Egyre gyakrabban és alaposabban ellenőrzi a rendőrség a gépjárművekben lévő gyermekbiztonsági rendszereket - tudta meg az [origo] a D.A.S. JogSzerviz szakértőjétől, aki elmondta: tapasztalataik szerint bár a szabályok nem túl bonyolultak, sokan azok nem megfelelő ismerete miatt kénytelenek bírságot fizetni.

Dr. Szabó Áron szerint már az elején érdemes tisztázni, hogy mi is az a gyermekbiztonsági rendszer? Ez nem más, mint gépjárműben utazó gyermek biztonságát szavatoló eszközök együttese, hordozó, gyermekülés, ülésmagasító, biztonsági öv, illetve ezek kombinációja - mondta a D.A.S. JogSzerviz szakértője.

A gyermekek gépjárműben való utazásának feltételeiről a KRESZ rendelkezik. A KRESZ-ben foglalt szabályok betartása elsődlegesen gyermekek biztonsága érdekében szükséges, de természetesen így a szabályszegésért járó bírság is elkerülhető.

A bírság pedig fix abban az esetben, ha a gyermeket nem megfelelően helyezik el a gépjárműben, helyszíni bírságként harmincezer forint, szabálysértési eljárás eredményeképpen hatvanezer forint a bírság összege.

150 centiméter alatt kizárólagosan

Az alapszabály az, hogy 150 cm magasság alatt csak gyermekbiztonsági rendszerben szállítható a gyermek, mégpedig a testsúlyának megfelelő kategóriában, amely kategória megjelöléseket szintén a KRESZ tartalmazza. Vásárláskor célszerű ellenőrizni, hogy a kiválasztott hordozó, vagy ülés milyen súlyú gyermek szállítására alkalmas, és a kategória-megjelölés is szerepel-e a leírásban. A legkisebb, "0" kategóriában 10 kg, a legnagyobb, "III" kategóriában 36 kg testsúlyig szállítható a gyermek.

Fontos, hogy a gyermekülést vagy az előre kialakított rögzítési pontokhoz kell rögzíteni, vagy a gépjármű biztonsági övével szükséges csatlakoztatni. Az üléshez tartozó biztonsági övet, hevedert is be kell csatolni - mutatott rá dr. Szabó Áron.

Ma már szerencsére a legtöbb kocsiban feltűnően jelzik, hogy az első, vezető melletti ülésre csak akkor lehet elhelyezni a gyermeket, ha a menetiránynak háttal beszerelhető az ülés, és légzsák nincs azon az oldalon, vagy pedig ki van kapcsolva. A kinyíló légzsák egy ilyen helyzetben csak növeli a súlyos sérülések kockázatát, e miatt kiemelten figyeljünk a légzsák kikapcsolására, ha a gyermeket az első ülésen utaztatnánk.

Kivételek a főszabály alól

Természetesen vannak kivételek a fenti szabályok alól, azaz nem mindig kell a gyermeket gyermekbiztonsági rendszerben rögzíteni személyautóban. Ennek az esetei a következők: hátsó ülésen utazhat a 3. életévét betöltött gyermek, ha magasabb 135 centinél, és a hátsó ülésen biztonsági övvel biztonságosan rögzíthető.

Továbbá: ha a gépjármű gyárilag nem alkalmas a gyermekbiztonsági rendszer beszerelésre - ebben az esetben azonban személyautóban 3 évnél fiatalabb gyermek nem, 3 évnél idősebb, de 150 centinél alacsonyabb gyermek csak a hátsó ülésen szállítható.

Nem kell gyermekülés a taxiban hátul, a rendőrautóban, illetve a mentőben a betegellátó térben utazó gyermeknek sem, továbbá nem szükséges gyermekülés annak a gyermeknek, aki orvosi igazolással rendelkezik arról, hogy egészségi állapota alapján nem alkalmas a gyermekbiztonsági rendszerben való rögzítésre.

A fenti szabályok szerencsére nem túl bonyolultak, a gépjárművek legnagyobb része rendelkezik a megfelelő rögzítési pontokkal, és ma már a gyermekülések között is vannak az alacsonyabb árkategóriákban is megfelelő ülések, így minden feltétel adott ahhoz, hogy gyermekek a lehető legnagyobb biztonságban utazzanak - hangsúlyozta a D.A.S. JogSzerviz szakértője.