A Fidesz maga felé fordult, az MSZP elővette a sötét színeket - így alakult át a kampány

Vágólapra másolva!
A csúsztatásoktól sem mentes látványkampánytól az ellenfelekkel való ijesztgetésig szinte minden stílusban megnyilvánultak a pártok a választási kampányban. A Fidesz lassan irányította magára a figyelmet, hogy elhalássza a radikálisokkal is szimpatizáló szavazókat, az MSZP-nek pedig annyi ötlete maradt a végére, hogy állítása szerint még mindig jobb, mint a Fidesz. Az MDF mindent megpróbált, az LMP volt a legvisszafogottabb. Nézze végig, hogyan próbálták meggyőzni önt a pártok az elmúlt hónapokban!
Vágólapra másolva!

Az MSZP pozitív és büszke, a Fidesz rövid és intenzív kampányt ígért a választások előtt, a kampány végére azonban mindkét nagy parlamenti párt eltávolodott az általa kijelölt irányoktól. A választási kiadványok és plakátok alapján a szavazatokért versengő pártok hosszú és változatos utat jártak be, és bár a kampány kevés nyílt konfliktust hozott, az utcákat beterítő reklámanyagokból jól kitűnik, hogy többen is stratégiát váltottak az elmúlt hetekben.

Az MSZP és a Fidesz két egymással teljesen ellentétes ívet írt le, előbbi saját eredményeinek kommunikálásáról tért át a vetélytársakkal való riogatásra, utóbbi pedig tavaly még negatív kampánnyal kezdett, és ebből fordult teljesen önmaga felé. A kampány elején még mindenki az MSZP-ről, a végén viszont mindenki a Fideszről beszélt, miközben a Jobbik lopakodó nagykoalícióval, az MDF káros szenvedélyként bemutatott ellenfeleivel próbálta megrémíteni a szavazókat.

MSZP - A sikerkommunikációtól a félelemig

Az MSZP 2009 végén még a kormány eredményeinek bemutatásával igyekezett növelni támogatását: november közepén "Tesszük, amit tennünk kell" szlogennel indult tájékoztató- és óriásplakát-kampány. A postaládákba szórt kiadványok ekkor még adatokkal igyekeztek megmutatni a válságkezelő intézkedések előnyeit, de több csúsztatást is tartalmaztak (erről itt olvashat részletesen): A kiadvány a többi párttal még egyáltalán nem foglalkozott, és az MSZP szerint még nem is a választási kampány része volt.

Az MSZP őszi kongresszusán és a pártvezetők nyilatkozatiban is többször elhangzott, hogy a párt nem negatív kampányra készül, hanem saját eredményeinek büszke felsorolásával akar választást nyerni. A kampányidőszak kezdetéhez közeledve mégsem a párt és a kormány, hanem az egyéni képviselőjelöltek kerültek a középpontba: az országot személyes, helyieknek szánt szlogennel megspékelt hatalmas arcképek lepték el. A valamivel később, már a választások kiírása után kikerülő, Mesterházy Attila miniszterelnök-jelöltet népszerűsítő plakátok sem a párt múltjával és érdemeivel büszkélkedtek, helyette a megújulásra koncentráltak: "Új jelölt, új program" - hirdette ekkor a szlogen.

Az újdonság hangsúlyozásával azonban nem elégedett meg a párt, amely március közepén már vetélytársai felé fordult, és Narancsvidék címmel a fideszes önkormányzatokat kritizáló kiadványt adott ki (erről itt talál részleteket). A negatív kampányba belekóstolva áprilisra az óriásplakátok is elkezdtek fenyegető üzeneteket közvetíteni: "Ha félti a szabadságát...", "Ha biztos nyugdíjat akar...", "Ha békés, biztonságos országot akar..." - akkor, a szlogen szerint "az MSZP a választás. A plakátokat ekkor már erőteljesen kiegészítette a Fidesz esetleges kétharmados győzelméről szóló kommunikáció, amelynek megakadályozására az MSZP-t az egyetlen demokratikus pártként igyekeztek beállítani.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
A jelölt személyén volt a hangsúly (a képre kattintva galéria nyílik)

Végül a Fidesszel való riogatást egy "Nagy a tét - szavazzon az MSZP-re" - szlogennel zárták le, az utolsó hetekben pedig Mesterházy Attila a lesújtó közvélemény-kutatásokra fittyet hányva megpróbálta elhitetni a szimpatizánsokkal, hogy sok a rejtőzködő MSZP-szavazó: "Többen vagyunk, mint azt bárki gondolná" - ígért némi derűt az MSZP szerint fenyegető kilátásokról szóló kampány végére a párt.

Fidesz - A sötét múlttól a megváltásig

Akárcsak az MSZP, a Fidesz is már jóval a választási időszak kezdete előtt megindította kampányát: a párt a Bajnai-kormány válságkezelésének kritikájával melegített a választásokra. A Fidesz a szocialisták eredménykampányát másfél hónappal megelőzve terjedelmes kiadványt szórt a postaládákba "Stop Bajnai-csomag" - címmel, amelyben szintén csúsztatásokkal teli képet adott arról, "hova tűnik a pénz, és mit vesz el a Bajnai-kormány" az emberektől (erről a kampányanyagról itt olvashat). Mikor a szocialista "Tesszük, amit tennünk kell" - kampány megindult, arra válaszul a Fidesz szintén óriásplakát-kampányt indított, "Tegyétek, amit tennetek kell! Mondjatok le" - szlogennel. A plakáton a bilincsbe vert Zuschlag János és Hunvald György között Bajnai Gordon jelenlegi és Gyurcsány Ferenc korábbi kormányfő, illetve a BKV-botrányok egyik főszereplőjének tartott Hagyó Miklós volt látható.

A párt a szocialistákhoz hasonlóan már a választás kiírása előtt kitette plakátjait a közterületekre (ez a törvények szerint tilos, de mind az MSZP, mind a Fidesz azzal érvelt, hogy a plakátok még nem a kampány részei). A Fidesz induló szlogenje, az "Itt az idő" gyakorlatilag a kezdetektől megmaradt, de több dolog is árnyalta azóta.

Az első "Itt az idő" plakátokon a szlogen körül még általános hívószavak jelentek meg, mint "változás", "új kezdet", "siker", "biztonság", "remény", "együtt". Ezeket március 15. után váltották fel az egyéni jelölteket ábrázoló plakátok, amelyeken ugyanaz a szlogen maradt, de immár arcképpel. Az általánosságok továbbra is dominálták a párt kampányát, a politikusok nyilatkozataik során ügyeltek arra, hogy ne menjenek bele részletes ígérgetésbe, és a Fidesz programja is alig tartalmazott konkrétumokat.

Forrás: MTI/H. Szabó Sándor
"Itt az idő": március 15. után a Fidesz plakátjain is megjelentek az arcok

Március második felében viszont látványos fordulat jött a Fidesz kommunikációjában, a párt, amely korábban szinte kizárólag az MSZP-re koncentrált, szembefordult a Jobbikkal, és intenzív kampányt kezdett a radikálisok felé húzó szavazóinak megtartásáért. A szlogenek között megjelent a "Csak a Fidesz!", amely a párt óriásplakátjain és apró poszterein egyaránt helyet kapott (erről itt olvashat). Hogy egyértelművé tegyék, mit jelent ez, néhány héttel a választások előtt ezekre a plakátokra egy kiegészítő szöveget is feltettek, amely arra hívja fel a figyelmet, hogy minden szavazat számít, és a listás és egyéni szavazatokat is a Fidesznek kell adni. Míg kezdetben a plakátokra olyan általános szlogenek is felkerültek, mint "mentsük meg a családokat", "védjük meg a munkahelyeket", az utolsó héten sok hasonló plakáton már ennek sem volt hely, csupán a "Csak a Fidesz" felirat maradt a hirdetőoszlopokon.

Egy érdekes mellékága volt a Fidesz-kampánynak az Orbán Viktor személye köré épülő kampány, amelyben a párt egyáltalán nem kapott szerepet. Orbánról már március 15-e után olyan óriásplakátok kerültek ki országszerte, amelyeken nemzetiszínű zászlók előtt áll, és sem a Fidesz logója, sem a Fidesz színvilága nem jelenik meg rajta. Március legvégén Orbán Facebook-oldalán is olyan kampányfilm jelent meg, amely meg sem említi a pártot: az [origo]-nak nyilatkozó fideszesek szerint azért, mert Orbán személyével, a párt említése nélkül is a Jobbik felé húzó, radikálisabb szavazókat akarták megszólítani (erről itt talál részleteket). Bár a többi párt, az MSZP, az MDF és a Jobbik is igyekezett nagy hangsúlyt adni listavezetőjének, sehol máshol nem fordult elő a miniszterelnök-jelölt pártembléma nélküli plakátokon.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
"Csak a Fidesz!" szlogen egészítette ki az első kampányüzenetet

Jobbik - Program és fenyegető nagykoalíció

A Jobbik már a kampány előtt jelezte, hogy nem kiadványokkal és plakátdömpinggel akarja megnyerni a választókat, mivel ezekre a pártnak nincs pénze: helyette főleg az internetre, fórumokra és a pártot támogató internetes portálokra támaszkodik. Emellett a párt 4000 rendezvényen, lakossági fórumon igyekezett személyesen is eljuttatni üzeneteit a választókhoz. A kampány utolsó heteiben aztán mégis megjelentek országszerte óriásplakátjaik, valamint tömegesen kitett, kifejezetten jó minőségű, jelöltenként személyre szabott falragaszaik.

A párt szlogenjében nem történt komolyabb változás, a kezdetektől fogva a "Radikális változást!" és "A nép nevében" szlogeneket használták. Előbbi megegyezik a párt programjának címével: a Jobbik, amely a pártok közül elsőként mutatta be programját, végig azzal kampányolt, hogy részletesen kidolgozott szakmai elképzelései megoldást kínálnak az ország problémáira, de végül a vitapartnerek elzárkózása miatt nem volt módja elképzeléseit ütköztetni, leméretni.

Fotó: Csanádi Márton [origo]
Jobbikos falragaszokból sem volt hiány

A kampány során saját programja mellett a párt erőteljesen támaszkodott az egész politikai elit ellen irányuló negatív kampányra is, amelyben gyakorlatilag bűnözőnek bélyegezte a jelenlegi pártokat. Az elszámolást ígérő plakátokon börtönnel fenyegette a politikusokat, "Húsz évet a húsz évért" szlogennel: Vona Gábor március 15-ei beszédében azt is mondta, hogy parlamentbe kerülésük után pár hónappal az elszámoltatás miatt már néggyel kevesebb párt lesz a parlamentben. Bár plakátokon nem jelent meg, a párt vezetőinek nyilatkozataiból és a párthoz kötődő sajtó cikkeiből egyértelműen kirajzolódott egy menet közben születő szlogen, a "formálódó nagykoalíció" is, amely szintén nem a saját programjukkal, hanem a vetélytársakkal foglalkozott. A Jobbik igyekezett azt kommunikálni, hogy a többi párt összefogása a radikálisok ellen egyfajta nagykoalícióban fog testet ölteni, noha a Fidesz és az MSZP nyilatkozatai egyértelműen kizárják, hogy a két párt koalíciós kormányt alkotna.

MDF - Bokros, lámpalázas jelöltek és a káros szenvedély

Az MDF kampányát többször is új irányba fordították a kampány kezdete óta váratlan körülmények, így a párt az elmúlt hónapokban meglehetősen sok szlogent elfogyasztott. Először a mérsékelt középpárt képét igyekeztek kommunikálni színes pulóverben, vasalt inggel, nyakkendővel pózoló lányokat és sálas fiúkat ábrázoló plakátjaikon. A szlogen "új MDF"-et hirdetett 2010-re, a párt kezdőbetűiből pedig - az SZDSZ-szel kötött választási együttműködésre való tekintettel - "Magyarok. Demokraták. Függetlenek" szlogent bontottak ki.

A párt kezdettől Bokros Lajos személyére és az általa jegyzett gazdasági programra alapozta kampányát, amelyet az MDF-plakátokon "A minőség" szlogennel igyekezett erősíteni. A liberális gazdaságpolitikát képviselő Bokros hegemóniájának ellensúlyozására azonban kísérletet tettek a vidéki jelöltek bemutatására is, akik a párt honlapján videofelvételeken mondták el, "ki miért konzervatív". A sokszor felkészületlen, lámpalázas, akadozva beszélő jelöltek azonban a konzervativizmus szlogenjének sikere helyett a gúny és kritika céltáblájává tették a pártot (erről itt olvashat).

Fotó: Mudra László [origo]
A kampány végére az MDF is élt a negatív kampány lehetőségeivel

A kampány utolsó heteiben így újra Bokros került a középpontba. A Fidesz "Csak a Fidesz" szlogenjére reagálva Bokrost "Csak az ország" szlogennel plakátolták ki az országban. Egy másik szlogen, szintén Bokrossal a középpontban, arról szólt, hogy "Mindenki hozzátesz Magyarországhoz": ebben a kampányban az első MDF-plakátok arcai jelentek meg újra. Az MDF honlapján egy 2020-as, utópisztikus Magyarország-képről is felkerült egy videoklip, amely már csak azt sugallja, hogy a párt az egészségügyet, az oktatást és a gazdaságot is rendbe fogja rakni. A kampány utolsó hetében pedig az MDF is a negatív kampány eszközéhez nyúlt, Fidesz-, MSZP- és Jobbik-feliratos cigarettadobozokat és alkoholos üvegeket ábrázoló plakátokkal kezdte hirdetni, hogy "Itt az idő a kijózanodásra", illetve "Itt az idő a leszokásra".

LMP - Lehet más?

Az LMP a kampány első részében a parlamenti pártokhoz képest viszonylag kevés plakátot használt, mindössze két nagyobb kampányra futotta az erejükből. Először a kopogtatócédula-gyűjéshez tettek ki plakátokat "Szerintünk lehet más a politika" szlogennel, majd az országos lista felállítása után készítettek többféle óriásplakátot a programjukban meghatározott környezetvédelmi, szociális és esélyegyenlőségi témákra.

Fotó: Hirling Bálint [origo]
A hajrára az LMP is kitette óriásplakátjait

A kampány első heteiben egy-két LMP-s falragasz mellett több fővárosi hirdetőtáblán lehetett látni, hogy plakát híján krétával, festékkel rajzolták fel a párt nevét és emblémáját a táblákra. Ehhez képest viszonylag nagy kampánynak tűnt a kampány végére kikerülő többféle óriásplakát, amely azt hirdette, hogy "Lehet" ugyanannyi a fizetése a jövőben egy roma és egy nem roma gyereknek, "Lehet" munka mellett gyereket vállalni, "Lehet" tisztább a városi levegő és "Lehet" más a politika.