A Budapesti VI. és VII. Kerületi Ügyészség vádat emelt a Hableánnyal ütköző szállodahajó után baleset helyszínére érkező hajó, a Viking Idun ukrán kapitánya ellen 27 rendbeli segítségnyújtás elmulasztása miatt.

Az 59 éves kapitány 1979-ben szerzett hajóvezetői engedélyt, 2004-től rendelkezik hajóskapitányi, valamint rádió- és radarkezelői képesítéssel és a Duna magyarországi szakaszát jól ismeri. A férfi egy svájci székhelyű hajózási társaság alkalmazásában egyedül vezetette a szállodahajót, amelyen 2019. márciusban és áprilisban mentési gyakorlatokon is részt vett. A dunai hajóbaleset napján, a tragédia előtt 2019. május 29-én este a Duna bal partján lévő, V. kerületi Vigadó 1 nevű állomásról indult Romániába. Azt tervezte, hogy először északi irányban hajózik, majd északról megkerülve a Margit-szigetet, délre folytatja az útját. Az ő "Viking Idunja" előtt haladt a dunai hajóbalesetben közvetlenül érintett szállodahajó, a Viking Sigyn, amelyet szintén egy ukrán kapitány, Jurij C vezetett.

Előtte pedig a Hableány nevű kis turistahajó, amelyen fedélzetén a 33 dél-koreai utas mellett a kétfős magyar legénység tartózkodott: 22 nő, 12 férfi és egy 6 éves kislány.

a Hableány roncsát 2019. június 11-én emelték ki a DunábólFotó: Polyák Attila - ORigo

A kishajó a Parlament előtt, balról megelőzte az elötte haladó Viking Sigynt, majd előtte hajózott és így "elsőbbségi helyzetbe került" a Margit híd alatti áthajózásnál. Ennek ellenére Jurij C gyorsítani kezdett és a tőle elvárható viselkedéssel ellentétben percekig nem a hajó vezetésére koncentrált.

A szállodahajó nem tartotta a biztonságos távolságot, és az előzéshez szükséges rádió- és hangjelzést sem adta le.

Ahogy írtuk, a Viking Sigyn a kapitány gondatlansága miatt nekiütközött a Hableány hátsó részének. A kishajót "beforgatta maga elé", rövid ideig maga előtt tolta, majd lenyomta. A Hableány körülbelül 30 másodperc alatt teljesen elsüllyedt. A boruló hajóról sokan a vízbe estek. Hét embernek sikerült megmenekülnie, de többen a Hableány fogságában rekedtek. 27 ember földi maradványait tudták kiemelni a folyóból vagy a hajóból, egy dél-korei nő holtteste viszont azóta sem került elő. 

egy megemlékező a dunai hajóbaleset helyszínén, egy évvel a tragédia után, 2020. május 29-énFotó: Koncz Márton - Origo

A Viking Idun az ütközés pillanatában a baleset helyszíne felé haladt. A szakemberek megállapították, hogy körülbelül 600 méterre volt tőle. A Hableány elsüllyedése után a férfi nem hallotta az "Ember a vízben" német nyelvű rádióforgalmazást, azt viszont észrevette, hogy az előtte haladó szállodahajó a híd alatt rendellenes manőverbe kezd és megáll. A Viking Idun kapitánya tovább haladt a Margit híd felé, miközben mobilon próbálta hívni a balesetet okozó kapitánytársát, de ő akkor nem vette fel a telefont. Eközben nagy szállodahajója

lassítva ugyan, de áthaladt a már a mederfenékre süllyedt Hableány felett.

Amikor kiért a híd alól, rádión elérte kapitánytársát. Tőle tudta meg, hogy a Sigyn összeütközött egy hajóval. Jurij C megkérdezte tőle, hogy lát-e valamit mögötte. Erre a kérdésre a Viking Idun kapitánya azt válaszolta, hogy nem lát semmit, azt viszont hallotta, hogy valaki kiabált a fedélzete jobb oldalán. Annak ellenére, hogy a baleset után pár percen belül megtudta, mi történt, nem tett fel további kérdéseket Jurij C-nek. Nem kérdezte, hol van az a hajó, amellyel a másik szállodahajó ütközött, kerültek-e emberek a vízbe és milyen "mentésre irányuló intézkedéseket" tesz a kapitánytársa.

 

a dunai balesetet okozó Viking Sigyn szállodahajó ukrán kapitányát kísérik a letartóztatásáról döntő bírósági tárgyalásra a Budai Központi Kerületi Bíróság Nyomozási Bírói Csoport Fő utcai épületének folyosóján 2019. július 31-én. Segítségnyújtás elmulasztása miatt is gyanúsítottként hallgatták ki, és július 29-én őrizetbe is vették a hajóskapitánytForrás: MTI/Mónus Márton

Amikor a Viking Idun elhagyta a Margit hidat, megállította a hajóját és végignézte, ahogy Viking Sigyn mentőcsónakját leengedik. Amikor a mentőcsónak már ereszkedni kezdett a víz felé, a Viking Idun felgyorsított és balról elhaladt a Viking Sigyn mellett, majd megállás nélkül folytatta az útját, ahogy tervezte a kapitány. Megkerülte a Margit-szigetet, majd a Duna budai ágában völgymenetben hajózott, amikor megállították a baleset miatt intézkedő vízirendőrök és kikötésre kötelezték. A férfi tisztában volt azzal, hogy mentésre szoruló emberek vannak a vízben, mégsem segített, pedig elvárható lett volna tőle.

Hajója mentési protokollja késedelem nélküli kötelezettségként előírja számára ilyen esetekre, ő mégsem riadóztatta a személyzetét, nem rendelte el a mentőcsónak vízre bocsátását.

Balról a második hajó a tragikus balesetet okozó Viking Sigyn hajóFotó: Mudra László - Origo

Ekkor még lett volna lehetősége a mentésre, mert még volt a Hableány hajóról vízbe kerülő, majd vízben sodródó, közvetlen életveszélyben lévő, mentésre szoruló ember a Duna Lánchíd és Margit híd közötti szakaszán. Az adott helyzetben a Viking Idun kapitánya a vád szerint a tőle - mint a baleset közvetlen közelében közlekedő hajó kapitányától  - elvárt segítségnyújtási kötelezettségének nem tett eleget 27 vízbe került, végleg víz alá nem merült, közvetlen életveszélyben lévő ember esetében.

Ezért a Budapesti VI. és VII. Kerületi Ügyészség a kapitánnyal szemben 27 rendbeli segítségnyújtás elmulasztása miatt nyújtott be vádiratot a Pesti Központi Kerületi Bíróságra.

A kerületi ügyészek indítványozták, hogy a bíró ítélje fogházbüntetésre, amelynek végrehajtását a büntetlen előéletére és a joggyakorlatra is figyelemmel próbaidőre függessze fel, emellett határozott időre tiltsa el a vízi járművek vezetésétől. A bűnügyi felügyelet alatt álló férfinek rendszeresen jelentkeznie kell a rendőrségen.