Nem támogatja Magyarország az Európai Bizottság új jogszabály módosítási javaslatát, amely a tízévesnél idősebb gépjárművek számára évente kötelező műszaki vizsgálatot írna elő — számolt be a Magyar Nemzet. A hivatalos magyar álláspontot Nagy Bálint közlekedési államtitkár a Közlekedési Tanács június 5-i ülésén ismertette.
Az Európai Bizottság a gépjárművek és pótkocsik időszakos műszaki vizsgálatáról szóló 2014/45/EU irányelv módosítását kezdeményezte. Az új szabályozás célja a technológiai fejlesztések – különösen az elektromos és hibrid járművek – vizsgálati rendszerbe történő integrálása, valamint a közlekedésbiztonság növelése és a környezetvédelmi szempontok erősítése.
A módosító javaslat részeként a tagállamoknak elő kellene írniuk, hogy a tíz évnél idősebb személyautók (M1 kategória) és kisteherautók (N1 kategória) minden évben időszakos műszaki vizsgálaton vegyenek részt.
Nagy Bálint a tanácskozáson hangsúlyozta: Magyarország elkötelezett a közlekedésbiztonság javítása és a környezetvédelmi célok támogatása mellett, ugyanakkor a tervezett intézkedés aránytalan anyagi és adminisztratív terhet róna a magyar autótulajdonosokra és a vizsgáztatásért felelős hatóságokra. Különösen problémásnak nevezte a javaslatot azokban a tagállamokban, ahol a gépjárműállomány jelentős része az érintett korcsoportba tartozik.
Az államtitkár kiemelte: az állampolgárok terheinek növelése nem áll arányban a javaslat által várható közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi előnyökkel, ezért Magyarország nem támogatja a rendszer szigorítását.
A Magyar Nemzet információi szerint nem Magyarország az egyetlen, amely kifogásokat emelt a tervezet ellen — több uniós tagállam is jelezte aggályait a javaslat kapcsán. Az uniós jogalkotási folyamat a tanács illetékes munkacsoportjában folytatódik.