Leáll a százhalombattai finomító, üzemanyaghiánytól fél a MOL

üzemanyagárat szabályozó új rendelet, benzin, benzinár, ár, üzemanyag, rendelet, szabályozás, külföldi, kétfajta, két, fajta, hatósági ár,
Vágólapra másolva!
A hétvégén kezdődik a Mol Dunai Finomítójának tervezett karbantartása, ami azt jelenti, hogy leghamarabb szeptemberben indulhat újra a termelés. Lesz-e elég üzemanyag? Többek között erre a kérdésre kereste a választ az Index Ratatics Péternél, a Mol hazai operatív működésért felelős ügyvezető igazgatójánál. Az interjú lényege, hogy a százhalombattai olajfinomító egy ideig - a karbantartás idejére - leáll, és a MOL üzemanyaghiánytól tart.
Vágólapra másolva!

A finomítóknál és a hasonló komplexitású nagy ipari üzemeknél a karbantartással, fejlesztéssel járó rendszeres és előre ütemezett leállások a normális üzemmenet részét képezik. Ekkor végzik el a szükséges karbantartásokat és fejlesztéseket, a felelős hatóságok pedig megvizsgálják a berendezéseket.

- mondta Ratatics Péter.

Tavasszal a Mol-töltőállomásokon csaknem ötven százalékkal nőtt a kereslet az egy évvel korábbi adatokhoz képest, a folyamatos, stabil üzemanyag-ellátás biztosításához a százhalombattai finomítót teljes kapacitáson kellett működtetni.

A karbantartás költségvetése mintegy nyolcmilliárd forintot tesz ki. Tervek szerint az üzemek fokozatosan indulnak újra:

jelentős részük már szeptemberben, míg egy kisebb részük október végén, a karbantartás második üteme után. Ezt követően már teljes kapacitással működik majd a Dunai Finomító.

A Mol mindent megtesz annak érdekében, hogy a leállással járó jelentős termékkiesést pótolja. A hiányzó mennyiség egy részét a pozsonyi finomítóból irányítjuk át, míg egy másik részét a megmaradt tartalékaink felhasználásával pótoljuk - közölte Ratatics Péter.

Mindenki csak annyit tankoljon, amennyire tényleg szüksége van. A kép illusztráció! Fotó: Koncz Márton - Origo

Arra a kérdésre, hogy a jelenlegi nemzetközi helyzetben hová lehet kőolajtermékekért fordulni, ha a régió két legnagyobb finomítója, a schwechati és a cseh is éppen karbantartás, illetve baleset miatt áll, Ratatics Péter elmondta, hogy rendkívüli nehézséget okoz, hogy a régió két finomítója csak a tervezettnél később indul újra, ami csökkenti az egész régióban elérhető termékek mennyiségét. Ausztria ezért minden követ megmozgat, de a csehek is, szlovének is. Ukrajnában nem működik a finomító, ők is keresik a gázolajat.

"Mi is hozzányúltunk a tartalékainkhoz" - húzta alá.

- mondta.

Mind a nagykereskedelemben említett lépések, mind a Mol-töltőállomásokon alkalmazott ötvenliteres tankolási korlát azt a célt szolgálja, hogy mindenki hozzájusson üzemanyaghoz.

Egyes kutakon azonban lehetnek átmeneti leürülések. Ezért mindenkitől kérjük, hogy

csak annyit tankoljon, amennyire tényleg szüksége van, hiszen csak így biztosítható a kellő mennyiség mindenki számára.

A magyar piac akkor tud jól működni, ha van benne import. Árazási politikánk nem költség-, hanem versenyalapú.

A Mol normál esetben a környező országok áraihoz viszonyítva határozza meg az üzemanyagárat, épp azért, hogy senki ne kerüljön monopolhelyzetbe.

A meghatározott 480 forintos ár azonban jóval kevesebb, mint a piaci ár.

A külföldi beszállítók ilyen feltételek mellett hosszú távon nem lesznek érdekeltek a magyar piac kiszolgálásában - zárta Ratatics Péter.