Jelentősen rövidülhet a fizetési meghagyási procedúra

Vágólapra másolva!
Alapvető változásokat hozhat a gazdasági életbe az a törvénymódosítás, amely szerint a fizetési meghagyásokat a jövőben a bíróságok helyett a közjegyzők kezelnék. A számítások szerint az új rendszer igen jelentős idő- és költségmegtakarítást, s ezzel együtt, a jogbiztonság növelését eredményezhet.
Vágólapra másolva!

Fizetési meghagyást bocsátanak ki például felvett kölcsön, valamely követelés, közműdíj, parkolási bírság és még számtalan hasonló ügyben - évente 200-300 ezret. A jogintézménnyel az a legnagyobb gond, hogy a fizetési meghagyásokat jelenleg kezelő bíróságok rendkívül leterheltek, az eljárások időtartama, főleg a fővárosban 6-8 hónap, ami bizonyos esetekben 12-14 hónapra is felszökhet. Egy ilyen hosszú eljárás az igazságszolgáltatás intézményeiben szükségszerűen nagyon drága.

Ellentmond minden gazdasági racionalitásnak az is, hogy ilyen hosszú idő elteltével bizonyos tartozásokat lehetetlen behajtani. Az igazságügyi kormányzat ezért lépett, jelentősen gyorsítana, olcsóbbá tenne, és a bírák azzal foglalkozhatnának, ami a valódi dolguk, a peres ügyekben való ítélkezés.

A megoldásra a hazai közjegyzőket, és nemzetközi, valamint magyar viszonylatban is rendkívül fejlett technikai és informatikai hátterüket szemelték ki. A döntés annak irányában is lépés, hogy a magyarországi településekről, a megfelelő biztonsági megoldások segítségével, elektronikusan, utazás és időveszteség nélkül intézhesse hivatalos ügyeit az állampolgár.

Hetek, napok, órák

Kérdés, mit gondoljanak róla, hogyan képzeljék el a magánszemélyek és a cégek a fizetési meghagyások majdani gyakorlatát. A Magyar Országos Közjegyzői Kamara (MOKK) elnöke, Tóth Ádám kifejtette: két nagyon fontos eljárási módosítás terve született meg. Jelenleg a bíróságok 30 napon belül bocsátják ki a fizetési meghagyásokat jó esetben, nem ritka ugyanis a fél éves átfutási idő - a nagyon leterhelt bíróságoknál ez még több is lehet. Mindez ráadásul papíralapon történik.

A közjegyzők elektronikus kérelem alapján, öt napon belül képesek a kibocsátásra. Mivel elektronikus aláírással nyilvánvalóan nem rendelkezik mindenki, az ország több mint háromszáz közjegyzői irodájának bármelyikében - jelenleg száz bírósági székhely van - a papíralapú, vagy akár a szóbeli, lediktált kérelemre is lehetőség lenne, ilyenkor 15 napon belül bocsátanák ki a fizetési meghagyást.

Természetesen az új rendszerben sem változik az a főszabály, hogy a fizetési meghagyás csak akkor válik jogerőssé és végrehajthatóvá, amennyiben a kötelezett nem mond ellent. Ha ellentmond, akkor az eljárás perré alakul át, és a papírok átkerülnek az illetékes bírósághoz; utóbbit a kérelmező jelöli meg.

Egy év vagy huszonegy nap

A következő területeken azonban már most óriási különbségek valószínűsíthetőek. Jelenleg, ha nem mond ellent adós a fizetési meghagyásnak, akkor még végrehajtási záradékkal is el kell látni a jogerős okiratot. Ezt most a bíróságok végzik, ám e záradékolásokra a fővárosban például hat hónapot kell várni. Tehát ha a kibocsátás kapcsán a leterhelt bíróságokon első körben "elveszik" 6-8 hónap, majd ehhez hozzászámítjuk a végrehajtási záradékolási procedúra kapcsán is adódó hat hónap időveszteséget, akkor már egy év felett vagyunk, így nem véletlen, sokan éppen ezen okok miatt bele sem kezdenek az eljárásba, mert ki tudja, ennyi idő után merre jár az adós.

Ezzel szemben, ha a közjegyzői irodába beérkezik elektronikus kérelem, rajta a digitális aláírással, a kérelem papíralapon - tértivevénnyel - egy nap alatt kimehet az adóshoz, de papíralapú kérelem esetén is mindenképp kimegy öt napon belül. Ha pedig az adós nem mond ellent, 15 napon belül, vagyis összességében 20-21 napon belül jogerőssé válhat a fizetési meghagyás, és nem telnek el hosszú hónapok a bíróságokon. Ráadásul a törvény szerint a közjegyző az okiratot elláthatja végrehajtási záradékkal, vagyis itt az újabb időspórolás, amely ismét több hónapos megtakarítást jelentene.

Képes lesz-e a közjegyzői kar gyorsan és hatékonyan végigvinni ezt a folyamatot? Tóth Ádám szerint a digitális kérelem bekerül egy központi szerverbe, amely egyenletesen osztja ki a feladatokat, vagyis a munkateher, az eloszlás is egyenletes lesz. Ausztriai, németországi, szlovéniai (utóbbi országban két éve vezették be az új rendszert) ráadásul azt bizonyítják, a gyors, digitális rendszerben sincs több alaptalan, "kalandor" fizetési meghagyásos eljárás, mint nálunk, a jelenlegi lassú és költséges procedúrában. A költségeket ráadásul itt is, ott is meg kell előlegezni.

Pár dolgon még finomítani kell. Egyszerűbb lenne például a közjegyzők munkája, ha jogszabály módosítás kötelezné a cégeket arra, hogy a cégjegyzékben szerepeltessenek egy elektronikus postai címet. Ilyenkor a beérkezett fizetési meghagyási kérelem kibocsátása és a kézbesítés között órák telnének el csupán. A garanciális szabályok természetesen megkövetelik, hogy az átvétel igazolásához kidolgozzák az elektronikus tértivevényről szóló jogszabályt. Az eljárási biztonságot ugyanis szabad veszélyeztetni, hiszen bár az adósnak gyorsan akarjuk kézbesíteni az elektronikus okiratot, miközben - valljuk be - ez nem egyszer érdekeivel ellentétes.

Jogpolitikai célok

A MOKK elnökének az a meggyőződése, hogy a jogpolitikai célok érdekében csakis ez lehet a jövő útja. Egyrészt, ha úgy tetszik, "nevelni kell" magunkat az elektronikus aláírás használatára. Másrészt a nem peres eljárások munkaterhével és költségeivel nem szabadna terhelni a bíróságokat, mert azok dolga az ítélkezés, a peres ügyekben való döntés, ráadásul működésüket közös adópénzekből tartjuk fenn. Vagyis csak azok nem peres eljárásait fizessük a költségvetésből, akik a szigorú elbírálási feltételek alapján rászorulnak, egyébként az állam árukon bírálja el azokat, ne legyen haszna, ám ráfizetése sem.

Harmadrészt a számítások szerint, ha nem a bíróságok, hanem a közjegyzők intéznék a fizetési meghagyásos eljárásokat, a jelenleginél sokkal olcsóbban megoldhatóak, és a jelenlegi átlagos 6-8 hónap három hét-egy hónapra csökkenne, mindez önmagáért beszél. Negyedrészt a gyorsaság arra fogja ösztönözni az embereket, hogy ne legyintsenek a kisebb tartozásokra, mert azok behajtását is érdemes lesz kezdeményezni.