés is erős lehet a mostani előrejelzések szerint, mivel 24-e péntekre esik.
Fontos a fenntarthatóság karácsonykor, akár drágábban is
Az elmúlt évek fenntarthatósággal kapcsolatos törekvéseinek már hazánkban is érezhető a pozitív hatása, amihez a pandémia is hozzátett. A Rondo Hullámkartongyártó Kft. legfrissebb reprezentatív kutatása szerint a magyar lakosság több mint egyharmada a környezetbarát csomagolást használó márkákat részesíti előnyben, sőt, 74 százaléka többet is hajlandó fizetni egy fenntartható borításban lévő termékért. Az is kiderült, hogy a magyarok 88 százaléka tesz fenntarthatósági lépéseket az ünnepek alatt, a közvélemény szerint pedig a papír és a hullámkarton a legkörnyezetkímélőbb csomagolóanyag.
A kérdőív arra is kitért, milyen fenntarthatósági lépéseket tesznek a magyarok karácsonykor. Az ünnepi időszak alatt a kitöltők 59 százaléka gyűjti szelektíven szemetét, amivel segítik, hogy az arra alkalmas csomagolások visszakerüljenek a körforgásba. A pazarlás visszaszorítása érdekében a lakosság 46 százaléka korábbi csomagolásokat, dobozokat választ az ajándékokhoz, 25 százalék pedig új, de környezetbarát csomagolóanyagot vesz. A zöld hozzáállás az ünnepi bevásárláson is meglátszik: 47 százalék saját zacskót visz a boltba, 6 százalék csak fenntartható csomagolású ajándékokat vesz, míg 5 százalék kizárólag környezetkímélő védőborításban lévő árut vásárol a karácsonyi étkezésekhez.