A húsvéti nagybevásárlást végzők jótállási, szavatossági jogainak érvényesítéséhez nélkülözhetetlen a vásárlás tényét, helyét, idejét igazoló számla, a bizonylat megőrzése, és érdemes elkérni a panaszkönyvet, fogyasztóvédelemhez fordulni. Ráadásul nem csupán az áru csomagolását, a címkéket ajánlott alaposan megvizsgálni, hanem rá lehet kérdezni, miért akciós a termék. Az akció egyébként nem csorbítja a fogyasztói jogokat - mondta el az [origo] - nak a D.A.S. JogSzerviz szakértője.

Az Európai Unió élelmiszerjogának alapelve a biztonságos és egészséges élelmiszer biztosítása, a jogalkotó az élelmiszerjog elsődleges betartásának felelősségét az élelmiszeripari vállalkozóra telepítette. Az élelmiszerek esetében a legfontosabb információ többek közt a minőségre, az eredetre, az összetételre, a fogyaszthatóságra vonatkozó, kötelezően feltüntetendő adat.

A jogszabály egészen pontosan úgy fogalmaz, hogy az ipari úton előre csomagolt élelmiszeren fel kell tüntetni az előállító nevét, telephelyét, import esetén a forgalmazó (csomagoló) nevét, a tiszta tömeget, térfogatot, darabot, a szabvány jelét, az előállításhoz felhasznált nyers- és adalékanyagot.

A D.A.S. JogSzerviz szakértője rámutatott: a tapasztalatok szerint a polcokat végigpásztázva legtöbben az ár alapján legkedvezőbbnek ítélt terméket választják, vagy választanák. A végső döntés előtt azonban mégis célszerű az árut alaposan átvizsgálni. Nem kell vásárlás előtt a lexikont böngészni, a kötelező információk feltüntetése ugyanis nem kerülhető meg, ennek hiányában jogszabálysértésről beszélhetünk.

A csomagoláson továbbá az egységes termék-kódot, a minőség megőrzésének idejét (a gyártás időpontjának megjelölésével), a fogyaszthatóság határidejének lejárati napját, valamint a tárolási körülményeket is fel kell tüntetni. Hasonlóképp a magyar nyelvű leírást, vagy címkét is minden terméken kötelező feltüntetni.

Dr. Fésü Gizella hangsúlyozta: a vonatkozó tájékoztatás hiányában, az úgynevezett "átütés", vagy újrapecsételés gyanúja esetén nem javasolt a termék megvásárlása, és lehet élni a fogyasztói, vásárlói jogainkkal.

Változatos a csoki nyulak minősége

A tapasztalatok arra is rávilágítanak, hogy adott esetben például nagy különbség van csoki nyúl és csoki nyúl között. A legtöbb fogyasztó például nincs igazán tisztában a valódi csokoládé és a kakaós massza közötti különbségekkel. A választékot két kör alkotja: a tejbevonóból (kakaós masszából) készített figurák és a minőségi tejcsokoládé figurák.

A különbség abban áll, hogy a csokoládé szigorú nemzetközi szabvány szerint készül, legdrágább alkotóeleme a kakaóvaj. A tejbevonóból, vagyis kakaós masszából készült termékek esetén a kakaóvajat olcsóbb, növényi zsiradékkal helyettesítik. Érdemes megnézni tehát a címkén, hogy mely alapanyagokból készült a termék, és a csoki nyúl néven futó termék a nevén kívül tartalmaz-e csokoládét.

Az "akciós" reklamálás és a két különböző ár kérdése

A húsvéti ünnep közeledtével egyre több helyen kerül ki a szezonális termékre az "akció" felirat. Érdemes tudni, miért került sor a leárazásra. Élelmiszereknél például ilyen esetekben kiemelten fontos megnézni a minőség-megőrzési időt és mérlegelni, hogy ez az esetleg olcsóbban, nagyobb mennyiségben beszerzett áru elfogyasztható-e a lejárati idő előtt - húzta alá a D.A.S. JogSzerviz szakértője.

Amennyiben a sok átárazás miatt egy termékkel összefüggésben két ár szerepel, akkor a fogyasztónak jogában áll az alacsonyabb árat fizetni. Ugyanez a helyzet akkor, ha a pénztárban magasabb ár jelenik meg a vonalkód leolvasásának eredményeképpen, ilyenkor a vevőszolgálat kell, hogy visszaadja a különbözetet. Éppen ezért a számlát, blokkot érdemes alaposan áttanulmányozni, és távozás előtt - szükség esetén - reklamálni.

Az akciós termékre ugyanúgy vonatkozik szavatosság, vagy adott esetben jótállás, mint a nem akciósra, így reklamálni ilyen esetben is lehet. Nem mondhatja tehát azt a kereskedő, hogy akciós terméket nem lehet "visszahozni". Kivétel ez alól természetesen az, amikor egy termék olyan hibával rendelkezik, amelyre tekintettel akciós, és ezt közölték is a vásárlóval. Más hiba esetén azonban ilyenkor is érvényesíthető a szavatosság.

A fazék mellől is visszavihető a sonka

Jótállási, szavatossági jogunk érvényesítéséhez nélkülözhetetlen, hogy megőrizzük a számlát, vagy bizonylatot, amivel a vásárlás tényét, helyét, idejét igazolni tudjuk. Ha a fazék mellet állva derül ki, hogy romlott a sonka, ne restelljük visszavinni - mondta dr. Fésü Gizella.

Amennyiben pedig a kereskedő próbálna nem foglalkozni a reklamációval, a panaszkönyvet minden további nélkül el kell kérni. Ha így sem jár a vásárló sikerrel, a kereskedő magatartását a fogyasztóvédelmi hatóság szankcionálja, itt érdemes panaszt tenni.