Hiába a vészfékezés vagy az utolsó pillanatos lassítás, a traffipaxokat nem könnyű becsapni – derül ki a rendőrség közléséből. Az Országos Rendőr-főkapitányság részletes tájékoztatása szerint a használt eszközök nagy hatótávolsággal működnek: a mobil TC-108-as lézeres sebességmérő például akár több mint egy kilométerről is képes rögzíteni a járművek sebességét – írja a HAON.
Hasonló teljesítményt nyújtanak a FámaLézer típusú eszközök is, amelyek szintén több mint 1000 méteres távolságból képesek mérni, akár mozgás közben is.
A fix VÉDA-kapuk radaros VidarSpeed kamerái ezzel szemben jellemzően 20-30 méteres útszakaszt figyelnek, de a pontos mérési távolság függ a kamera beállításától és a tartószerkezet kivitelétől.
A traffiboxok önmagukban nem mérnek, csak ha ideiglenesen beépítik beléjük az ARH Cam S1 kamerákat. Ezek a készülékek automatikusan, körülbelül 100-150 méteres távolságon belül dokumentálják a jogsértéseket.
A rendőrség kiemelte, hogy bár az időjárási körülmények befolyásolhatják a mérőeszközök működését, az eltérés nem jelentős.
Arra kérik az autósokat, hogy ne a traffipax jelenléte szabja meg a vezetési stílust, hanem a közlekedési szabályok betartása legyen az elsődleges.
A traffipaxok részletes elemzéséről, azok hatótávjáról a HAON oldalán olvashat bővebben.
Ahogy az Origo korábban beszámolt róla, sokan még mindig abban bíznak, hogy egy hirtelen vészfékezéssel kijátszható a traffipax.
A traffipax működése azonban nem enged kiskapukat: a modern eszközök már távolról is rögzítik a jármű sebességét.
2023 óta szigorúbbak a szabályok: már minimális sebességtúllépésért is járhat bírság. A közigazgatási bírság alól akkor sincs kibúvó, ha csak késve észleljük a traffipaxot. Horváth László gépjármű-szakoktató szerint a bírság elkerülésének legbiztosabb módja továbbra is az, ha előrelátóan és szabályosan közlekedünk.
A szakember hangsúlyozta, hogy a fékezésre a legtöbb esetben már késő, és ha a hirtelen lassítás miatt baleset történik, a biztosító sem feltétlenül téríti meg a kárt.