Tisztázatlan feltételrendszer alapján jutott komoly uniós pénzekhez egy magát függetlennek mondó tényellenőr csoport, számolt be róla a V4NA. Mint kiderült, a mikro blog körül tevékenykedők alakulata egyáltalán nem független. A hírügynökség sorozata legújabb részében bemutatja a blog mögött álló pénzügyi és politikai birodalmat.

A Lakmusz portál finanszírozása a 444-et kiadó Magyar Jeti Zrt-én keresztül történik. Ezt ő maguk árulják el, hiszen az impresszumban ezt a céget tünteti fel kiadóként.

De erre utal a Magyar Jeti 2021-es évre vonatkozó beszámolója is, amelynek Kiegészítő mellékletében így írnak: „lakmusz.hu tényellenőrző site létrehozása és müködtetésére” oldották fel az EU Commission under the 2020 Work Program on the financing of Pilot Projects and Preparatory Actions in the field of “communications Networks, Content and Technology” program során kapott támogatást”. A fenti Európai Bizottságtól származó támogatás részleteiről, ellentmondásosságáról már az Origo is beszámolt.

A V4NA cikksorozata következő részében most azt veszi górcső alá, hogy pontosan hogyan is néz ki a 444-et és most már a Lakmuszt is kiadó Magyar Jeti Zrt. finanszírozása.

Korábbi cikkében a Kontra.hu beszámolt arról, hogy a Magyar Jeti Zrt, és az általa kiadott lap, olyannyira független, hogy már egy évvel a megalakulását követően, egy amerikai cégen, a Digital News Ventures LLC nevű New York-i székhelyű cégen keresztül 

2014-ben beszállt a cégbe  a Soros György amerikai oligarcha médiabirodalmának részét képező és 39 országban jelen lévő Media Development Investment Fund,

amely szervezetet hatalmas összegekkel támogatja Soros alapítványa. De ezzel egyidejűleg nem csak a tulajdonosi körben, hanem a vezérkarban is megjelentek Soros közvetlen beosztottjai: Valér Kot és Marie Nemcova személyében.

Marie Nemcova az egész cseh Soros-kirendeltség, az az Open Society Fund Prague programigazgatója volt korábban, jelenleg pedig az Európában terjeszkedő, szintén a spekulánshoz köthető médiaalapítvány, a Media Development Investment Fund programigazgatója.

De a Magyar Jetiben ülő másik igazgatósági tag, Valer Kot ugyancsak kipróbált megbízható tisztviselője a spekulánsnak. Ő vezeti a fentebb már említett médiafejlesztési alap internetes tanácsadó részlegét. De nem csak a 444-ben, hanem egy másik magyar lapban, a Magyar Narancsban is tulajdonos a Nemcova vezette Media Development Investment Fund (MDIF)

A Soros-emberekkel megérkezett az oligarcha pénze is

A Lakmusz mögött is álló Magyar Jeti történetéről érdemes azt megjegyezni, hogy 2014-től, vagyis attól az évtől, hogy a Soros-birodalom lábat vetett a cégben, megjelentek a horribilis nagy külföldi támogatások. Hiszen már 2014-ben a „Civil újságírás” című projektje 49.500 dolláros támogatást kapott az Open Society Initiative for Europe (OSIFE) magyarországi programjának részeként.

De 2019-ben a Soros Alapítvány partnerszervezetének számító, svájci székhelyű OAK Foundation pályázatán is nyertek támogatást Uj Péterék.

 

Forrás: Origo

 

Utóbbiról korábban az Origo írta meg, hogy egy Open Society-s dokumentum partnerszervezetként tünteti fel az OAK-ot, kifejezetten európai projektekre vonatkozóan. Egy másik írásból pedig az is kiderül, hogy a céget Alan M. Parker, Soros György egykori üzlettársa hozta létre, s két olyan vezető beosztású munkatársa is van, akik egyúttal a Nyílt Társadalom Alapítványok emberi jogi kezdeményezésének is tagjai. Hogy egy körbe tartoznak azt jól mutatja, hogy a magyar Helsinki Bizottság is kapott tőlük támogatást.

Soros alapítványa mellett támogatóként jelent meg a Google isForrás: Imaginechina via AFP/dycj - Imaginechina/Dycj

De majdnem minden évben megjelent a Magyar Jeti mögött, a Google támogatása is, 2017 és 2019 között háromszor kaptak díjazást a Google Digital News Initiative Innovations pályázatán, amely támogatás a 2021-es évben is folytatódott.

A tavalyi beszámolójukból is kiderült, hogy a feloldott támogatás összesen 114.357.000 forint (több mint 280 ezer euró) volt, amely három részből tevődött össze: egyrészt a fentebb már említett Google pályázatból, a Digital News Initiative Innovation Fundingból, másrészt a Network of European Foundations támogatásából, és harmadrészt a V4NA cikksorozatának előző részeiben részletesen kifejtett Európai Bizottság 2020 Work Program on the financing of Pilot Projects and Preparatory Actions in the field of “communications Networks, Content and Technology projektjéből tevődött össze.

A Google Digital News Initiative Innovation Funding támogatásáról annyit érdemes megjegyezni, hogy Google globális cégóriás ezen alapon keresztül 150 millió eurót osztott szét 662 digitális projekt között. Négy fő célkitűzést jelöltek ki a legutóbbi támogatási időszakban: a digitális bevételek növelése, a helyi történetek mesélése, a félretájékoztatás elleni küzdelem, új technológiák felfedezése.

A magyar projektek között természetesen jelentős részben baloldali kiadók jelennek meg.

Ezek:

  • az Átlátszó,
  • a CEU kiadványa,
  • a Független Újságírók Alapítványa,
  • a HVG Kiadó Zrt,
  • a K-Monitor,
  • a Mérték Médiaelemző Műhely, Transparency International,
  • A Népszavát kiadó, XXI. század Média Kft, vagyis szinte a teljes Soros-hálózat, a két jobboldali médiacég mellett.

 

A hálózat hálózata

De érdemes beszélnünk a Magyar Jeti mögött tavaly megjelenő a Network of European Foundations-ról is, amely szintén ott van a 444 és így a Lakmusz finanszírozása mögött, amit saját maguk vallanak be.

Bemutatkozásában azt írja magáról a szervezet, hogy összehangolja az európai civil szervezeteket a filantrópia terén. Így igyekeznek nagyobb hatást elérni, a partnerszervezetek között pedig megtaláljuk az Open Society Foundations-t is.

 

Forrás: Origo

A brüsszeli székhelyű szervezet vezérkarának neveit megnézve hamar találkozunk Soros-ügynökökkel. A szervezetet az az Alexandre Giraud vezeti, aki a francia civil világból érkezett. De elnök-helyettese Franz Karl Prüller, aki az ERSTE Bank alapítványának a senior tanácsadója, és egyébként a beszédes nevű Open University-re járt egyetemre. De hogy mennyire a Soros-körhöz tartozik jól mutatja, hogy 2016-ban egy az Open Society által jegyzett konferencián szólalt fel épp a közép-európai szélsőségek és populizmus veszélyeiről.

De az elnökség tagja Stefan Schaefers is, aki a brüsszeli King Baudouin Foundations-től érkezett. Schaefers korábban az Európai Balkán Alap és korábban az Európai Integrációs és Migrációs Program (EPIM) elnöke is volt, de az Európai Politikai Center elnökségi tagja volt.

Érdemes megemlíteni még Saskia van den Dool-Gietman-t is, aki az Adessium Foundation-től érkezett, amely szervezet közös projektben finanszírozza a Soros-féle Open Society-vel a migránsokat segítő European Council of Refugees and Exiles-nevű szervezetet.

De itt ül még Marcus Lux, aki a Robert Bosch Stiftungtól érkezett, amely szervezet és a Soros-féle Open Society között olyannyira erős az átjárás, hogy például októberben innen igazolt igazgatóhelyettest a szervezet Sandra Breka személyében.

Jól jött a Soros-pénz az anyagi stabilitáshoz

A Magyar Jeti anyagi helyzete stabil, a cég árbevétele dinamikusan növekszik, hiszen a 2014-es induláshoz képest – amikor alig haladta meg a 200 millió forintot az árbevétel – 2019-es évben már 540 millió forint volt a cég bevétele. A cég adózott eredménye – azaz a profit – csak a 2019-re lett pozitív 2 millió forinttal. Azóta viszont 2020-ban és 2021-ben a cég árbevétele és profitja is kilőtt: 840 milliós árbevétel mellé 163 milliós adózott eredményt könyvelhettek el.

Persze, nem ártott a támogatás az amerikai spekulánstól a pénzügyi helyzetük stabilizálására. Mára beérett a dolog.

De térjünk vissza a Lakmuszra,

a szerkesztőség tagjai is szinte egytől-egyig jól bejáratott Soros álcivilek, akiknek a birodalmon belüli karrierjüknek csak egy állomása az újságírás az új lapban.

A főszerkesztő, Zöldi Blanka a szintén baloldali Direkt 36-tól érkezett a Lakmusz élére, de régi motoros ebben a világban, hiszen évekkel ezelőtt a szintén Soros-féle TASZ (Társaság a Szabadságjogokért) ügyfeleként hivatkozott a főszerkesztőre.

Diószegi-Horváth Nóra újságíró, korábban a szintén Soros-támogatott Mércénél tevékenykedett, valamint éveken át segítette a Budapest Pride szervezését. A nő podcast-eket készít, és meghívott vendégeiben is hajaz a Soroshoz köthető körre, hiszen például Krekkó Pétert, vagy Rácz Andrást is vendégül látta.

Német Szilvi médiakutató, 2019-től az ELTE Film-, média- és kultúraelméleti doktori programjának hallgatója. 2018-2020 között a CEU Visual Studies Platformján dolgozott, tehát ő is több szálon is be van kötve a Soros-hálózathoz.

Neuberger Eszter pedig írt cikkeket a hvg.hu, a 2019 végén megszűnt Abcúg és a 444 felületeire is. Ő másképp is kapcsolódik a hazai Soros-birodalomhoz, hiszen a CEU-n járt, ahol Kisebbségpolitika/Nationalism Studies (MA) szakát végezte el.

Jól látható tehát, hogy a magukat “független tényellenőröknek” nevező hadtest mind finanszírozásában, mint személyi összetételében ezer szálon kötődik az amerikai oligarcha, Soros György birodalmi hálózatához.