Virágkorukat élik az önkormányzati holdingok

Vágólapra másolva!
A Dessewffy, Dávid és Társai Ügyvédi Iroda szakértője szerint nem árt tisztában lenni a hazai városokban sorra alakuló önkormányzati vagyonkezelő holdingok működésének alapvető jogi kérdéseivel.
Vágólapra másolva!

A városi önkormányzatok által létrehozott vagyonkezelő társaságok nem "közműholdingok", nemcsak a városi közműszolgáltatásokat ellátó társaságokat irányítják, hanem a város egyéb vállalkozásait is (például: idegenforgalmi, média, ipari park, stb. önkormányzati cégeket).

Dr. Bolvári Zoltán emlékeztetett rá: városi vagyonkezelő holdingot hozott létre Debrecen, Pécs, Esztergom, Miskolc, Győr, s az elmúlt időszakban hasonló szervezet létrehozását jelentette be Kaposvár önkormányzata is.

A Fővárosi Közgyűlés is nemrégiben döntött a fővárosi közmű- és közlekedési közszolgáltatási feladatok szervezésére és tulajdoni irányításának koordinációjára két városi holding szervezet, a Budapesti Városüzemeltetési Központ (BVK) Zrt. és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. megalapításáról.

Milyen formában működnek az önkormányzati városi holdingok?

A "leánytársaságokká" váló önkormányzat részesedések holdingba szervezése a gyakorlatban a későbbi leánytársaságban meglévő önkormányzati részvények/üzletrészek apportálásával valósult meg.

Fontos garanciális elem az államháztartási törvényből következően, hogy az apportált vagyon kizárólag könyvvizsgáló által meghatározott értéken vehető figyelembe.

Ha az önkormányzat nem akarja a vagyonkezelő társaságba apportálni részesedéseit, a vállalkozásait vagyonkezelésbe vagy portfolió-kezelésbe is adhatja a városi vagyonkezelőnek.

Milyen társasági jogi megoldással lehet az irányítást megoldani?

A városi holdingok és az általuk tulajdonolt vállalkozások egy része elismert vállalatcsoportokként működik. Elismert vállalatcsoportnak az anya- és leányvállalatai, azaz uralkodó tagok és ellenőrzött társaságaik együttese minősül. Az elismert vállalatcsoport cégjegyzékbe való bejegyzése nem hoz létre elkülönült jogalanyt.

Az együttműködésről úgynevezett uralmi szerződést kell kötni, melynek célja, hogy meghatározza, hogy az egységes üzleti céljaikat a felek hogyan valósítják meg. Uralkodó tag lehet az olyan társaság, amely a számviteli törvény szerint konszolidált éves beszámolót köteles készíteni.

Az ellenőrzött társaság pedig az olyan (z)rt. vagy kft. lehet, amely felett az uralkodó tag ugyanazon törvény szerint meghatározó befolyással rendelkezik - emelte ki Dessewffy, Dávid és Társai Ügyvédi Iroda szakértője.

Dr. Bolvári Zoltán arra is felhívta a figyelmet, hogy az érintett társaságok cégjegyzékébe az elismert vállalatcsoportként való működést bejegyezték, a gt. befolyásszerzési szabályai nem alkalmazhatóak a csoportra.

Az uralkodó tag jogosítványai

Az uralkodó tag sajátos jogosítványai az ellenőrzött társasággal szemben (ezek némelyikére az uralmi szerződésben ki kell térni), hogy utasíthatja az ügyvezetését, kötelező határozatokat hozhat a működésére nézve.

Kinevezheti, visszahívhatja a vezető tisztségviselőit, felügyelőbizottsági tagjait, megállapíthatja díjazásukat; munkavállalója lehet az ellenőrzött társaságban cégvezető. Vezető tisztségviselői, felügyelőbizottsági tagjai az ellenőrzött cégekben is betölthetik e tisztségeket.

Az elismert vállalatcsoportként való működés idején vállalt kötelezettségek teljesítéséért az uralkodó tag a csoport megszűnését követően is köteles helytállni - emelte ki a szakjogász. (Az interjú második részét később olvashatják.)

Milyen indokok alapján hoznak létre holdingvállalkozásokat a nagyobb települések?

Működő külföldi és hazai példák alapján látható, hogy a minden cégnél külön meglévő tevékenységek (adminisztráció, beszerzés) összevonhatóak, miközben a szakmai önállóság minden társaságnál meghagyható. Hatékonyabban és takarékosabban működhetnek az önkormányzat cégei, ha együttesen jelenhetnek meg a piacon. Így csökkenthetőek a működési költségek is.

A holdingszerű működés nem feltétlenül azonos a sokak által kifogásolt centralizált, többnyire kevéssé hatékony és átpolitizált városi nagyvállalati rendszerrel (Stadtwerke). A holdingon belül megtakarítások akár a szolgáltatás minőségének javítására, új beruházásra, fejlesztésre, sőt expanzióra fordíthatóak.

A holdingba integrált társaságok felügyeletét szakmai alapon a vagyonkezelő anyatársaság látja el. Így a piaci változásokat rugalmasan követő rendszer alakulhat ki, letisztulhatnak a szolgáltatások. Közös belső szolgáltatásként működhet például a közüzemi számlázás, az informatika, a könyvelés, az ügyfélszolgálat, a PR-tevékenység.

Ezek némelyikét akár a holdingon kívüli önkormányzati költségvetési intézményi szféra is igénybe veszi. Egy vagyonkezelő holding felvállalhatja a teljes önkormányzati vagyon kezelését, és olyan további feladatokat, mint a városmarketing és rendezvényszervezés, pályázatíró programiroda, vagy a professzionális projekt-menedzsment.

Az önkormányzat által elfogadott holding stratégiai irányelveknek, koncepciónak megfelelően egyszerűbbé válhat a források átcsoportosítása, esetlegesen és csak indokolt esetben, a magántőke bevonása.

A holding - adott esetben - magas szintű és összehangolt szakmai munkával irányítani képes a városi tulajdonában volt cégeket, megfelelő módon, takarékosan és eredményesen gazdálkodni, folyamatosan fejleszteni.