Az ukránok miatt leállt a Barátság kőolajvezeték

Magyarország, Barátság, kőolajvezeték, kőolaj, vezeték, barátság, olaj
Kistompa, 2015. február 9. A Barátság I. kőolajvezeték a szlovák Transpetrol kőolajszállító vállalat kistompai átemelő állomásánál 2015. február 9-én. Ezen a napon Orbán Viktor magyar és Robert Fico szlovák kormányfő ünnepélyesen átadta a felújított vezetéket. MTI Fotó: Komka Péter
Vágólapra másolva!
Oroszország bejelentette, hogy leállítják a szállítást a barátság kőolajvezeték déli ágán, az ukránok miatt. Ellentmondásos hírek jönnek, de a lényeg, hogy egy szakaszon az oroszoknak kellene tranzitdíjat fizetni, az ukránok - ahogy fogalmaztak - nem fogadják el a véres pénzt. Az ukránok célja nyilvánvalóan a Barátság Kőolajvezeték leállítása. Úgy tudjuk, a MOL felajánlotta, hogy kifizetik a tranzitdíjat az oroszok helyett, de nem kaptak választ az ukránoktól.
Vágólapra másolva!

A források szerint a tranzitdíjakat fedező tranzakció nem történt meg a szükséges időpontban az orosz Transneft és az ukrán Ukrtransnafta között, ennek következtében pedig az orosz fél bejelentette, hogy leállítják az olajszállítást a barátság vezeték déli ágán.

Oroszország leállította az olajszállítást a Barátság kőolajvezeték déli ágán az ukránok miatt Forrás: MTI/Komka Péter

Az Origó információi szerint a MOL felajánlotta, hogy kifizetik az oroszok helyett a tranzitdíjat, de nem kaptak választ az ukránoktól.

A Ria Novosti arról ír, hogy egy ukrán szakaszon az oroszoknak kellene tranzitdíjat fizetni, de ezt a szankciók miatt nem tudták átutalni, az ukránok pedig megakadályozták, hogy más módon eljuttassák nekik a pénzt, vagyis, hogy így megakadályozzák az olajvezeték működését. Úgy tudjuk, hogy az oroszok Brüsszelhez fordulnak, hogy megoldódjon a helyzet és működhessék a kőolajszállítás.

A lényeg mindenesetre az, hogy az ukránok miatt leállt a Barátság Kőolajvezeték.

A MOL közleményt adott ki a kialakult helyzetről: eszerint a "Barátság vezetéken néhány napja szünetel a kőolajszállítás, mert tudomásunk szerint technikai problémák merültek fel a banki oldalon az orosz félt érintő tranzitdíj kifizetése kapcsán. Bár a MOL-nak több hétre elegendő tartaléka van, folyamatosan dolgozik a megoldáson, és egyeztetést kezdeményezett a díjkötelezettség átvállalásáról is."