Összehangolt lejárató kampányt folytatott a baloldal

Választás 2022, 2022-es magyarországi országgyűlési választás, eredményváró, ellenzék, Márki-Zay Péter, Egységben Magyarországért, Városliget
Budapest, 2022. április 3. Márki-Zay Péter, az ellenzék közös miniszterelnök-jelöltje, a Mindenki Magyarországa Mozgalom elnöke beszéde elmondása előtt az Egységben Magyarországért eredményváró rendezvényén, a Városligeti Műjégpályán az országgyűlési választás és gyermekvédelmi népszavazás napján, 2022. április 3-án. MTI/Illyés Tibor
Vágólapra másolva!
A 2022-es választásokra létrejött hatpárti összefogásnak nem volt pozitív mondanivalója, ám a kormánypártokkal szemben kialakított negatív kampányukat nyelvileg, tematikailag és időben is összehangolták - írja legújabb elemzésében a XXI. Század Intézet. Hozzáteszik: a leggyakrabban előforduló ismétlődő kifejezések és szókapcsolatok arra utalnak, hogy a baloldal egymás között egyeztetve, illetve egymással versenyezve folytatott lejárató kampányt Orbán Viktorral és a kormánypártokkal szemben. Az „előválasztásokon" induló miniszterelnök-jelöltek 2021 őszétől kezdve a vélelmezett korrupciót hangsúlyozták, politikai leszámolással fenyegetőztek, majd az orosz–ukrán háború kitörése után megjelent az úgynevezett „putyinozás". A nyelvhasználatban tetten érhető negatív kampány hatástalan maradt, a lejáratás pedig hitelességi problémák miatt kontraproduktívvá vált: az ellenzéki szavazókat megosztotta, a bizonytalanokat elriasztotta, a jobboldalt mozgósította - fűzik hozzá.
Vágólapra másolva!

A hatpárti összefogásban (Egységben Magyarországért) részt vevő ellenzéki pártoknak nem sikerült közös mondanivalót, pozitív politikai célokat megfogalmazniuk a kampányban. A közös politika kidolgozatlan maradt, illetve egyes kérdésekben (atomenergia, „Európai Egyesült Államok", határon túli magyarok szavazati joga, oktatáspolitika) szembetűnő egyet nem értés mutatkozott, ami zavartságot okozott a kommunikációban.

Ezzel szemben már az előválasztás során felerősödött és mindvégig következetes maradt a negatív, lejárató kampány, amely leginkább a vezető politikusok nyelvhasználatában volt tetten érhető.

A XXI. Század Intézet szerint a legtöbbet szereplő miniszterelnök-jelöltek sokszor ugyanazokat, vagy hasonló, de tartalmukban megegyező negatív kifejezéseket és szókapcsolatokat használtak, ami arra utal, hogy

a pártok egyeztettek és csak abban értettek egyet, hogy le kell járatni és meg kell buktatni az Orbán-kormányt.

A mindvégig negatív tartományban mozgó ellenzéki kampány során leggyakrabban ismétlődő lejárató és fenyegető jelentéstartalmú, illetve asszociációs körrel bíró főnevek a börtön, elszámoltatás, hazugsággyár, korrupció, lopás, propaganda és vagyonelkobzás voltak. A miniszterelnök-jelöltek ezeket a kifejezéseket ismételgették, kialakítva így a lejárató kampány nyelvi gerincét.

Márki-Zay Péter, az ellenzék közös miniszterelnök-jelöltje a vereség éjszakáján Forrás: MTI/Illyés Tibor

Ugyanazokat a kifejezéseket használták

2021 ősze és 2022. február 24., azaz az orosz–ukrán háború kirobbanása előtt legtöbbet használt igék a hazudik és a lop, a „legnépszerűbb" jelzők pedig a bűnöző, homofób, korrupt, melegellenes és tolvaj kifejezések voltak, amelyeket a miniszterelnök-jelöltek hasonló tartalmú szókapcsolatokkal egészítettek ki, illetve fokozták. A listavezető Márki-Zay Péter esetében továbbá megjelentek az egyes társadalmi csoportok sértegetésére alkalmas kifejezések, mint

az aberrált, agymosott és ostoba, sőt egészen elképesztő módon a fogyatékos.

A háború kitörése után a korrupciós és fenyegető narratíva kiegészült az ún. putyinozással, ami szintén a negatív kampány összehangoltságára utal. Megszaporodtak a Putyin bábja, a Putyin barátja, a Putyin-párti, illetve más egyéb jelzős szerkezetek, melyekben az orosz elnök neve negatív összefüggésben jelent meg. A cél az volt, hogy Orbán Viktort Putyinhoz kössék, így morálisan számonkérjék.

A baloldali pártok negatív nyelvhasználata, kommunikációjuk tartalomvilága és a mondanivaló időbeli változása arra utal, hogy a lejárató kampányt összehangolták, a fenyegető hangnemet közösen alakították ki. E mellett fontos kiemelni azt, hogy megjelent egyfajta nagyotmondási verseny is, amely során

a baloldali politikusok egymásra licitáltak abban, hogy milyen módon fognak a jobboldali politikai közösséggel, illetve a kulturális és gazdasági szereplőkkel leszámolni.

Márki-Zay negatív kampánya

Márki-Zay Péter mindvégig következetes negatív kampányt folytatott, továbbá nem volt tekintettel a politikai marketing sajátosságaira: az üzleti kommunikáció gerilla és dark PR eszközrendszerét kritika nélkül próbálta átültetni a közéleti diskurzusba. Ezzel új támogatókat nem nyert, sőt összezavarta szövetségeseit is. Az előválasztások győztese mindvégig erős érzelmi töltésű, negatív jelzőkkel kampányolt, fenyegető hangnemet használt, illetve sértegette az egyes társadalmi csoportokat. A zavaros kommunikációban néhány következetesen használt panelt figyelhettünk meg. A fideszes politikusokat bűnöző és tolvaj jelzővel illette, akik lopnak, ezért elszámoltatásra van szükség. Ebben a kontextusban jelent meg a vagyonelkobzás fogalma, ami később kontraproduktívnak bizonyult: a bizonytalan szavazókat elijesztette. Márki-Zay Péter állandóan visszatérő tőmondata a korrupció felszámolása volt, illetve egyfajta mottóként ismételgette a nehezen értelmezhető Magyarország ezeréves történetének legkorruptabb kormányzata mondatot is. A gyermekvédelmi népszavazással kapcsolatban szintén negatív álláspontot vett fel: a törvényt egy homofób, melegellenes kampány részének nevezte, amit az aberrált fideszesek folytatnak. Mindezt annak ellenére, hogy ő maga többször is melegellenes kijelentéseket tett.

Kész Zoltán és Márki-Zay Péter ma már egymás torkának estek. Az egykori szövetségesek a nyilvánosság előtt veszekednek a kampánypénzen.

A legnagyobb botrányt az keltette, hogy

a Fidesz-szavazókat ostobáknak, a vidékieket agymosottaknak és egy alkalommal trágyával etetett gombáknak titulálta. De többször sértette meg a fogyatékkal élőket és a nőket is, különböző szövegkörnyezetben.

Dobrev Klára is üzent

Dobrev Klára belpolitikai üzenetei – a többi miniszterelnök-jelölthöz hasonlóan – fenyegetők és lejárató jellegűek voltak, a háború kitörése után pedig a „putyinozás" volt a meghatározó. Leggyakrabban az elszámoltatás, lopás, korrupció, illetve az Orbán oligarchái, fideszes propaganda kifejezéseket használta, amelyek először a miniszterelnök-jelölti vitán, majd az ATV Egyenes Beszéd című műsoraiban hangoztak el. Lakossági fórumain Dobrev Klára (a Facebook-oldala tanúsága szerint) előszeretettel hivatkozott a sokak Magyarországára és annak ellenére „oligarcházott", hogy a szavazók szemében éppen az ő családja és leginkább a férje miatt ez hitelességi problémát vetett fel. A fenyegető álláspontban szintén követte a többi miniszterelnök-jelöltet, többször kijelentette, hogy az Alaptörvény alkotmányellenes.

Kálmán Olga és Gy. Németh Erzsébet ma már országgyűlési képviselők. Ők is csatlakoztak a DK-hoz, jó barátságot ápolnak Dobrev Klárával Forrás: Facebook

Az internetes portálokon megjelent interjúiban visszatérő tőmondat volt: már Románia is megelőz minket és Orbán kivezeti az országot az Unióból, ami tényszerűen nem volt igaz.

Miután elveszítette az előválasztást mérsékelte médiaszerepléseit, az orosz–ukrán háború kirobbanása után viszont a fórumokon és nagyinterjúkban (mfor.hu) elmondta, hogy Orbán Putyin bábja és az orosz érdekek kiszolgálója, azaz ismét részt vett az összehangolt lejárató kampányban.

A Momentum elszámoltatni akart mindenáron

A Momentum 2021. február 28-án tette közzé az Új Rendszerváltás: Így számoltatjuk el a korrupt fideszes elitet! című programját, a pártelnök a kampány során elsősorban ennek fenyegető jellegű szókészletét használta. A program főbb elemei később megjelentek a kommunikációban is:

  • Csatlakozás az Európai Ügyészséghez, hogy a Fidesz káderei nehogy eltüntessék az elmúlt 12 év visszaéléseinek bizonyítékait;
  • Elzárná a Fidesz-holdudvar pénzcsapjait;
  • Ideiglenesen megtiltaná magánrepülők felszállását, nehogy ezeken vigyék külföldre a lopott vagyont. Utóbbi elképzelés a későbbiekben légtérzár néven önállósult a közbeszédben.

Az elszámoltatás kulcsfogalma Fekete-Győr András kommunikációjában pedig az ún. felcsúti per lett.

Fekete-Győr Andrásból is országgyűlési képviselő lett Fotó: Polyák Attila - Origo

A Momentum akkori elnöke elsősorban a Facebookot használta kommunikációs platformként, ahol a leggyakrabban használt kifejezéseivel gúnyosan, sokszor fenyegető hangnemben kommunikált. Legyakrabban használt jelzők: homofób, korrupt, gyűlöletkeltő, gyáva. Dehonesztáló megfogalmazásokkal elsősorban a miniszterelnököt illette, aki szerinte ma már mindenkinek büdös.

A Jobbik a szétesés közelében

2020 januárjától kezdődően a Jobbikban jelentős változások álltak be: Jakab Péter és a mögötte álló üzleti kör a baloldali médiapártok működését alapul véve átalakította a szervezet működését. Onnantól kezdve a Jobbik egyre kevésbé működött pártszerűen, minden erőforrásukat arra fordították, hogy az online térből a lehető legnagyobb részt hasítsák ki.

- írja az Intézet az elemzésében.

Jakab Péter és a „mamuszos főtitkárnő”, Molnár Enikő Forrás: Origo

Hozzáfűzik:

Jakab Péter szó szerint kijelentette: Orbán Viktornak és ennek a gengszterbandának ülnie kell. Le kell vágni a kígyó fejét. Jakab Péter 2021. szeptember 1. és 2022. április 3. között leggyakrabban a Jobbik kampányszlogenjét a „Fizessenek meg a tolvajok" tőmondatot ismételtetgette. A fiatalabb fideszes politikusokat ficsúrnak, az idősebbeket következetesen elvtársnak titulálta. A velük szemben leggyakrabban megfogalmazott vád, hogy hazudnak és lopnak. Az ország élén egy maffiakormány áll, melynek vezetője a köpcös. A miniszterelnök-jelölti vitájában kijelentette, hogy Polt Péter egy közönséges bűnöző, akit nem leváltani kell, hanem lecsukni. Hozzátette, ma Magyarországon a lopásért tízmilliárdos jachtok járnak. Ezek a tőmondatok később is megjelentek.

Karácsony Gergely főpolgármester negatív kijelentései elsősorban véletlenszerű, elszólás-jellegű közlésekből származnak Forrás: MTI/Illyés Tibor

Karácsony Gergely csak fenyegetőzött

Karácsony Gergely miniszterelnök-jelöltként karakterversenyt hirdetett Orbán Viktorral szemben, ezért eleinte kerülte a negatív asszociációs körrel bíró szavak használatát. Orbán Viktorral, a Fidesszel, a kormánnyal vagy a NER-rel kapcsolatos bírálatát inkább leírásokban, anekdotikus stílusban fogalmazta meg, kerülve a könnyen idézhető, rossz hangulatú kifejezéseket. Ezzel együtt Facebook-oldalán rendszeresen születtek negatív kifejezésekből álló posztok, melyekben a korrupciót, lakájmédiát kárhoztatta.

A főpolgármester negatív kijelentései elsősorban véletlenszerű, elszólásjellegű közlésekből származnak, a fenyegetésben megjelenő nagyotmondási versenybe azonban már az ATV-n megrendezett miniszterelnök-jelölti vitájában tudatosan beleállt.

Utóbbi alkalomból az alábbi ötletei és szókapcsolatai hangzottak el:

Kontraproduktív negatív kampány

A miniszterelnök-jelöltek tisztában voltak azzal, hogy mindezek mellett fontos a politikus egyedi karaktere, ezért igyekeztek kreatívan használni a nyelvet, illetve nagyotmondási verseny is kialakult közöttük. A negatív diskurzus egy idő után megsokszorozódott, kiegészült, és szemantikai spirálként kezdett el viselkedni.

A Miniszterelnöki Sajtóiroda által közreadott képen Orbán Viktor miniszterelnök, a Fidesz elnöke győzelmi beszédet mond a Fidesz-KDNP eredményváró rendezvényén, a Bálnában az országgyűlési választás és gyermekvédelmi népszavazás napján, 2022. április 3-án Forrás: MTI/Fischer Zoltán

A negatív, a fenyegető jellegű és lejárató kampány nem bizonyult hatékonynak.

Hiába ismételgették folyamatosan ugyanazokat a kifejezéseket, szókapcsolatokat és mondatokat, nem tudták eltántorítani a Fidesz-szavazókat, illetve pozitív mondanivaló hiányában nem sikerült megszólítani a bizonytalanokat. Összességében elmondható, hogy

az Orbán Viktorral és a kormánypártokkal szemben folytatott szisztematikus és összehangolt lejárató kampány kontraproduktívvá vált: a folyamatos támadás aktivizálta a Fidesz-szavazókat.