Tisztességgel beszámoltak erről a lapok, de azt is mondhatnánk, hogy letudták a kötelezőt. Ilyen is van, lapozhatunk tovább. Sportrovat, egy újabb cikk, pipa.
Kevés erőfeszítés történt viszont annak megértésére, hogy mi is ez a valami, amit a magyar miniszterelnök jelenlétében, jó pár év megfeszített munkával, a legjobbak kreatív energiáját megmozgatva adtak át - mindannyiunk, minden magyar és az egész világ számára.
A múzeum látszólag a magyar focinak lett emelve. Puskás Ferenc, még akkor is, ha a legnagyobbak közzé tartozott, mégiscsak egy focista volt. Látszólag a futball iránt érdeklődök belügye tehát a múzeum. Aki viszont ebből az egészből csak ennyit lát, az egész bizonyosan félreérti a lényeget.
Aztán okoskodhatnánk úgyis, hogy a múzeum a világnak lett emelve. Az egész világon ismerik Puszkász nevét, Puskás egy brand, egy világmárka, ami egyet jelent Magyarországgal. A múzeum tehát végső soron arról szól, hogy Puskás előtt tisztelegve üzenjük meg a világnak, hogy vagyunk mi magyarok és hogy volt egy Puskásunk. Ezzel talán már közelebb járunk az igazsághoz.
Felfogásom szerint azonban még ennél is többről, mélyebbről, egyúttal felemelőbbről van szó.
Ez a múzeum nekünk lett emelve. Nekünk, magyaroknak, minden magyar embernek. Ugyanis csak az a nemzet lehet erős, amely eleven tartja a saját mitológiáját.
Vagyis mindannak az összességét, hogy mit gondol magáról, milyennek látja magát, honnan jön és hová tart. Puskás, pedig a mi közös ősünk, a mi ős-DNS-ünk, a neki emelt szentély pedig egy elképzelt genealógiai múzeuma a magyarságnak. Egy szakrális hely, ami hétköznapi valónk fölé emel. A Puskás-mítosz példát mutat helytállásból és hazaszeretetből, benne egy kicsit magunkra ismerhetünk, és mégis “helyettünk is hős.”
Egyáltalán nem magától értetődő azonban, hogy lett egy szentélye a nemzeti büszkeségnek.
Volt amikor Puskást el akarták törölni. Élt és virult a kommunista cancel culture.
Amikor például 1958-ban a Vasas a Panchót a soraiban tudó Real Madriddal játszott, a Népsport nem közölte a két csapat összeállítását. Máskor, amikor a kommunista szellemben vezetett magyar lapok egyáltalán beszámoltak a Real Madrid meccseiről, volt, hogy csak tíz nevet jelentettek meg a kezdőcsapat felsorolásaként, gondosan vigyázva arra, hogy le ne írják Puskás nevét. Csaknem az egész világ láthatta “Öcsi bácsi” BEK-döntőben rúgott négy gólját, leszámítva minket, magyarokat. Miközben a világ legendává emelte ezt a labdával elképesztően bánó, alacsony, köpcös kis magyart, éppen mi, magyarok maradtunk ki a neki kijáró tisztelgésből.
Miközben máshol ünnepelték ezt a melegszívű, nótáskedvű, örökvidám magyar csibészt, aki a focipályán a gól szinonimájává lett, addig a kommunista Magyarországon “hazaáruló” névvel illette a titkosszolgálati kartoték. Szégyen és gyalázat.
Eközben a kommunisták megtanítottak minket úgy tekinteni magunkra, hogy nekünk nincs dolgunk a világgal, nincs dolgunk magunkkal. Kis ország vagyunk, ugyan mire lennénk büszkék, tessék csak alkalmazkodni és engedelmeskedni. Pofa alapállás.
Ezért is van valami mélyről jövő igazságtétel abban a szimbolikus térfoglalásban, hogy a Puskásnak emelt múzeum a kommunizmus egyik szimbólumának a helyén, a Népstadionnal egyidőben épült toronyépületben kapott helyet,
ahol a padlón a meghagyott komcsimárványt felülírja a Puskás labdákat ábrázoló csiszolt fémlap, ahol egy emeletnyi mini-Terror Háza emlékeztet minket a kommunizmus lélekszárító bűneire, ahol az áporodott szocreál építészetet átkeretezi a 21. századi vizuális bámulat, és ahol végre méltó elismerést kap ez a különös, furcsa, fineszes, szemtelen, egész világot bámulatba ejtő magyar kivételesség.
Mindannyiunk múzeuma elképesztően magával ragadó lett. Schmidt Mária csapata és F. Kovács Attila vizuális képzelőereje mindenkit megnyer a magyarok ügyének. Emlékeztetve másokat és persze magunkat is arra a Puskás-igazságra, hogy mindegy, bárki is az ellenfél, bármilyen erőfölényben is van velünk szemben, nyerhetünk, mert csak annyit kell tudnunk, hogy a labda nem fárad el.
Az egész Puskás-mítosz a győzni tudás képességéről szól, hogy mi magyarok is győzhetünk, bárkivel szemben van esélyünk, még akkor is, ha ezt nem nézik ki belőlünk, lesajnálnak vagy egyenesen lenéznek minket. Nem véletlen, hogy a kiállított sok ereklye között van egy felkiáltójelként szolgáló hiány: az 1954-es vesztes berni VB-döntőben szerzett ezüstérem nincs kiállítva a magyaroknak emelt múzeumban. Ezt Öcsi bácsi is szágyellte, mert nekünk a második hely nem elég jó, mi a legjobbak akarunk lenni. Mindig győzni akarunk.
A Puskás Múzeumot mindenkinek látnia kell.