Így rontották el Karácsonyék a Lánchíd felújítását

KARÁCSONY Gergely
Budapest, 2022. december 16. Karácsony Gergely főpolgármester a Lánchíd felújított útpályájának megnyitóján 2022. december 16-án. Átadták az ideiglenes forgalomnak a felújított Lánchidat. A hídon egyelőre csak a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) járművei, valamint a taxik, a segédmotoros kerékpárok, a motorosok, a kerékpárosok, valamint a mikroközlekedési eszközöket használók közlekedhetnek, a gyalogosok a tervek szerint a jövő nyár végétől használhatják az átkelőt. MTI/Balogh Zoltán
Vágólapra másolva!
Érthetetlennek nevezte Tarlós István, miért kellett másfél évig várni a Lánchíd felújításának megkezdésével, hiszen a halasztásnak semmilyen értelmezhető indoka nem volt: műszakilag is tökéletesen előkészített, elfogadott projekt állt rendelkezésre 2019 őszén. Pénteken csupán részlegesen nyitották meg a hidat, és a nyilatkozatokból az derül ki, hogy Karácsony Gergely jelenlegi főpolgármester megszegi a kormánnyal kötött megállapodást, mivel a jövőben sem engedné az autósközlekedést a Lánchídon.
Vágólapra másolva!

Péntek délután részlegesen megnyitották a forgalom előtt a Lánchidat, de Karácsony Gergely főpolgármester győzelmi jelentése, miszerint az eredeti ütemtervnek megfelelően és költségkereten belül halad az átkelő felújítása, több okból sem felel meg a valóságnak.

Amint arról már beszámoltunk, a beruházás ötmilliárd forinttal drágábban, csökkentett műszaki tartalommal és jelentős időbeli csúszással valósul meg.

Az eredeti tervekhez képest – amiket a Tarlós István vezette korábbi fővárosi önkormányzat által kiírt közbeszerzés tartalmazott – a Váralagutat és a Széchenyi István teret nem újítják fel.

Forrás: Ripost
Megkeresésünkre a volt főpolgármester úgy nyilatkozott:
– hangsúlyozta Tarlós István. Annyit még hozzáfűzött, hogy ha majd elkészül a felújítás, akkor gratulálni fog Karácsony Gergelyéknek.
Tarlós István Forrás: MTI/Soós Lajos
A napokban Wintermantel Zsolt, a Fidesz–KDNP fővárosi frakcióvezetője beszélt a Magyar Nemzetnek a beruházásról, és kijelentette, hogy a Karácsony Gergely-féle városvezetés miatt csúszott a kivitelezés, mert elvetették az előző városvezetés által kiírt közbeszerzési eljárást, és egy újat bonyolítottak le.
– tette hozzá a frakcióvezető.

A főváros nem tartja be a kormánnyal kötött megállapodást

Ráadásul a fővárosi vezetés péntek délután csak részlegesen nyitotta meg a hidat, az autósok és a gyalogosok sem közlekedhetnek rajta. A BKK járatai, a taxik, a kerékpárral, a motorkerékpárral és a segédmotoros kerékpárral közlekedők használhatják a Lánchidat – áll a Budapesti Közlekedési Központ közleményében. Karácsony Gergely főpolgármester a Lánchíd részleges megnyitását beharangozó novemberi Facebook-posztjában azt írta, „Budapest élhető, otthonos jövőjét” tartja szem előtt, és úgy látja helyesnek, ha egy bő féléves tesztidőszak után a fővárosiak dönthetnek majd arról, hogy a jövőben használhatják-e az autósok a hidat.
Karácsony Gergely éppen átad egy hidat, ami - másfél év késés, ötmilliárd forint ráfizetés után - nincs kész. Sem az autósok, sem a gyalogosok nem használhatják Forrás: MTI/Balogh Zoltán
Karácsony azonban következetesen elfelejti hozzátenni, hogy

a Fővárosi Önkormányzat megállapodott a kormánnyal: a hatmilliárdos állami támogatás feltétele, hogy a gépjárműforgalom teljes vagy részleges korlátozása ne haladja meg a 18 hónapot.

A rosszul ütemezett és elhúzódó felújítások, a pesti rakpart lezárása és a dugódíj lebegtetése után tehát újabb dimenzióba lépett a fővárosi autósüldözés, és

Karácsony Gergely inkább lemondana hatmilliárd forintról annak érdekében, hogy eldönthesse, ki hajthat át az ország egyik jelképének tartott Lánchídon.

Ezzel a saját szavát és vállalását is megszegi a főpolgármester, hiszen korábban aláírta azt a határozatot, ami szó szerint úgy fogalmaz:

A határozat az ország hivatalos lapjában, a Magyar Közlönyben is megjelent.
A hídról tavaly júniusban tiltották ki az autósokat, akkor még azt ígérték, 2022 decemberében visszatérhetnek rá. Sőt, amikor idén októberben visszahelyezték a kőoroszlánokat, a sajtóeseményen szintén elhangzott, hogy a vállalt határidőre, december közepére vissza fogják tudni engedni a gépjárműforgalmat a hídra.
Láng Zsolt, a Közép-magyarországi Gazdaságfejlesztési Zóna komplex fejlesztéséért felelős kormánybiztos a Világgazdaságnak csütörtökön azt mondta:
Emlékezetes, hogy a 2019 októberi önkormányzati választások után hatalomra került baloldali vezetés és Karácsony Gergely új főpolgármester

felrúgta a Lánchíd felújítására már elfogadott pályázati kiírást,

és előbb megpróbált alacsonyabb árat elérni a kivitelezőknél, ám ez a szándéka kudarcba fulladt, ami azzal járt, hogy az idő elteltével a korábban kiírt tender érvénytelenné vált. Ezek után a városvezetés részéről elkezdődött a szokásos, kormányt támadó kommunikációs offenzíva. Karácsonyék arról beszéltek, hogy a kabinet nem ad elég pénzt a Lánchíd felújítására, míg a kormány azt kifogásolta: a fővárosi vezetés úgy kér több pénzt, hogy nem is ismeri a várható költségeket, hiszen ekkor már új közbeszerzést kellett elrendelni.

A felújítási munkálatokat végül másfél éves késéssel, 2021 tavaszán tudták csak elkezdeni, mivel

a baloldali városvezetésnek fél év késlekedés után sem sikerült szabályos tartalmú közbeszerzést kiírni.

A Közbeszerzési Hatóság 2020 augusztusában tartalmi hibák miatt visszadobta a dokumentumot, így a BKK igazgatóságának módosítania kellett azt.

Ötmilliárddal emelkedett a felújítás költsége

Korábban, még 2020 decemberében Vitézy Dávid a Budapest Fejlesztési Központ akkori vezérigazgatója cáfolta a fővárost az Indexnek, amikor egyértelművé tette: nem igaz, hogy a Lánchíd felújítására kedvezőbb ajánlatot kapott a főváros,

az ár ugyanis nem csökkent, hanem nőtt 5 milliárd forinttal.

Ezt megelőzően a Fővárosi Önkormányzat közleményt adott ki arról, hogy a Lánchíd kedvezőbb feltételekkel újulhat meg, miután a korábbinál 8,5 milliárd forinttal olcsóbb ajánlat érkezett a beruházás kivitelezésére. Mint írták, így a korábbi 35,3 milliárd forint helyett, az eddigi legalacsonyabb árból, 26,8 milliárd forintból újulhat meg a Lánchíd. Vitézy Dávid azonban felhívta a figyelmet, hogy ezt a 26,8 milliárdos ajánlatot nem lehet összehasonlítani a korábbival, ahogy a Főpolgármesteri Hivatal teszi, hiszen abban benne volt a Széchenyi István téri villamos-aluljáró rekonstrukciója, a tartalékkeret, sőt még az áfa is. Ebben a korábbi ajánlatban a Lánchíd felújítására eső rész bruttó 21,3 milliárd forint volt, ezt kell a mostani ajánlathoz mérni – hívta fel a figyelmet Karácsonyék hazugságára két évvel ezelőtt Vitézy.

A Lánchíd felújításának ára tehát az előző, Tarlós István irányításával kiírt, majd az új, baloldali városvezetés által 2020 elején érthetetlen okokból érvénytelenített pályázat áraihoz képest több mint 5 milliárd forinttal drágult egyetlen év alatt.

Rekordelőleget kapott a kivitelező cég

A költségek indokolatlan emelkedéséhez hozzájárulhatott az is, hogy a beruházás nyertese a fővárosi baloldal kedvenc cége, az A-Híd Zrt. lett. Korábban a Magyar Nemzet is beszámolt arról, hogy szokatlanul nagy összegű előleget, közel ötmilliárd forintot fizettek Karácsonyék a Lánchíd felújításával megbízott vállalatnak. Különös egybeesés, hogy éppen ekkora összeggel volt magasabb az A-Híd Zrt. nyertes ajánlata, mint amivel Tarlós István hivatali ideje alatt pályáztak. Az is figyelemre méltó, hogy az MSZP-s Tüttő Kata alig két héttel azután, hogy elfoglalta főpolgármester-helyettesi posztját, az A-Híd exkluzív rendezvényén volt vendég.

Magánvállalatok nem véletlenül szoktak meghívni politikusokat a rendezvényeikre, és annak is nyilván megvan az oka, hogy Tüttő Kata szocialista főpolgármester-helyettes is részt vett a Lánchíd felújítási tenderén nyertes A-Híd Zrt. exkluzív partiján

– jelentette ki a Magyar Nemzetnek 2021 januárjában Wintermantel Zsolt, még a BKK igazgatóságának fideszes tagjaként.

Tüttő Kata (középen) a főpolgármester-helyettesi kinevezése után alig két héttel az A-híd rendezvényén Forrás: A-Híd Zrt.

Arra is rámutatott: nem lehet véletlen, hogy Karácsony Gergely hevesen ágált a Közbeszerzési Döntőbizottság határozata ellen, amikor azzal dobta vissza az BKK által kiírt pályázatot, hogy a közbeszerzési törvényben előírt, nyolcéves időkorlátnál régebbi referenciákat is elfogadtak volna, hogy az A-Híd korábbi, a Margit híd felújítási projektjére is hivatkozhassanak az ajánlatban. – A főpolgármesternek láthatóan fontos volt, hogy az A-Híd nyerje a közbeszerzést – mondta Wintermantel Zsolt.