Nagy Márton az üdülőrégióról szólva elmondta,
tavaly 3,2 millió vendég látogatott el a Balatonhoz, 7,5 százalékkal több, mint egy évvel korábban. A vendégéjszakák száma 9,1 millió volt, 4 százalékkal emelkedett. A szálláshelyek éves bevétele 200 milliárd forintra nőtt, ami 14 százalékkal több, mint egy évvel korábban. Tehát a Balaton évről évre csúcsokat döntöget
– fogalmazott.
Az év első négy hónapjában a Balaton már több mint félmillió, 542 ezer vendéget fogadott, ami 8 százalékkal több, mint a tavalyi hasonló időszak adata
– ismertette a miniszter. Hozzátette, egyre erősebb a régióban a külföldi vendégek jelenléte, nő a fizetőképes kereslet. "Nem véletlen, hogy megjelentek az ötcsillagos szállodák, és az olyan éttermek, amelyek nemzetközi szintű porondra helyezik a Balatont"– mondta.
A miniszter kiemelte, hogy
több mint 70 borász csatlakozott már a Balaton vonzerejét tovább növelő új turisztikai attrakcióhoz.
A balatoni borokat bemutató látogatóközpontot egy országos szinten is jelentős, innovatív kezdeményezésnek nevezte, amely egyszerre ötvözi a minőségi borturizmust, a gasztronómiát és az élményalapú vendéglátást.
Az új központ a hazai bortermelés több kihívására is választ adhat – mutatott rá Nagy Márton, a legfontosabb és legnagyobb feladatnak nevezve a palackos borok eladásának növelését.
Tavaly rekord mennyiségű, 1,4 millió hektoliter bort exportált Magyarország,
de ezt kétharmadrészt folyóborként, vagyis nem palackos formában tette. Növelni kell a palackos borok exportját, amihez a magyar kormány természetesen minden segítséget megad – hangsúlyozta.
Megköszönte a Balaton Wines Visitor Center megálmodóinak, és megvalósítóinak – Forrai Miklósnak és Forrai Kovács Krisztinának, a balatonszőlősi Casa Christa alapítóinak –, hogy évtizedek óta dolgoznak a hazai turizmus és a gasztronómia élvonalában, és most egy újabb, példa értékű lépést tettek, ami összekapcsolja a balatoni borászokat.
Rókusfalvy Pál nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztos arról beszélt, hogy a Balaton borrégió jelentős szerepet kap a Nemzeti Bormarketing Stratégiában, legyen szó az unikális, vulkanikus talajról származó borokról, a nemzetközi piacokon kiemelten népszerű olaszrizlingről vagy a fiatalabb korosztályt célzó Buborékok Nyara kampányáról.
Princzinger Péter, a VisitBalaton365 ügyvezetője azt hangsúlyozta, hogy az ingatlanfejlesztésekhez, építési beruházásokhoz hasonlóan fontosak a vonzerőfejlesztési projektek, amelyek célja a meglevő kapacitások és erőforrások, jelen esetben a borászatok, gasztronómiai szolgáltatók és őstermelők tudásának és termékeinek összekapcsolása.
Meggyőződésem, hogy a Balaton Wines Visitor Center több száz kilométerről látható vezérvonzerő lesz a Balaton turisztikai desztinációban, és turistamágnesként vonzza majd a vendégeket
– fogalmazott.
Forrai Kovács Krisztina az MTI-nek elmondta, hogy a balatoni borokat egy helyen bemutató látogatóközpontot önerőből valósították meg, szakmai támogatókkal. Az épületet egy vendégházzal együtt már korábban bérelték, és tavaly év végén nyílt rá lehetőségük, hogy meg is vásárolják. A balatoni borászok, akiknek számát 100-120-ra becsüli, nagyon lelkesen viszonyultak az új lehetőséghez, és napokon belül, gyorsan reagáltak – idézte fel. Eddig 75-en csatlakoztak az új kezdeményezéshez, és további csatlakozókra is számítanak – mondta.
Mint a megnyitóünnepségen elhangzott,
az új, egész évben nyitva tartó látogatóközpont a balatoni borrégió teljes kínálatát mutatja be egy helyszínen. Több nyelven kínál programokat, így a külföldi látogatók számára is elérhetővé teszi a balatoni borkultúrát.
A térség borászainak összefogásával olyan hiánypótló funkciókat lát el, mint a vezetett borkóstolók, sommelierképzések, szakmai workshopok, borvásárlási lehetőségek, a helyi gasztronómiai szereplők és termelők bevonásával.