A fővárosi közösségi közlekedés helyezete, annak biztonságos finanszírozásáról a következő hetekben a kormányzattal folytatódó tárgyalások és a főváros utcáin napok óta tartó Mahir-oszlopcsata is téma volt Tarlós István főpolgármester tájékoztatóján, a Budapestinfón.

12:27
Véget ért a Budapestinfó

Véget ért a 2016-os év első Budapestinfója.

12:26
Egy-két milliárdot még összekaparnak

Még akkor is 2-3 milliárd forintos lyuk lehet az idei költségvetésben, ha az agglomerációs közlekedés feladatait nem látja el a főváros, de ha csak ennyi marad a probléma, azt még megoldjuk  - tért ki a pénzügyekre a főpolgármester, hozzátéve: 10-12 milliárdos lyukat viszont képtelenek betömni.

Nem akar kitolni az agglomerációs településekkel, de kevés a pénzFotó: Dudás Szabolcs - Origo

Szó sincs róla, hogy ki akarnának tolni az agglomerációs településekkel, de egyszerűen nincs pénz az agglomerációs közlekedés finanszírozására a jelenlegi feltételek között - magyarázta.

12:21
Nem őt kell hülyének nézni

Biztos abban, hogy ezért engem kell hülyének nézni, vagy valahová máshová kell fordulni? - kérdezett vissza Tarlós arra reagálva, hogy miért szab hiába hónapok óta határidőket a kormánynak a BKV helyzetének rendezésére.

Nem értem, és ezt a miniszterelnöknek is megmondtam, hogy a probléma alapvetően a város életét nehezíti, és a Fidesz helyzetét is - mondta Tarlós.

12:17
A MÁV-hoz kerülhetnének a HÉV-ek

Anyagi problémákat csak racionális alapon tudok megközelíteni, és sokan azt mondják, hogy a politika irracionális - jegyezte meg Tarlós a BKV finanszírozásra vonatkozó újabb kérdésre.

A MÁV-hoz kerülhetnek a HÉV-vonalakForrás: MTI/Jászai Csaba

Bonyolult amúgy a HÉV-ek helyzete, mert az egyik, a csepeli ki sem megy az agglomerációba - vázolta a problémákat Tarlós, aki szerint ez úgy nézhetne ki, hogy a MÁV a feladattal együtt a vagyonelemeket is elviszi.

Az agglomerációs buszjáratok üzemeltetését pedig a Volánok vehetnék át - hangzott el.

12:12
Oszlopokról január 11-ig semmit!

Az oszlopkérdésben a január 11-i tárgyalásig nem kíván állást foglalni, mert az prejudikálás lenne - tért ki sokadszor is a Simicska-háborúra vonatkozó kérdések elől a főpolgármester. 

12:10
Behozza a spórolt pénzét is Tarlós

Kocsis Mátéval ketten a megtakarított pénzünket behozzuk, és megköszönjük, hogy odaadhattuk - ironizált a főpolgármester arra a felvetésre, hogy mi lesz, ha a minisztérium a felszólító levél ellenére sem ad pénzt a január 15-i határidőre. Válaszában Tarlós kitért arra is, hogy ha nem lesz pénz, leállítják az agglomerációs közlekedést.

12:07
Nincs helye az anarchiának

Anarchikus állapotok nem állhatnak elő, a Városházának, a hivatal működésének erősnek kellene lennie - mondta Tarlós, aki szerint volt olyan időszak, amikor a hivatali dolgozók megfelelési kényszer alatt voltak. Erre és a hivataltól történő szivárogtatásokra, illetve ennek a gyanújára az említett belső utasítása miatt tért ki ismét Tarlós egy kérdésre válaszolva.

Nem működik, hogy a hivatalok, attól való félelmükben, hogy mi lesz, ha nem teljesítenek valamilyen közgyűlési képviselői kérést, mégis megteszik, ez így nem működik - tette hozzá.

12:02
Hagyják békén Kocsis Mátét!

Miért akarják Kocsis Mátét koptatni? Ő egy jó polgármester, igyekszik sokat segíteni, hagyják békén - védte meg Kocsist a főpolgármester arra a felvetésre reagálva, miszerint a hírek szerint megingott a bizalma benne.

12:00
Budapest csődje a Fidesznek ártana

Csődbiztost csak akkor lehet kinevezni, ha már az adott önkormányzat csődbe ment, de ettől Budapest messze van - mondta kérdésre válaszolva a főpolgármester.

Tarlós nem tartja valószínűnek, hogy a kormány csődbiztost nevezne ki Budapest éléreForrás: MTI/Bruzák Noémi

Ha valaki a kormány közelében abban gondolkodna, hogy szántszándékkal csődbe vigyék Budapestet, akkor a 2018-as parlamenti választáson ez nem neki fog gondot okozni, hanem a Fidesznek  - tette hozzá. 

Persze elképzelhetetlennek a mai világban talán csak két-három dolgot tartok, de a csődbiztost nem tartom valószínűnek - fogalmazott.

11:55
Vele ne szemtelenkedjenek

Ha valaki végleg eldönti, hogy kiszáll, azt elkezdik nem komolyan venni, és elkezdenek vele szemtelenkedni - utalt Tarlós arra, hogy bejelentette: megfontolja 2019-es újraindulását. megjegyezte: erre a problémára panaszkodott annak idején Demszky Gábor is, aki előre jelezte, hogy nem akar újraindulni.

Nem elképzelhetetlen, hogy érdemes még egy kicsit küzdenem - mondta Tarlós.

11:52
Nincsenek titkai a főpolgármesternek

A törvényes kereteket betartva minden újságírói kérdésre válaszolni kell, hacsak jogszabály alapján nem hátrányosak harmadik fél számára - tért ki a sajtóval való kapcsolatra a főpolgármester, megjegyezte: van, hogy előbb odaér egy főosztályvezető neki írt levele a sajtó egyes szereplőihez, mint hozzá, a saját irodájába.

Nincsenek titkaink, megkaphatók ezek az információk hivatalos úton is, kivéve, ha nem lehet valamiért kiadni bizonyos információkat - tette hozzá.

11:48
Hol a pénz - kérdezi Tarlós

Téved, aki azt hiszi, hogy a főváros valamilyen alattomos hátsó szándékból nem kívánja tovább finanszírozni az agglomerációs közlekedést - mondta Tarlós.

Megjegyezte: a tavalyi központi költségvetésben a helyi közösségi közlekedés támogatására elkülönített és ütemesen folyósítandó 24 milliárd forintból november közepéig egy fillért sem kapott a főváros. Ráadásul ez csak a helyi, nem pedig a helyközi közlekedésre fordítható, vagyis az agglomerációs közlekedésre - tette hozzá. 

A BKK és a minisztérium közötti szerződés felmondásával fenyegetőzött TarlósForrás: MTI/Beliczay László

2015-ben az illetékes minisztérium egy fillért sem adott az agglomerációs közlekedés finanszírozására, erre a minap elküldött levelében a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. vezérigazgatója fel is hívta a tárca figyelmét - ismertette Tarlós. "Ezek után mi ez az ostobaság a tárcától, hogy mi 2020-ig kötelesek vagyunk az agglomerációs közlekedést biztosítani?" - tette fel a kérdést Tarlós.

11:42
Sért-e szerződést a kormány?

A 2013-ban a kormány és a főváros között kötött megállapodásból idéz a főpolgármester. Ebben az áll, hogy 21. századi fővárosra van szükség, a főpolgármester pedig számíthat a kormányra.

Tarlós szerint a jó együttműködést főleg a fejlesztések terén tapasztalja.

A kormány-főváros szerződésből idézettForrás: MTI/Kovács Tamás

A közösségi közlekedés terén már kevésbé - mondta, utalva a szerződésben szereplő kitételre, miszerint a kormány szavatolja a BKV működésének biztonságát.

Ez utóbbi aligha jelenti az állami források folyamatos csökkenését - mondja. Kijelenti, hogy nem akarja ezzel azt mondani, hogy a kormány megsérti a szerződést, de azért jelentőségteljes hatásszünetet tart.

11:38
Nem meri az állam átvenni a BKV-t

Tarlós szerint nem meri átvenni a BKV-t az állam, noha ő ismét felajánlja, de szerinte az látszik, hogy a kormány is belátta: ők sem tudnák ennyiből fenntartani.

11:37
2014-ben nem ő akart főpolgármester lenni

Míg 2010-ben nagyon szeretett volna főpolgármester lenni Tarlós, addig 2014-ben már annyira nem. "Akkor nem én akartam főpolgármester maradni" - mondta, utalva arra, hogy elege van azokból a hírekből, amelyek szerint a kormány így meg úgy bünteti Tarlóst,  mert a kormány akarta, hogy ő főpolgármester legyen.

Hozzátette: ha most nehezítik a dolgát, akkor az nem ellene, hanem a főváros ellen szól. 

"Megvétózni ugyan tudok dolgokat, de egyedül megszavazni nem" - jelezte Tarlós arra utalva, hogy a közgyűlésben stabil kormánypárti többség van. 

11:33
Nem árt ismerni a törvényt

Egy-két kerületi polgármester most jött rá, hogy a 2012-es módosítással milyen, a kerületi polgármesteri státuszt is érintő változtatásokat vezettek be - tért ki Tarlós a jogszabályok ismeretének fontosságára.

11:32
Megy a HÉV is az államnak

Sokkal kevesebbet eredményezett a karácsony előtti, Orbán Viktorral folytatott megbeszélés, mint Tarlós remélte, de azért pozitívumként értékelte, hogy Orbán szerint sem kell vállalni a fővárosnak az agglomerációs közlekedés biztosítását, és átvenné az állam a teljes HÉV-hálózat üzemeltetését is.

Átveheti a HÉV-ek működtetését az államForrás: MTI/Jászai Csaba
11:29
Tizenötmilliárdos hiány várható

Körülbelül 20 milliárdos működési hiány látszik a főváros idei költségvetésében, mert például a működési kiadások 3,5 milliárd forinttal nőhetnek várhatóan - mondta a 2016-os költségvetés hozzávetőleges számairól a főpolgármester.

Orbán Viktor és Tarlós István a 4-es metró avatásánForrás: MTI/Beliczay László

Pedig milliárdos nagyságrendű összeget igyekeznek spórolni például a BKV-n is, és más területeken is, így összesen 8 milliárddal tudják várhatóan csökkenteni a kiadásokat - tette hozzá.

Összességében a spórolások után a hiány 15 milliárd forintra csökkenhet - hangzott el. További lépésekkel ez 2 milliárdra csökkenthető, de a törvény ennyit sem tehet lehetővé.

11:26
A hátába vágta a kést a Fidesz

Ha én ott vagyok egy kongresszuson, elmondok egy együttműködő beszédet, majd két nap múlva a hátamba vágják a kést, azon érdemes elgondolkodni - utalt Tarlós arra, hogy a Fidesz-kongresszus után nem sokkal jött az a törvénymódosítás, amely látszólag - a kormány kommunikációja szerint - a BKV helyzetét rendezi, mégsem lesz ennek nyomán sem több pénz a közösségi közlekedésre.

11:23
Nincs pénz az agglomerációra

Még csak hozzávetőleges számok vannak, de az már biztosan látszik, hogy idén a főváros nem tudja finanszírozni a közösségi közlekedés agglomerációs szolgáltatásának költségeit - mondta Tarlós.

12