Még mindig kiugróan veszélyesek a hazai zebrák

Blaha Lujza tér, Blaha építkezés, Blaha Lujza téri zebra, zebra, új zebra, budapest, Blaha, Blaha Lujza téri építkezés, átépítés
Vágólapra másolva!
Aggasztó és azonnali cselekvésre sarkalló, hogy évente mintegy 1000 ember szenved átlagosan balesetet hazánkban, miközben átkel az úttesten. Ennek leggyakoribb oka, hogy a sofőrök rosszul választják meg a sebességet a zebra felé közeledve, látóterük csökken, így a biztonságosnál jóval kisebb területen észlelik a perifériáról érkező veszélyeket, pedig közlekedési alapszabály: a gyalogosoknak mindig elsőbbségük van a zebrán. Cikkünkben számba vettük, miként kell megközelíteni és áthaladni a zebrán gyalogosként és autósként egyaránt.
Vágólapra másolva!

A KRESZ nagyon pontosan és egyértelműen fogalmaz: a zebrán a gyalogosnak mindig elsőbbsége van, sőt azon az úton is előre kell engedni őt, amelyre a kanyarodó autó ráfordul – átkelőhely hiányában is – a járművezetőnek pedig fokozott óvatossággal és olyan sebességgel kell megközelítenie a zebrát, hogy el tudja engedni a gyalogost, sőt ha kell, meg is tudjon állni.

A gyalogosátkelők jelentős közlekedésbiztonsági kockázatot jelentenek napjainkban is. Fotó: Koncz Márton - Origo

Ezt az autóvezetők sajnos számos esetben nem tartják be maradéktalanul – amely ily módon számos baleset okozója. Meg kell jegyeznünk ugyanakkor, hogy

a gyalogosok is sokszor elfelejtik, hogy közúton közlekedőként rájuk ugyanúgy vonatkozik a KRESZ,

ráadásul nem csupán az számít gyalogosnak, aki sétál, hanem az is, aki biciklit vagy segédmotoros kerékpárt tol, de ilyen értelemben gyalogos a rollerrel vagy lábbal hajtott futóbiciklivel közlekedő gyermek, sőt a kerekesszékkel haladó személy is.

A közúti szabályok értelmében gyalogos az úttestre csakis akkor léphet, ha meggyőződött annak veszélytelenségéről, továbbá köteles az úttesten késedelem nélkül átmenni és tartózkodni minden olyan magatartástól, amely a járművek vezetőit megzavarhatja vagy megtévesztheti, ám sajnos a konkrét utasítások ellenére gyakran követnek el hibákat az átkelés során, és ez akár végzetes is lehet.

Nem ritka jelenség ugyanis az álló járművek elől kibújó, a féktávolságon belül zebrára lépő gyalogosok látványa: máris kész a baj, a legnagyobb felelősség mégis a járművezetőket terheli, éppen ezért a volán mögött az említettek mellett érdemes kiemelt figyelemmel lenni a megállóhelynél levő járdasziget és az ahhoz közelebb eső járda között áthaladó-, vagy a menetrend szerint közlekedő járművek megállóhelyéről az úttestre lelépő gyalogosok, az autóbuszra felszálló és arról leszálló-, továbbá az egyedül, vagy csoportosan haladó gyermekek, valamint a koruk, testi fogyatékosságuk, esetleg más ok miatt saját biztonságukra ügyelni felismerhetően nem képes személyek biztonságának fokozott megóvására is.

Aggasztó és azonnali cselekvésre sarkalló, hogy évente mintegy 1000 ember szenved átlagosan balesetet hazánkban, miközben átkel az úttesten. Forrás: Autós Nagykoalíció

A gyalogosoknak pedig muszáj betartaniuk, hogy piroson és tiltott helyen átkelni tilos és javasolt szemkontaktust is teremteni a sofőrrel, hogy kiderüljön megadja-e az elsőbbséget.

"Balra nézz, jobbra nézz, ismét balra nézz, indulhatsz!" Ezt a mondatot legtöbben bizonyára álmunkból felkelve is tudjuk és jó esetben a gyermekeink ugyanezt fogják mondani, hiába tűnik minden felnőttként egyszerűnek, gyermekként ezt is tanulni kell, és érdemes példaként mutatni nekik.

A kijelölt gyalogátkelőhely használata egy olyan lecke a közlekedésben, amit elsőként tanítunk meg a gyerekeinknek. Ez a legbiztonságosabb átkelési lehetőség az úttesten, amennyiben nincs jelzőlámpa.

Még mindig kiugróan veszélyesek a hazai zebrák. Forrás: police.hu.

Annak okán, hogy a térségben az év első hónapjában több, zebrán átkelő gyalogost is elütöttek, a Győr-Moson-Sopron Megyei Rendőr-főkapitányság az alábbiakra hívta fel a gyalogosan közlekedők, illetve a gépjárművezetők figyelmét:

  • Ne menjenek át az úttesten tiltott helyen, illetve tilos jelzésen!
  • A járdáról való lelépést megelőzően győződjenek meg a járműforgalomról, az átkelés biztonságáról!
  • Vegyék figyelembe, hogy nedves, csúszós aszfalton a járművezetők nem tudják hirtelen megállással a gyalogosok által előidézett veszélyt elhárítani!
  • A gyalogosok, amennyiben a közelben kijelölt gyalogos-átkelőhely van, azon haladjanak át az úttesten!
  • A KRESZ szabályai a gyalogosokra is vonatkoznak. Mielőtt az úttestre lépnek, mindig győződjenek meg arról, hogy biztonságosan át tudnak-e kelni az úton anélkül, hogy veszélyhelyzetbe kerülnének!
  • A járművezetők esetében is nagyon fontos, hogy mindig fokozott óvatossággal, a sebesség jelentős csökkentésével közelítsék meg a kijelölt gyalogos-átkelőhelyeket, a buszmegállókat, illetve azokat a helyeket, ahol gyalogosok jelenlétére számítani lehet, valamint mindig az időjárási-, látási- és útviszonyoknak megfelelően vezessék gépjárművüket!
  • Próbáljanak szemkontaktust felvenni az úttesten átkelni szándékozó gyalogossal annak érdekében, hogy ne alakuljon ki balesetveszélyes helyzet!
  • A kijelölt gyalogos-átkelőhelyen áthaladó gyalogosnak a járművekkel szemben elsőbbsége van. Ugyancsak elsőbbsége van – kijelölt gyalogos-átkelőhely hiányában is – az útkereszteződésnél áthaladó gyalogosnak azokkal a járművekkel szemben, amelyek arra az útra kanyarodnak be, amelyen a gyalogos áthalad.

Az ORFK-OBB idén június 14–16. közötti időszakra hirdette meg a „Zebra terv" elnevezésű baleset-megelőzési akcióját, mely során a testkamerával, civil járművekkel és drónokkal felszerelt rendőrök 1 295 gyalogos-átkelőhelyeket ellenőriztek. Az egyenruhások kiemelt figyelmet fordítottak úgy a gyalogosok, mint a járművezetők közlekedési magatartására is, akik közül a három nap alatt 3 545 fő közlekedését találták szabálytalannak – adta hírül a Police.hu.

Tavaly rendezte meg először a Generali a Biztonságért Alapítvány és a Pearl Enterprises Kft. a versenyt, mely során hazánk legveszélyesebb gyalogátkelőit keresték.

A legtöbb voks egy ózdi és egy váci zebrára érkezett, így a verseny nyereményeként a szervezők jóvoltából mindkét város nevezett veszélyforrása lassan egy éve már okoszebraként működik, amely tulajdonképpen egy olyan közlekedésbiztonsági rendszer, amely az útburkolatban elhelyezett aktív LED prizmák segítségével a zebrára lépő járókelőre irányítja az autósok figyelmét egészen addig, ameddig áthaladás tart.

Az Alapítvány szívügyének tekinti a biztonságos közlekedés elősegítését: a program elindítása óta több, mint 80 millió forint támogatással járult hozzá az okoszebrák kiépítéséhez.

A példamutató törekvés folytatódik

Idén újabb okoszebrák kerülnek átadásra Magyarországon: nyár elejétől 50 okoszebra segíti országszerte a biztonságos közlekedésre vágyókat, ám itt nincs megállás: a Generali a Biztonságért Alapítvány és a Pearl Enterprises Kft. idén is célul tűzték ki, hogy egy, a rendőrségi statisztikák szerint is veszélyes gyalogosátkelőt okoszebrává alakítanak egy olyan városban, ahol még nincs. Ehhez kérik azok segítségét, akik számára fontos a biztonságos közlekedés oly módon, hogy egy 10-es listából kiválasztják a szerintük legveszélyesebb gyalogosátkelőt, a legtöbb voksot kapott helyszínre pedig még az idén okoszebrát telepítenek a szervezők.

Érdekességképpen meg kell említenünk Izlandot, ahol egy olyan trükköt vetettek be az egyik gyalogosátkelőnél, ami a járművezetőkre van hatással: három dimenziós zebrát festettek az aszfaltra. A sofőrök szemszögéből nézve úgy látszik, mintha hatalmas fehér betontömbök lebegnének az út fölött.

Az ötlettől azt várják, hogy a meglepő optikai illúzió miatt az autósok lelassítanak a zebránál.

A Generali a Biztonságért Alapítvány segítségével idén egy olyan magyar városban is lesz okoszebra, ahol eddig még nem volt – a közönség szavazhatja meg az új zebra helyszínét. Ha az Ön számára is fontos a biztonságos közlekedés gyalogosként, szavazzon arról, melyik város zebráját szeretné „okossá" tenni. A szavazást ITT éri el!
Advertisement

A cikk a Generali a Biztonságért Alapítvány támogatásával készült.