Puhul a munkáltató kontójára történő utazás eredeti elképzelése

2012.03.17. 21:01

Bár az eredeti törvényjavaslat a munkába járás utazási költségeinek nyolcvanhat százalékát, közösségi közlekedés igénybevétele esetén, a helyi járatokon is megtérítette volna a munkáltatóval, egy újabb módosító indítvány már ennél jóval visszafogottabban kezeli az egyébként nagy felzúdulást keltő eredeti elképzelést - tudta meg az [origo] a D.A.S. JogSzerviz szakértőjétől.

Az utazási költségtérítésről szóló, jelenleg hatályos 39/2010 (II.26.) kormányrendelet alapján a vidékről bejáró (közigazgatási határon kívüli lakó- vagy tartózkodási hellyel rendelkező) munkavállalók helyközi utazási költségeinek nyolcvanhat százalékát kell a munkaadónak megtéríteni - mondta el dr. Fésü Veronika.

A változtatásokat illetően, az újabb részleteket továbbra is a kormányrendelet szabályozná. A Munka törvénykönyve egyébként kimondja, hogy a munkáltató a munkavállalónak a munkába járással összefüggő költségeit külön jogszabály szerint köteles megtéríteni.

A nemrégiben napvilágot látott elképzelések újdonsága az volt, hogy a személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvényjavaslat szerint a munkáltató köteles lenne megtéríteni a munkavállaló részére a munkába járás utazási költségeinek nyolcvanhat százalékát, közösségi közlekedés igénybevétele esetén, a helyi járatokon is.

A felzúdulást követő indítvány azonban már ennél jóval visszafogottabb - emelte ki a D.A.S. JogSzerviz szakértője. Eszerint az új törvény mindössze annyit rögzítene, hogy a munkáltató a munkavállaló személyszállítási közszolgáltatás igénybevételével történő munkába járásának költségeihez utazási költségtérítést nyújt.

Napi munkába járás és hazautazás

Ami a hatályos szabályozást illeti, meg kell különbözetni a napi munkába járást, valamint a hazautazást. Napi munkába járás a lakóhely, vagy a tartózkodási hely és a munkavégzési hely közötti napi oda- és visszautazás. Hazautazás alatt a tartózkodási helyről legfeljebb hetente egyszer a lakóhelyre történő oda- és visszautazást kell érteni.

A munkáltató által fizetett napi munkába járással kapcsolatos költségtérítés a bérlettel vagy menetjeggyel való elszámolás ellenében azok árának legalább nyolcvanhat százaléka, itt nincs tehát maximum - hangsúlyozta a D.A.S. JogSzerviz szakértője.

A munkáltató által fizetett hazautazással kapcsolatos költségtérítés szintén bérlettel, vagy menetjeggyel való elszámolás ellenében azok árának legalább nyolcvanhat százaléka, ám legfeljebb havonta maximum 32.700 forint. Az eredeti törvényjavaslat egyik újítása szerint július elsejétől eltörölték volna az összeg felső határát. (Miként fentebb szó volt róla, a másik jelentős változás az lett volna, hogy például a havi BKV bérlet árának nyolcvanhat százalékát megtéríti a munkáltató.)

Gépkocsi használatot nem érintett volna

Nem érintette a javaslat a gépkocsi használattal összefüggő költségtérítést. Gépkocsi igénybevétele esetén a munkába járás költségei igen szűk körben térítendőek kötelezően a jelenlegi jogszabály szerint. Így a munkavállaló részére a személyi jövedelemadóról szóló törvényben munkába járás költségtérítése címén a jövedelem kiszámításakor figyelembe nem veendő térítés akkor jár, ha munkavállaló lakóhelye vagy tartózkodási helye, valamint a munkavégzés helye között nincsen közösségi közlekedés.

Dr. Fésü Gizella rámutatott: a további feltételek alapján akkor is jár, ha a munkavállaló munkarendje miatt nem vagy csak hosszú várakozással tudja igénybe venni a közösségi közlekedést, valamint akkor is, ha a munkavállaló mozgáskorlátozottsága, illetve súlyos fogyatékossága miatt nem képes közösségi közlekedési járművet igénybe venni.

Fontos az is, hogy a munkavállalónak a munkába járás címén járó utazási költségtérítés igénybevételével egyidejűleg nyilatkoznia kell a lakóhelyéről és a tartózkodási helyéről, valamint arról, hogy a napi munkába járás a lakóhelyéről, vagy a tartózkodási helyéről történik.

Egységes munkaadói tiltakozás

Az [origo] korábban beszámolt arról, hogy a munkaadók úgy ítélték meg, a legalább nyolcvanhat százalékos költségtérítéssel rájuk terhelik a közlekedési társaságok finanszírozásának gondjait, s akár egymillió munkavállaló utazási költségeit kell átvállalniuk azzal, hogy a közösségi közlekedés igénybevétele esetén a helyközi mellett a helyi járatokon történő utazás költségeit is fizetniük kell.

Dávid Ferenc, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének (VOSZ) főtitkára korábban elmondta, ha a munkáltatóknak a dolgozók helyi közlekedési költségeinek nyolcvanhat százalékát is fizetniük kell, akkor ez például egy budapesti vagy a fővárosba dolgozni járó munkavállaló esetében évi százezer forintos többletköltséget is jelenthet, de más nagyvárosokban is pluszterhet jelent a munkaadóknak.

KAPCSOLÓDÓ CIKK