Tavasztól fizetőssé válik a Facebook, a Messenger, de még az Instagram is

Facebook, logó, alkalmazás, telefon, messenger
ANKARA, TURKEY - FEBRUARY 27: In this photo illustration a mobile phone screen displays the Facebook Messenger logo in front of a computer screen showing the Facebook sign in Ankara Turkey on February 27, 2020. Ali Balikci / Anadolu Agency
Vágólapra másolva!
Tavaly döntöttek közösen arról az Európai Unió szakhatóságai, hogy Brüsszel iránymutatásának megfelelően idén tavasztól végleg el kell törölnie a mobilszolgáltatóknak a nullás díjszabást az alkalmazásaiknál, így a Messenger és sok más app hamarosan fizetőssé fog válni.
Vágólapra másolva!

A terv szerint 2023. március 31-én fog élesedni az a szabály, miszerint az összes hazai mobilszolgáltatónál ezután fizetni kell az olyan alkalmazásokért és szolgáltatásokért, amelyekhez eddig korlátlanul hozzáférhettünk - még akkor is, ha a díjcsomagunk internetes keretét már kimerítettük - írja a Blikk.

Ez pontosan azt jelenti, hogy

  • nem lesz többé ingyenes például a Facebook, a Messenger, a Whatsup, az Instagram görgetése vagy épp a Spotify hallgatása.
  • Ezeknek és a navigációs programoknak használat közben az fogyasztott kilobájtok után is fizetni kell.

Az EU évek óta lobbizik érte, hogy legyen valamilyen változás az ügyben.

Korábban is kifogásolta, hogy egyes díjcsomagokban megkülönböztettek egyes platformokat és alkalmazástípusokat, amelyekre úgynevezett zero rate konstrukciót alkalmaztak a szolgáltatók.

Ez azt jelenti, hogy végülis nem számították be az adatkeretbe például a Facebook, egyes csetalkalmazások és streamingoldalak használatánál elfogyasztott adatot, mindezt azért, hogy így is vonzóbbá tegyék a csomagjaikat.

Tavasztól fizetőssé válik a Facebook, a Messenger, de még az Instagram is Forrás: AFP/Anadolu Agency/Ali Balikci

Tavaly júniusban az uniós tagállamok szakhatóságait tömörítő BEREC új iránymutatást adott ki, amely arról szólt, hogy a testület a bírói gyakorlat alapján a jövőben semmilyen, egyes platformokat vagy alkalmazástípusokat megkülönböztető zero rate konstrukciót nem tekint alkalmazhatónak.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság is ezt az álláspontot képviselte 2017-tól, végül pedig a BEREC döntésének hatására 2022 őszén határozatban kötelezte is a három érintett mobilszolgáltatót - a Magyar Telekomot, a Yettelt és a Vodafone-t, hogy 2022. november 15-ig fejezzék be a nullás adatkeretű csomagok értékesítését, 2023. március 31-ig pedig meg is kell szüntessék vagy módosítaniuk azokat a szerződéseket, amelyeknél volt valamilyen zero rating opció.

A változás kötelezővé tétele óta a három mobilszolgáltató-óriás közül kettőnél már megtalálható a tájékoztató, amely a nullás díjszabás kivezetéséről szól.

A Magyar Telekom részletezi, hogy pontosan mely alkalmazásoknál szűnik meg ez a lehetőség, és hogy a felhasználók milyen adatmennyiségekkel számolhatnak egyes applikációknál.

Eszerint

  • a Messengerben 100 üzenet elküldésénél még nem veszünk észre semmit, mert csak 2 kilobájtnyi adatról van szó,
  • a Facebook hírfolyam egyperces böngészése már 2 megabájtot igényel,
  • egy perc instagramozás 20 megabájtot is jelent,
  • míg Spotifyozni már borsosabb: egypercnyi zene meghallgatása átlagosan 5,6 megabájtot emészt fel

- írták.