A 2020-ban történt vértesszőlősi tragikus helikopteres mentésről tudott meg az Origo újabb fontos részleteket. 

A legfrissebb hírek szerint vádlottak padjára kerül a 2020-ban tragikus siklóernyős mentést végző helikopter pilótája, aki a honvédség alkalmazottja volt akkor.

Vádlottról a bírósági eljárásban beszélhetünk. Az ügyészség az eljárás során gyanúsítottként hallgatta ki a honvédségi helikopter pilótáját, azonban az eljárás még folyamatban van. Ez jelentheti adott esetben további személyek – akár gyanúsítotti - kihallgatását is - közölte a Honvédelmi Minisztérium az Origóval. 

Mindemelett részvétünket fejezzük ki ismételten a családnak, a hozzátartozóknak, hiszen a szándékunk mindig a segítségnyújtás, az emberi élet megmentése. Ha az nem sikerül, nem csak kudarc, de számunkra is tragédia.

A minisztérium közölte, a felkérésre helyszínre érkező gép és annak személyzete a kárhelyszín parancsnokának utasításait követve hajtja végre a mentés mozzanatait. Így történt ez Vértesszőlősön is. A Pápáról felszálló gép személyzete rádiókapcsolatban volt a honvédségi központtal és a helyszínre érve felvette a kapcsolatot a kárhelyszín parancsnokával is, aki általában a tűzoltóság munkatársa.

A kárhelyszín parancsnokának ugyanis olyan személynek kell lennie, aki a speciális esetekre, eseményekre ki van képezve és fel van készítve. Érteni kell ezalatt nem csak a légiközlekedési eseményeket, hanem akár egy leomlott épület alól kimentendő vagy magas épületről lehozandó személyt is. Kizárólag a kárhelyszín parancsnoka dönt arról is, hogy az összes körülményt figyelembe véve milyen eszközzel és milyen módszerrel hajtható végre a mentés. Ő felel a helyszínen a mentési feladatok összehangolásáért, a tevékenység irányításáért - tették hozzá. 

Csak a HM végez légimentést

Általában minden polgári célú légi mentés azzal kezdődik, hogy valaki felhívja a 112-es általános segélyhívó számot. A hívás elemzését követően a Katasztrófavédelmi Főügyelet dönt arról, hogy az adott eseménynél szükséges-e légi segítség - mondta az Origónak Bali Tamás ezredes, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis parancsnok helyettese. Fontos megjegyezni, hogy légimentést Magyarországon csak a Magyar Honvédség képes végrehajtani, más szerveknél nem áll rendelkezésre ehhez szükséges eszköz és képesség. A Katasztrófavédelmi Főügyelet az ominózus vértesszőlősi esetben is úgy járt el, hogy amint döntés született a légimentés szükségességére értesítette a honvédség Légi Műveleti Vezetési és Irányítási központját. Itthon általában két, kutató-mentő eszközökkel felszerelt honvédségi helikopter ad folyamatos készenléti szolgálatot. Értelemszerűen ők lettek értesítve - tette hozzá Bali Tamás ezredes.

Folyamatos gyakorlatok

 

Szólt arról is, hogy mivel a vértesszőlősi baleset a Dunától nyugatra történt ezért Pápáról indult el a kutató-mentő helikopter. Kiemelte, hogy az adott baleseti helyszínen vagy mentési területen egy központi személy, a BM Katasztrófavédelmi Főigazgatóságához tartozó úgynevezett kárhelyszín parancsnok irányítja a honvédségi egységeket, a tűzoltókat és a mentőket egyaránt. Az utóbbi szervek az ő utasításai alapján járhatnak el a helyszínen. A vértesszőlősi tragikus eset után természetesen teljes körű vizsgálat indult. A HM-en belül működő Állami Légügyi Főosztály mostanra lezárta a vizsgálatot és megállapította, hogy "a légiközlekedésben érdekelt személyek és szervezetek tevékenysége megfelelt a légi közlekedés szabályainak". Mindezzel párhuzamosan a Légiközlekedési Balesetvizsgáló Osztály is eljárást indított, de az ő vizsgálatuk még nem zárult le - mondta Bali ezredes. A parancsnok-helyettes kiemelte, hogy a honvédség kutató-mentő alegységének tagjai megpróbálnak minden egyes esetre lehetséges protokollokat felállítani, folyamatosan gyakorlatoznak annak érdekében, hogy minél felkészültebben legyenek képesek a kutatásra és mentésre az adott helyszíneken 

Új helikopterek kerülnek a mentési feladatokba

Az Origo kérdésére a HM azt is elárulta, az elmúlt évtizedek mentési feladatai nem indokolták a protokoll változtatását, hiszen soha nem történt ilyen tragédia.
Ugyanakkor – mivel más típusú helikopterek álltak hadrendbe a Magyar Honvédségnél – átdolgozásra került a mentési protokoll, az eljárásrend. Jelenleg az illetékes hatóságok, szervezetek engedélyére várunk ahhoz, hogy az újonnan beszerzett H145 helikopterek bevonása megtörténhessen a mentési feladatokba.