Ki a felelős a hibás termékért?

Vágólapra másolva!
Ki és mennyiben viseli a felelősséget az eladott hibás termékéért, hogyan és meddig lehet érvényt szerezni a reklamációnak, miként lehet bejelenteni a hibát? A D.A.S. JogSzerviz szakértője három részes írásunk első részében többek közt elmondta: a jogi háttér megfelelő ismeretével könnyen eredményt lehetne elérni, ezért jó tudni, mely rendelkezéseken alapul az eladó felelőssége.
Vágólapra másolva!

Alapszabály, hogy minden visszterhesen szerzett áru után felelősséggel tartozik az eladója, ha az a teljesítéskor hibás volt (hibás teljesítés). A visszterhesség rendszerint pénzzel történő adásvétel, de elvileg lehet akár csere is - húzta alá dr. Vizi András.

Olyan áru számít hibásnak, amelyik a teljesítés időpontjában nem felel meg a jogszabályban, vagy a szerződésben meghatározott követelményeknek, azaz az eladó nem szerződésszerűen teljesít. Az eladó akkor teljesít szerződésszerűen, ha a szolgáltatás alkalmas a szerződésben meghatározott célra. Hibás teljesítésnek minősül ezért minden olyan szolgáltatás, amely e cél megvalósítására alkalmatlan.

A D.A.S. JogSzerviz szakértője kifejtette: minden dolog vásárlásakor, (akár egy buszjegy vagy egy drága öltöny esetében is) szerződés jön létre az eladó és a vevő között, még ha írásba nem is foglalták. Ilyen, akár írásban, akár szóban kötött szerződésben nem kell szükségképpen meghatározni, hogy a dolog, vagy szolgáltatás milyen minőségű, vagy milyen célra kell használni, a jog vélelmezi, hogy ellenkező kikötés hiányában a termék kiváló minőségű, és az általános használati célra tökéletesen alkalmas.

Mentesülés a felelősség alól

Ugyanakkor amennyiben a termék hibáira az eladó felhívta a figyelmet, akkor mentesül a felelősség alól. A hatályos szabály szerint, ha a vevő a hibát a szerződéskötés időpontjában ismerte, vagy azt ismernie kellett, az eladó mentesül a szavatossági felelősség alól. Ha tehát írásos szerződésben a hibákat felsorolták, vagy (nagyon megbízható) tanúkkal lehet igazolni, hogy a szóbeli szerződés megkötésekor ez megtörtént, a hibákért nem lehet senkit felelősségre vonni.

Sokan nem tudják, de a szavatossági felelősséget a szerződéskötéskor ki is lehet zárni, ha ilyen kikötést a vevő elfogad, a továbbiakban az eladó már nem vonható felelősségre a hibákért. Gyakori, hogy a szerződés megfogalmazása szerint a vételre "megtekintett állapotban" került sor. Önmagában ez a kitétel nem zárja ki az eladó felelősségét, mert abból nem következik, hogy a vevő előtt a hiba a szerződés megkötésekor ismert volt.

Mennyiségi, illetve minőségi hiba

Dr. Vizi András szerint hibáról akkor beszélhetünk, ha a szolgáltatás mennyiségileg vagy minőségileg hibás azaz, ha az eladó kevesebb, vagy rosszabb minőségű dolgot szolgáltat a szerződésben vagy jogszabályban meghatározottnál vagy attól, amit egy vevő egy ilyen terméknél elvárhat. Mennyiségi hiba esetén azonban a hibás teljesítés szabályai kizárólag nem osztható dolgok esetén alkalmazhatóak.

Hibás teljesítésről van szó abban az esetben is, ha az eladó elmulasztja a vevőt tájékoztatni a szolgáltatás használatához szükséges információkról, például ha a szükséges használati utasítást nem adja át, vagy az hiányos. Alapesetben azt a tényt, hogy a hiba a szerződéskötéskor fennállt, mindig a vevőnek kell bizonyítania, ami gyakran tetemes anyagi költség. A fogyasztóvédelmi jog azonban bevezette a fogyasztó fogalmát, az ilyen nem gazdasági tevékenységet végző személyekre kedvezőbb szabályok vonatkoznak.

A fogyasztói szerződések

Fogyasztói szerződések esetén például a teljesítést követő hat hónapos időtartamon belül bekövetkezett hibánál vélelmezni kell, hogy a hiba a teljesítéskor is fennállt, az eladó hibásan teljesített. Fogyasztóknál az eladónak kell azt bizonyítania, hogy a hibát a vevő okozta.

A dolog átadásakor nem kell a konkrét hibajelenségnek jelen lennie, de a hibát okozó rendellenességnek fenn kell állnia, azaz például a cipőt nem kell szakadtan megvásárolni, de a későbbi szakadást okozó anyaghibának jelen kell lennie a cipő átadásakor. Ha a felek között jogvita keletkezik, az eladó végig bizonyíthatja, hogy a vevő okozta a hibát, mondjuk a nem rendeltetésszerű használattal - húzta alá a D.A.S. JogSzerviz szakértője.

(A hibás termékekről szóló elemzésünket hamarosan folytatjuk a második résszel - a szerk.)