A helyzet kritikus, a megoldás viszont kézenfekvő: lehetővé kell tenni, hogy a magyarországi üzemanyagkészletet importforrásokból építse vissza a piac – válaszolt a Világgazdaságnak Bacsa György, a Mol ügyvezető igazgatója. A VG arról ír, hogy a Mol szerint még két-három hónapot kell várni. A válaszból egyébként kiderül: pontosan a brüsszeli szankciók miatt került ilyen helyzetbe a Mol. Ugyanis a százhalombattai finomító 50-55 százalékon működik, saját, pozsonyi finomítójából kellene így üzemanyagot hozni, de ezt éppen a szankciók nem engedik. Egy másik országból nem lehet áthozni orosz olajat, még akkor sem, ha mind a két országban ugyannak a cégnek van finomítója (Mol), és akkor sem, ha mind a két ország (Magyarország és Szlovákia is) átmeneti mentességet kapott a szankciók alól.

Soha nem volt még annyi leürülés a Molnál, mint az elmúlt napokban: a teljes hálózatunkban jelentkezett részleges termékhiány és a töltőállomásaink negyedében volt teljes leürülés

– küldte el a Világgazdaság kérdéseire Bacsa Györgynek, a Mol ügyvezető igazgatójának a nyilatkozatát a társaság. A VG azt írja, hogy az igazgató szerint

a napi forgalom a benzin esetében a normális piaci szint kétszerese, a dízelnél pedig közel a másfélszerese.

Az ellátási helyzet egyértelműen kritikus, a kereslet az egekbe szökött, a fogyasztók készleteznek, beindult a pánikvásárlás.

A Mol mindent tőle telhetőt megtesz: a tankerautói éjjel nappal szállítanak, a munkatársai folyamatosan töltik a benzinkutakat, a szakemberei pedig a korábban meghibásodott üzem karbantartási munkáinak befejezése után azon dolgoznak, hogy a teljes Dunai Finomító fokozatosan újrainduljon.

A termelésből hiányzó árut importból pótolja a Mol – novemberben minden negyedik liter gázolaj Szlovákiából jött –, de a vállalata elérte a logisztikai kapacitásának határát: ennél több árut egyszerűen fizikailag nem tud behozni.

Csak az import növelése oldja meg a helyzetet

Az üzemanyaghiányra és a logisztikai problémákra kizárólag az import korábbi mennyisége hozhatja el a megoldást Bacsa György szerint.

Forrás: MTI/Koszticsák Szilárd

Nem lehet elégszer rámutatni egy fontos tényadatra: az elmúlt években a magyarországi üzemanyagpiac mintegy 30 százaléka importforrásból érkezett, és ez az ellátás szinte teljesen eltűnt. Még egy ideális piaci környezetben is két-három hónapra lenne szükség ahhoz, hogy visszaépítsük a hiányzó importot és a hozzá kapcsolódó logisztikát, de a jelenlegi kilátások szerint inkább csökkenő termékbehozatallal kell számolnunk.

A Mol hónapok óta igyekszik rendkívüli importtal pótolni a kiesett mennyiséget, de a saját csatornáikon keresztül már most sem tudják tovább növelni a hazai készleteket.

A december 5-én életbe lépő EU-s szankció pedig elvágja az eddigi legfőbb importútvonalunkat is: nem tudunk behozni Magyarországra több üzemanyagot Pozsonyból, a Mol csoport saját finomítójából. Nemcsak az áru miatt, hanem logisztikai szempontból is kritikusan szükség van az importőrökre és az összes piaci szereplő együttműködésére

– állt a válaszban.

Bacsa György, a MOL csoport ügyvezető igazgatója.Fotó: Polyák Attila - Origo

Csúcsra fog járni a DuFi, de a 30 százaléknyi import hiányzik

Bacsa György jelezte továbbá, hogy kollégái hetek óta napi 24 órában dolgoznak a Dunai Finomító karbantartásán. Áldozatos munkájukkal a műszaki problémákat elhárították, de

még hosszú hetekre lesz szükség ahhoz, hogy újra elérjék a teljes termelési kapacitást, és a logisztikában is utolérje magát a társaság.

Csúcsra fogják járatni a Mol gépezetét, de még ezzel sem tudják pótolni azt, ami most hiányzik: a 30 százalékos importkiesést, amely jelenleg az autósok, a benzinkutasok, a kiskutak és a nagy töltőállomások helyzetét is teljesen ellehetetleníti.

A helyzet kritikus, a megoldás viszont kézenfekvő: lehetővé kell tenni, hogy a magyarországi üzemanyagkészletet importforrásokból építse vissza a piac

– mondta az igazgató.