"Még nem csináltam kasszát" - interjú Schiffer Andrással, az LMP listavezetőjével

Vágólapra másolva!
Nem támogatja a Fidesz kisebb parlementről szóló elképzeléseit és bár szerinte pártja jól vizsgázott a problémás helyzetekben, még nem gondolkozott el azon, hogy az országgyűlési választások első fordulójában a parlamentbe bejutó LMP-t megkörnyékezték-e a politikai szerencselovagok. Nem tudja még, hogy a parlamentben hogyan működhet az LMP elnök nélküli vezetési modellje, de nem tartja a pártot a Fidesznél és az MSZP-nél kevésbé megfoghatónak. Interjú Schiffer Andrással, az LMP listavezetőjével.
Vágólapra másolva!

- Az LMP képviselői az első forduló óta több helyen azt nyilatkozták, konstruktív ellenzéki szerepre készülnek a parlamentben. Tárgyalt már a Fidesszel arról, hogyan fognak tudni együttműködni a következő négy évben?

- Nem volt még miről tárgyalni, egyelőre azt sem tudjuk, nekik meglesz-e a kétharmados többségük, de azt sem, hogy nekünk pontosan hány fős frakciónk lesz. Ráadásul többször száz óra telt el, és még mindig nem kaptunk választ a Fidesztől a száz kérdésünkre. Így elég nehéz tárgyalni.

- Az LMP azt ígérte, hogy már a ciklus elején be fog nyújtani egy sor törvényjavaslatot. A Fidesz nagyon könnyen megteheti, hogy - mint a száz kérdésüket -, semmibe veszi ezeket. Mi a tervük erre az estre?

- Látszólag kényelmes helyzetbe került a Fidesz, egymaga tudja érvényesíteni az akaratát, ugyanakkor egy parlamentáris demokráciában az ellenzék nem csak biodíszlet. Nem fogunk kétségbe esni, azon leszünk, hogy újfajta politikai stílus honosodjon meg a parlamentben.

- Ezzel az ígérettel kampányoltak, viszont ez eddig más pártoknak sem sikerült. Nem naiv elképzelés, hogy az LMP egyedül meghonosíthat egy új stílust?

- Nincs más esélyünk, ha illuzórikus elképzelés, akkor is meg kell próbálnunk. A másik három pártnak is érdeke lenne változtatni. A Fidesznek óriási lehetőség és hatalom lesz a kezében, de ez óriási veszélyforrás is. Nem olyan a helyzet, mint 1998-ban, amikor viszonylag tág gazdaságpolitikai mozgásterük volt, hanem kötött pályán fog mozogni a kormány, ezt ők is tudják. Ebben a helyzetben, amikor mindent rajtuk lehet számon kérni, nagyon könnyen kifuthat a legitimáció a Fidesz alól. A szocialistáknak is stílust kell váltaniuk, előbb-utóbb rá kell döbbenniük, hogy történelmi vereséget mértek rájuk, és ha nem vonják le az elmúlt nyolc év katasztrofális kormányzásának következményeit, akkor meg fognak semmisülni. A Jobbik számára is nagy feladvány, hogy parlamenti pártként lehet-e folytatni az eddigi szabadcsapatos mentalitást.

- Erre a stílusváltásra utal, hogy az MSZP visszaléptette négy jelöltjét az LMP javára?

- Nem, az MSZP piszkos ajánlatának az volt a célja, hogy az LMP-t hiteltelenítse. Ebben van gyakorlatuk, az új helyzetben megpróbáltak a régi rutinokkal élni: abban a pillanatban, hogy az úgynevezett nem jobboldalon feltűnik valaki, megpróbálják magukhoz láncolni. Történelmi vereséget szenvedtek, de a kegyelemdöfést az adja meg az MSZP-nek, ha a következő négy évben a Fidesz-kormány demokratikus, kormányképes alternatívája nem az MSZP, hanem az LMP lesz.

- A Fidesz több politikusának nyilatkozatai szerint a Fidesz-kormány egyik első intézkedése a parlament létszámának csökkentése lehet. Ezt támogatni fogjab az LMP?

- Ez demagógia, akkor is ezt mondtam, amikor Gyurcsány Ferenc vetette fel. A kisebb parlamenttel csak a frusztrált állampolgárokat lehet etetni. Aki látott már valaha költségvetést, pontosan tudja, hogy a parlamenti létszám megfelezése nem feltétlenül jár a büdzsé csökkentésével, ezen egy tized százalékot sem lehet megspórolni. Nekünk nem vallási kérdés a parlament létszáma, lehet akár kisebb meg nagyobb is, a rendszer a lényeges. Arról szívesen beszélnénk a Fidesszel, milyen intézkedésekkel lehetne visszaállítani az emberek bizalmát, megváltoztatni a választási rendszert. A beszélgetés végén kidobhat a gép egy kisebb parlamentet is, csak az a fontos, hogy ne a gombhoz varrjuk a kabátot.

- Az új parlament egyik első feladata az lesz, hogy köztársasági elnököt válasszanak. Van már álláspontjuk arról, kit tartanának elfogadhatónak? Sólyom László megválasztásában ön jelentős szerepet játszott. Támogatná, hogy ő maradjon az államfő? (Sólyom Lászlót a Védegylet kezdeményezésére jelölték köztársasági elnöknek 2005-ben, a civil szervezet Sólyom for persident! című munkacsoportját Schiffer András vezette.)

- A második fordulóban derül ki, hogy egyáltalán az első szavazási körben bele tudnánk-e szólni az elnökválasztásba. Láttunk már rá példát korábban: a kormánypárt harmadjára akár sima többséggel is átnyomhatja a saját jelöltjét. Abszolút idő előtti erről beszélni, nincs pártálláspont és nem is biztos, hogy lesz. Az biztos, nekünk nem lesz 50 fős frakciónk, márpedig jelöltet csak 50 képviselő állíthat. Nemhogy döntési helyzetben nem leszünk, még arra se lesz lehetőségünk, hogy szimbolikusan megfuttassunk valakit. Akarhatunk mi akárkit, legfeljebb kinevettethetjük magunkat. Én személy szerint Sólyom László működésével teljes mértékben elégedett vagyok, sőt, kifejezetten jónak tartanám, ha egy hatalmas többséggel rendelkező kormányzati hatalom és egy párt által dominált törvényhozás mellett, olyan személyiség őrködne az államszervezet demokratikus működése felett, mint Sólyom László.

Fotó: Hajdú D. András [origo]

- Programjuk és eddigi nyilatkozataik szerint törvényjavaslatokkal próbálják majd megújítani a demokráciát. Meg lehet törvényekkel változtatni a politikát vagy van ezen kívül más ötletük is?

- Törvényekkel önmagában nem lehet megváltoztatni a politika minőségét, nem azért alapítottunk pártot, mert azt gondoljuk, hogy csak így lehet. Még a Fidesz sem tudja megváltoztatni a világot, akármekkora többsége van. A társadalmi mozgalmaknak is nagy szerepük van a változásban, de ki kell használni a pártpolitika lehetőségeit is. Abban hiszek, hogy még ha le is szavazzák a törvényeinket, olyan kezdeményezéseket rakhatunk le az asztalra, amiket mások nem fognak. Új gondolatokat ültetünk el az emberek fejében, színvallásra késztetünk politikai ellenfeleket. De tisztában vagyunk azzal, hogy ez önmagában nem váltja meg az országot, sok múlik a stíluson, azokon a magatartásmintákon, amelyeket a politika mutat fel.

- Hogyan akarják a stílust megújítani?

- Vannak nagyon konkrét ötleteink. A választási kampány utolsó napjaiban már próbálkoztunk ezekkel, interneten keresztül cseten, skype-on élőben lehetett kérdezni, és azonnal válaszoltunk. A közvetlen kapcsolatnak ma már remek formái vannak, ezek segítségével meg lehet beszélni a választókkal, hogy milyen pozíciót alakítsunk ki egy-egy törvényjavaslat kapcsán. A frakciónk még fel sem állt, de már külön lapja van a Facebookon.

- Az LMP-ben minden döntést közösen hoznak meg. A frakció is egyeztet majd mindent a párttal? Hogyan fog működni az új helyzetben az eddigi módszer?

- Nincs még kiforrott tervünk erre, de megvan a szándék. Szerintem nem ördöngősség ez, nyilván lesz sok vita, sok feszültség, de vannak már olyan bejáratott technikáink, amelyeket tovább tudunk vinni.

- Sikerült megismertetni a pártot azokkal, akik rá szavaztak? Tudják-e az emberek, hogy mire adták a voksukat?

- Miért, akik az MSZP-re meg a Fideszre szavaztak az elmúlt években, azok tudták, hogy kire adják a voksukat? Minket fikáznak azzal, hogy nem lehet tudni, kik vagyunk, ehhez képest, ha valaki elolvasta a programunkat vagy a 2008-as agendánkat láthatja, hogy nekünk van a legkoherensebb politikai filozófiánk.

- De a választópolgárok nem szoktak ilyen dokumentumokat olvasgatni.

- A pártra adott szavazatok egy része biztosan protestszavazat, de van egy pozitív választás is abban, hogy az elégedetlenek nem a Fideszhez vagy a Jobbikhoz mentek, hanem az LMP-re szavaztak.

- Az LMP 220 oldalas programot írt. Ebben valóban sok mindenről szó esik, ugyanakkor az ígéretek többsége egyáltalán nem konkrétabb, mint a többi párté.

- Például?

- Ilyen például a hosszan taglalt lakásprogram. Azt írják, hogy alkotmányban biztosítanák a lakhatáshoz való jogot.

- Alkotmányban biztosított jog a munkához való jog is. Ezek nem olyan típusú jogok, mint a szólásszabadság, de ha bekerülnek az alkotmányba, bizonyos állami kötelezettségek számon kérhetőek lesznek. Például az a korábbi politika, amely kamattámogatással lakáshoz juttatta a felső-középosztályt, miközben zéró erőforrást biztosított bérlakásépítésre, adott esetben ellentétben állhat az alaptörvénnyel.

- A programban széles szociális ellátórendszerről ír az LMP, de az nem derül ki a szövegből, hogy milyen pénzből oldanák meg a terveket.

- Valóban, több helyen nem jelöltük meg pontosan, hogy mi a forrás, de amikor a program készült, akkor megvolt a fejekben a válasz. Egyetlen tétel sincs, amit egyszerűen blöfföltünk volna, ahol ígérünk, ott el tudjuk mesélni, hogy nagyjából honnan teremtenénk elő a pénzt. De való igaz, hogy ez nem egy hézagmentes, komplett kormányprogram, minden szakpolitikára és minden fillérre lebontva. Ez csak az irányokat jelöli ki. Ha a ciklus közepére kormányképes párt szeretnénk lenni, akkor persze minden egyes költségvetési tétlenek a forrását pontosan meg kell jelölni. A következő két-három évnek pontosan az lesz az egyik nagy feladata, hogy egy ennél mind mélységében, mind terjedelmében részletesebb programot rakjunk le az asztalra.

Fotó: Hajdú D. András [origo]

- Kiket tart még a mostani szavazókon túl megszólíthatónak? Kiknek a támogatásával fog kormányképes erővé nőni az LMP?

- Lehet álmodozni, de sok minden nem tőlünk függ, hanem a politikai környezettől, attól, hogy mennyiben rendeződik a válság világszerte, vagy attól, hogyan fog a Fidesz kormányon politizálni. Van 8 százaléknyi politikailag tudatos választó, aki most otthon maradt, de szerintem minden pártnál van még tartalékunk. Egy sor korábbi szocialista szavazó most a Fideszhez pártolt, őket megszólíthatjuk, de azokat is, akik most még, a biztonság kedvéért az MSZP-re szavaztak, de szimpatizálnak az LMP-vel. Bízom azokban a fiatalokban is, akik most nem ideológiai okok, csak az elégedetlenségük miatt szavaztak a Jobbikra. Én hiszek abban, hogy a mostani támogatottságunk sokszorosára számíthatunk még a programunkkal, de az arculatunkból, az elveinkből nem fogunk engedni csak azért, hogy felfújjuk magunkat.

- Az LMP választási sikere magával hozta már a haszonlesőket, politikai szerencselovagokat?

- Fennáll a veszélye, hogy megjelennek, de mi már jó másfél éve lefektettük azokat a részben írott, részben íratlan belső rendszabályokat, amelyek kiszűrik a politikai kalandorokat. Ebből a szempontból nyugodt vagyok, de 11-e óta még nem csináltam kasszát.

- A választások előtti napokban az egyik jelöltjükről, Faith Balázsról kiderült, hogy korábban olyan pályázatokon indult és nyert, amelyekre nem volt jogosult. Nála miért nem működött a belső szűrő?

- Faith Balázs legalábbis megtévedt az LMP etikai rendszabályaihoz képest, de nem egy más párttól érkezett politikai üzletember volt. Én személy szerint nagyon sajnálom őt, de amit tett, az nem fér össze a közéleti szereppel. Sajnos nem volt erőforrásunk arra, hogy tüzetesen, minden egyes aktivistánkat vagy jelöltünket leellenőrizzünk, így számoltunk azzal, egy-egy jelöltünknek lesznek kellemetlen történései. Ez akkor is kivédhetetlen, ha a legtisztességesebb emberekkel és szabályokkal dolgozol. Most merem mondani, hogy biztos lesznek még az elkövetkező hónapokban, években olyanok, akikről ki fognak derülni kellemetlen dolgok. A kérdés az, hogy a párt hogyan reagál erre: rendszerré szervezi ezeknek az embereknek a megbicsaklásait, és ők fogják írni a fő szabályt, sunyi módon megpróbál falazni, vagy kőkeményen, vérveszteségeket vállalva eljár velük szemben. Faith esetében mi az utóbbit választottuk.

- Az LMP nyilvános kampányszámlát vezetett a kampány során, a párt- és kampányfinanszírozási törvény megújítását is ígérték. A kampánnyal ennek is vége, vagy ezután is nyilvános marad a párt gazdálkodása?

- Még inkább, mint eddig. Most már közpénzt is kapunk, és működésünket az Állami Számvevőszék is vizsgálja, a nyilvános számla ezentúl nem csak erkölcsi, hanem - ha javaslatunkat elfogadja a parlament - törvényi kötelezettségünk is lesz.