E-szignó: nem az ügyvéd, hanem a szolgáltató viseli a felelősséget

Vágólapra másolva!
Számos érv szól amellett, hogy törvényi kötelezettségük teljesítése érdekében az ügyvédek éljenek az úgynevezett minősített archiválás szolgáltatás adta lehetőségekkel. A Magyar Ügyvédi Kamara körlevelében tagjainak kifejezetten ajánlja az ezzel összefüggő szerződéskötést.
Vágólapra másolva!

Az ügyvédeket 2008. július elseje óta az a törvényi kötelezettség terheli, hogy az elektronikus cégeljárásra vonatkozó szabályozás szerint például a cégbíróságokra benyújtott valamennyi elektronikus aktát archiválják. Ennek azonban az elmúlt időszakban számos ügyvéd nem, vagy csak nehézkesen tudott eleget tenni.

Az országos kamara úgy fogalmaz ennek kapcsán, hogy a cégeljárással foglalkozó ügyvédek döntő többsége sajnálatosan elmaradásban van e kötelezettség teljesítésében, hiába tartott a kamara országos roadshow-kat, ez nem volt elég a "széleskörű" figyelem felkeltéséhez.

A kamara arra is felhívja a figyelmet, hogy a törvényi kötelezettség teljesítése elkerülhetetlen, és erre nézve szerződéskötésre hívja fel a tagok figyelmét. A körlevél utalva az elnökségnek a szolgáltatókkal folytatott tárgyalássorozatának eredményeire, ajánl szolgáltatókat, kifejezetten pedig a Microsec Kft. minősített archiválási szolgáltatását.

Beküldi és kész

A szerkesztőségünk által megkérdezett jogászok hangsúlyozták: a helyben archiválás, illetve a minősített archív szolgáltatás közötti különbség nagyon jól megmutatkozik a felelősség kérdésében. Első esetben a tárolás, az olvashatóság, az érvényesség biztosításának jogi és anyagi felelőssége az ügyvédre hárul - a minősített archiválásnál minden felelősséget a szolgáltató vállal.

Ha a tárolási feladatokról beszélünk, helyi archiválás esetében az ügyvédnek kell megoldania, ehhez különböző adathordozók, winchesterek szükségeltetnek, tehát a mentés és tárolás kockázata őt terheli - minősített archív szolgáltatás esetén ezt a szolgáltató végzi, akárcsak a felülhitelesítéseket.

A felülhitelesítéseknél arról van szó, hogy mindig érvényes időbélyegnek kell a dokumentumra kerülni, ezzel biztosítva annak érvényességét. Helyben archiválásnál ez is az ügyvéd feladata.

Az olvashatóság biztosításának kötelezettsége körében is hasonló a felállás, az egyik esetben az ügyvédnek kell biztosítania, hogy az archivált dokumentum több év múlva is olvasható formátumban maradjon, míg a másik esetben ezt is szintén a szolgáltató végzi.

Véd az illetéktelen hozzáféréstől

A minősített archiválás szolgáltatás fizikailag és informatikailag is biztosítja a dokumentumok biztonságos tárolását, biztosítja, hogy a megőrzött dokumentumokon elhelyezett elektronikus aláírások hosszú távon megőrizzék a hitelességüket, és védi a dokumentumok adattartalmát az illetéktelen hozzáféréstől.

Meghatározott fájlformátumok esetén azt is biztosítja, hogy a fájlok, dokumentumok adattartalma hosszú idő után is olvasható marad még akkor is, amikor az adott fájlformátumok előállításához használt korábbi szoftvereszközök már nem léteznek, vagy nem futtathatóak az adott számítástechnikai környezetben.

Az is a biztonság mellett szól, hogy ügyvéd megbízást adhat arra nézve is a szolgáltatóknak, hogy a cégbíróságra küldött kérelmeit, illetve a bíróságtól az ő címére érkező határozatokat egyúttal automatikusan archiválják (a Microsec Kft. esetében ez például az E-szignó archívumban történik), így az ügyvédnek nem kell külön még az archívumba is elküldenie az e-aktáit.