Kétmilliárd forintot zsebelhetett be a választást megelőző 12 hónap alatt a Gyurcsány Ferenc bizalmasaihoz köthető kommunikációs és adatelemző cég, a DatAdat. A társaság beszámolója szerint a bevételük nagyja, 67 ezer forint kivételével, azonban gyorsan el is párolgott. A nemzetközi hálózatba ékelődő kft. ugyanis körülbelül 1,8 milliárd forintot költhetett el úgynevezett eladott (közvetített) szolgáltatásokra. A DatAdat és holdudvara mostanában újra a figyelem középpontjába került. A Magyar Nemzet a napokban megírta: a külföldről finanszírozott magyarországi baloldalt segítő cégcsoportnak számos külföldi vállalkozása van, és a bécsiben az amerikai Demokrata Párt emberei a többségi tulajdonosok – olvasható az Adatradar, a közérdekű adatigénylések portáljának cikkében.

Legalább ötvenmillió forintos többletbevételre tehetett szert tavaly a DatAdat Professional Kft., miközben a főként pénzügyi műveletekből származó adózott eredményük a 2020-as 457 millió forint kétszeresére nőhetett – írta a Magyar Nemzet még június 1-jén a Bajnai Gordonhoz, Ficsor Ádámhoz, Szigetvári Viktorhoz és Dessewffy Tiborhoz, tehát a baloldal emblematikus figuráihoz köthető cégről. Ugyanakkor jelezték, hogy a tanácsadással, adatelemzéssel és -feldolgozással foglalkozó társaság az elmúlt évben az első negyedév végét választotta a mérlegfordulója napjának, így az országgyűlési választások előtti működéséről nehéz biztosat állítani - írja a Magyar Nemzet.

A kft. legfrissebb beszámolója az osztalék szempontjából kiábrándító adatokat tartalmazott:

egy fillért sem fizettek ki a tagoknak, viszont az értékesítés nettó árbevétele meghaladta a kétmilliárd forintot

– írja az Adatradar. Ezzel több mint tízszeres növekedést produkáltak 2020-hoz képest, egy olyan időben, amikor a koronavírus-járvány hullámai maguk alá gyűrték a gazdaságot, és a gyógyszeripart leszámítva mindenki a túlélésért küzdött. 

Márki-Zay PéterFotó: Polyák Attila - Origo

A DatAdat vezetői a baloldal által bevallott kampánykiadások (3,5 milliárd forint) csaknem hatvan százalékának megfelelő összeget zsebelhettek be a 2021. április 1-től 2022. március 31-ig terjedő időszakban.

Tekintettel arra, hogy a választást április 3-án tartották, az arány ennél akár jóval magasabb is lehet.

Azt természetesen nem tudni, hogy a kétmilliárd forint hányadrésze származhatott a hat párttól, valamint a Márki-Zay Péter mögött álló Mindenki Magyarországért Mozgalomtól. A bukott miniszterelnök-jelölt mindenesetre a 24. hu-nak elismerte: a társaság végezte a háttérmunka nagyját. Sőt a portálnak nyilatkozó politikusok és aktivisták közül volt, aki elmondta:

Hozzájuk fordultunk, ha kellett egy videó, Facebook-kampány, ők pedig megcsinálták, legyártották, leszállították. A DatAdat dolgozott egyes jelölteknek is, de arra is akadt példa, hogy a miniszterelnök-jelölt ebédjét ők fizették ki.

Számos kérdést felvet, hogy a fent említett kétmilliárd forintból csupán 67 ezer forint maradt meg adózott eredményként, és az is, hogy 1,8 milliárdot költöttek el úgynevezett eladott (közvetített) szolgáltatásokra. A további kiadásaik valószínűleg az ellenzéki kampányban való aktív részvételükkel függhetnek össze. Az általános statisztikai létszám 28 főre, a személyi jellegű ráfordítás pedig 189 millió forintra nőtt a DatAdatnál – az utóbbi egyébként azt jelenti, hogy az alkalmazottaira átlagosan 560 ezer forintot szánt a cég havonta.

A DatAdat beszámolóit részletesen megvizsgáló Adatradar cikke szerint a cég értékesítésből származó bevételei 2019, vagyis az önkormányzati választások éve óta rendre meghaladhatják a százmillió forintot, 2020-ban viszont a pénzügyi műveletek bevételei ugrottak óriásit, csupán kétszázezerről 529 millió forintra. Elsősorban ennek volt köszönhető az is, hogy az árbevétel nem egészen hetvenmilliós növekedése mellett az adózott eredmény növekménye meghaladta a 450 milliót, ezáltal több mint százszorosára nőtt 2020-ban. Abban az évben 465 millió forintnyi osztalékelőleg üthette a tagok markát.

Hogy most miért és hova párolgott el csaknem kétmilliárd forint, az egyelőre rejtély, amit még izgalmasabbá tesz, hogy a társaság egy nemzetközi cégháló része, amelynek külföldi tagjaira alig-alig van rálátás - írja a lap.