Karácsony Gergely folytatja háborúját az autósok ellen

A gépkocsik sávjába felfestett kerékpár jelzés.
Vágólapra másolva!
Úgy tűnik, Karácsony Gergely komolyan gondolja, hogy kitiltja az autósokat a Pestet és Budát összekötő szimbolikus hídról. Ráadásul épp Pest és Buda egyesülésének 150. évfordulója előtt - számolt be róla a Metropol.
Vágólapra másolva!

- jelentette be kedden Karácsony Gergely szmájlikkal kiegészítve a Facebookon. A poszthoz mellékelte a felújított két autós sáv képét. Rögtön látni rajta, hogy gépkocsik eddigi sávjai helyén kerékpáros nyomvonal felfestés díszeleg. A főpolgármester úgy tűnik, komolyan gondolja azt a korábban belengetett elhatározását, hogy végleg kitiltja az autósokat a Lánchídról.

Karácsony Gergely 3 éve tervszerűen igyekszik kiszorítani az autósokat a belvárosi utakról, mert helyette biciklis paradicsomot álmodott a főváros hatalmas épületei közé.

Az láthatóan nem zavarja a főpolgármestert, akinek nincs jogosítványa, hogy a várostervezési szakemberek szerint Budapest adottságai ezt nem teszik lehetővé.

A gépkocsik sávjába felfestett kerékpár jelzés Forrás Metropol

A főpolgármester májusban jelentette ki, hogy

hogy a felújított Lánchídról tiltsák ki a személyautókat. A felháborodás hatalmas volt, mivel ennek kapcsán egyáltalán nem konzultált a szakmai szervezetekkel, és nem végeztetett reprezentatív közvélemény-kutatást (csakúgy, mint közvetlenül előtte a pesti alsó rakpart kapcsán).

A gépkocsik száműzését májusban azzal indokolta, hogy

Pedig nem kerülhette el a figyelmét, hogy a rosszul időzített hídlezárással az elviselhetetlenségig fokozta az - egyébként általa előidézett - fővárosi gigadugókat.

A Lánchíd lezárása illeszkedik a tervszerű autósüldözésbe.

Karácsony 2021-ben épp a futball Európa-bajnokság idejére időzítette a hídlezárást, amit város a komplett közlekedési ellehetetlenítésével fűszerezett meg. Először jött az értelmetlen és átgondolatlan "emberkísérlet", a körúti biciklisávok felfestése. Majd szinte egyszerre rendelte el a legfontosabb közlekedési csomópontok felújítását, miközben a kapkodás miatt gyakran egyszerre zárták le a fő- és elkerülő utakat.

Az amúgy is zajló belvárosi metrófelújítás idején fogott bele a pesti alsó rakpart átépítésébe, majd másfél éves halogatás után csak júniusban záratta le a Lánchidat.

A Lánchíd lezárását a Blaha Lujza tér felújítási munkálatai követték forgalomterelésekkel, betontömbökkel, sávlezárásokkal. Eközben kaotikus „forgalomcsillapítási" ötleteket próbálgatnak Erzsébetvárosban, és - a főútvonalak kivételével - 30 kilométer/órás sebességkorlátozást terveznek a budapesti utcákon. Amikor Karácsony Gergelyt a tarthatatlan közlekedési állapotokkal szembesítették, azt javasolta az autósoknak:

A főpolgármester már a rakpartlezárás kapcsán is óriási ellenállásba ütközött

Ugyancsak nagy felháborodást keltett a budapesti autósok körében, amikor Karácsony Gergely bejelentette:

2023-ban, a 3-as metró felújításának végétől teljesen kitiltaná az autósokat a pesti alsó rakpart a Lánchíd és Erzsébet híd közötti szakaszáról, sőt még az is lehet, hogy a Margit hídtól kezdődne a lezárás.

Úgy tűnik, a főpolgármester teljesen megfeledkezett arról, hogy a rakparti közlekedés legfontosabb célja, hogy tehermentesítse a – pont általa okozott – dugókkal sújtott fővárosi közlekedést.

Karácsony Gergely az autósoknak: Szálljanak ki a kocsiból, és menjenek gyalog! Fotó: Csudai Sándor - Origo

A tervezet ellen tiltakozott a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete és az Országos Taxis Szövetség is. A szakmai érvek ellen a főpolgármester mindössze azt tudta felsorakoztatni indokként, hogy

Az áttörés végül idén október végén következett be, amikor a főváros megállapodott az Autóklubbal (és néhány hozzájuk csatlakozott szakmai szervezettel), hogy az érintettek álláspontját szem előtt tartva valósítja meg a pesti alsó rakpart fejlesztését, illetve vállalja, hogy tekintettel lesz a közlekedési hálózat egészének működésére. Az egyeztetéseket követően pedig megígérték, hogy tesztidőszakok is lesznek a végleges lezárás előtt.

5 milliárdot veszített a főváros a Karácsonyék szerencsétlenkedése miatt

A Lánchíd felújítását az előző városvezetés kiemelt beruházásként kezelte. Azonban 2019 miután októberében Tarlós István helyét Karácsony Gergely vette át, a Lánchíd kérdése gyakorlatilag feledésbe merült. Közben a híd szerkezeti állapota folyamatosan romlott, és végül már félő volt, hogy olyan állapotba kerül, hogy egyáltalán nem lehet majd felújítani.

Mire a főpolgármester észbe kapott, addigra a beruházás már több mint 25%-kal, azaz 5 milliárd forinttal került többe, mint az a Tarlós által korábban kiirt pályázatban szerepelt.

Ráadásul úgy, hogy a tendert a korábban is esélyes cég, az A-Híd Zrt. nyerte el – csak éppen 5 milliárddal többért (21,8 milliárd helyett 26,75 milliárdért). Azt, hogy a jelenlegi nehéz helyzetben milyen jól jönne ennyi pénz Budapestnek, talán nem kell részletezni.

Politikai nyomás lehetett a munkálatok csúszása mögött?

Tarlós István novemberben a Metropolnak azt nyilatkozta, egyszerűen nem talál magyarázatot arra, hogy miért csúszott másfél évet a Lánchíd felújítása.

- mondta a volt főpolgármester, hozzátéve, hogy már-már képtelenségnek tűnhet, de az is lehet, hogy Karácsony Gergelyre valamilyen politikai nyomás nehezedett, hogy nem kellene ezeket a beruházásokat olyan gyorsan elkezdenie.