Nehéz időszakban van most a vállalkozói kör, hiszen a lakosságot sújtó gazdasági hatásokat ők is megérzik. A nyáron bevezetett KATA változások rendkívül sok vállalkozót érintenek, és nem mindenki tudja, hogy melyik másik adózási forma lesz számára a legkedvezőbb. A részletekről Illés Zoltán, a Magyar Bankholding mikro- és kisvállalati üzletfejlesztésért felelős ügyvezető igazgatója tájékoztatja lapunk olvasóit.

– A vállalkozások körét tekintve eléggé változékony időszakban vagyunk: több százezer KATA-s lép be a pénzforgalmi számlavezetésbe, infláció nehezíti a forgóeszközök finanszírozását, emelkedő árfolyamok teszik próbára az importból termelő vagy értékesítő vállalkozások türelmét, és ha ez nem lenne elég, még energiahatékonysági kérdésekkel is foglalkozniuk kell a vállalkozásoknak a tél beállta előtt. Ezek nem látszottak korábban. Milyenek most a hétköznapok a Magyar Bankholdingnál?

– Üzleti szempontból mi is úgy látjuk, hogy nem könnyű a mostani gazdasági környezet és az ebből adódó helyzet. Mi az elsődleges célunknak azt tekintjük, hogy segítsük az ügyfeleket és próbáljunk nekik minél több olyan szolgáltatást nyújtani, amelyek egy ilyen volatilis helyzetben valós segítséget jelenthetnek. A KATA egy jó példa erre, hiszen az ügyfélkörünk jelentős mértékben érintett a bevezetett változásokban. Alapvetően az volt a célunk, hogy ne kizárólag banki szolgáltatásban gondolkodjunk a megoldások terén, hanem próbáljunk meg egy kicsit tágabban tekinteni a helyzetre. Ahogy Ön is mondta, pénzforgalmi számlanyitásra, adónemváltásra lehet szükség, így olyan komplex helyzettel, kihívással szembesültek ezek az ügyfelek, amellyel korábban a többségük nem találkozott.

Van egy Budapest Pénzügyi Asszisztens (BUPA) nevű platformunk, ami egyesíti az online számlázó programok és az internetbankok előnyeit. Ezen a platformon létrehoztunk egy olyan kalkulátort, ami a megfelelő adónem kiválasztásában segítette, segíti az ügyfeleket. A vállalkozó megadja a szükséges adatokat és kap egy indikációt arra vonatkozóan, hogy milyen adónem lenne számára a legkedvezőbb a megadott paraméterek alapján. Emellett a bankcsoport együttműködik a Könyvelő-Nettel, amelynek köszönhetően könyvelőket, adótanácsadókat, bérszámfejtő szakembereket tudunk összekötni ezekkel a vállalkozásokkal.

A másik nagyon fontos elem maga a számlacsomag. Például a Lépték nevű számlacsomag családunk jól kalibrálható, az ügyfél működéséhez, tranzakciós szokásaihoz illeszthető. A jelenlegi környezetben persze nem egyszerű a tervezés, ezt tegyük hozzá, ebben a mi kollégáink, banki szakértőink is segítenek, komplex kalkulációkat tudnak lefuttatni a tárgyalás során. Azt gondoljuk, hogy ez így együttesen valós segítséget nyújthat, legyen szó az adónem váltásról, könyvelési vagy adótanácsadásról, illetve a banki szolgáltatásokról. 

– Hogy kell ezt elképzelni? Az ügyfélnek van egy MKB-s számlája vagy szeretne számlát nyitni, bemegy a bankfiókba és kér az ügyintézőtől segítséget, hogy új számlacsomagot szeretne?

– Egyrészt igen, de mi egy kicsit tovább is mentünk ennél. Proaktívan igyekeztünk megkeresni azokat az ügyfeleinket, akik esetében a tranzakciós adatok alapján úgy véltük, szükségük lehet erre a szolgáltatásra. A különböző csatornákon keresztül történő kapcsolatfelvétel során próbáltuk közérthetővé tenni a folyamatot a számukra. Tehát egyik oldalról volt egy ilyen kezdő lépés a részünkről, és ha az ügyfél egy ilyen kapcsolattartói telefonhívásra pozitívan reagál, akkor történik egy tárgyalás egyeztetés, ahol meg tudják beszélni a részleteket. Ezt követően maga a szolgáltatásváltás már gyorsan lebonyolódik a bankfiókban.

Illés Zoltán, a Magyar Bankholding mikro- és kisvállalati üzletfejlesztésért felelős ügyvezető igazgatójaForrás: Móricz-Sabján Simon

A másik verzió, ha egy számunkra új ügyfél tér be a bankba, akkor a kapcsolattartóink minden információ birtokában proaktívan fel fogják hozni ezeket a lehetőséget. Ha pedig az online térből indul el valaki és ott keresgél, például ő már egy regisztrált BUPA felhasználó, akkor látni fogja a felületen ezeket a támogató funkciókat. De ehhez egyébként nem kell BUPA ügyfélnek lenni, bármely ügyfél számára elérhetőek ezek a szolgáltatások.

– Akár könyvelőt is lehet választani ezzel a módszerrel? Hiszen ez most egy nagy problémája a katásoknak.

– Igen, így van. Könyvelőt, adótanácsadót, bérszámfejtőt is lehet találni, elég sok szakember regisztrált a partnerünknél.

– A katások között van egy réteg, amely korábban lakossági bankszámlát használt, hiszen a katások nem voltak pénzforgalmi számlanyitásra kötelezettek és így lakossági díjazáshoz szokhattak. Készül-e a szektor arra, hogy a katásoknak ezt a megszokott lakossági díjazását a vállalkozói számlacsomagokban is érvényesítse, akár tartósan, vagy akár csak kezdeti, akciós jelleggel?

– Én általánosságban azt mondanám, hogy erre egyértelműen készült a bankszektor. Azt látjuk, hogy minden nagy versenytársunknál van valamilyen megoldás egyedi, átmeneti vagy hosszabb távú kedvezményekre a KATA-s vállalkozások számára. 

– De túl azon, hogy bevezetési kedvezmény? Mert az általában is szokott lenni. Tehát kifejezetten katásoknak is készülnek kedvezmények?

– Igen, kifejezetten KATA-sok számára létrehozott kedvezmények is elérhetőek, ezek jellemzően a napi bankoláshoz, tranzaktáláshoz, elektronikus csatorna használathoz kapcsolódnak.

A cikk megjelenését a Magyar Bankholding tagbankjai, az MKB Bank és a Takarékbank támogatták.