Kimagaslóan sikeres projekt lett a végrehajtók pénzintézeti megkeresési rendszere

Vágólapra másolva!
Sikeresen működik az úgynevezett pénzintézeti megkeresések elektronikus rendszere, amely segítségével a Magyar Bírósági Végrehajtói Kamara tagjai keresik meg végrehajtási ügyekben az adósok bankszámláit vezető hazai pénzintézeteket. A korábbi papíralapú rendszerhez képest milliós nagyságrendű a megtakarítás, az időt, pénzt spóroló rendszer okán pedig a végrehajtóknak és a bankoknak az érdemi munkára lehet fordítaniuk a felszabaduló munkaerőt.
Vágólapra másolva!

A Magyar Bírósági Végrehajtói Kamara már évekkel ezelőtt megalkotta az elektronikus ügyintézés koncepcióját, a célok nagyon egyszerűek voltak, a rendszer feleljen meg a hatályos jogszabályoknak, legyen megfizethető, legyen mérhető az eredmény, bárki akadálytalanul kapcsolódhasson hozzá és legfőképpen, legyen olcsóbb a működtetése, mint a papír alapú ügyintézés.

A koncepció alapja az volt, hogy a bírósági végrehajtói munkában olyan eljárásokat elektronizáljon, amely eljárások nagytömegűek és iratformájuk jól meghatározott. Ez ugyanis lehetővé teszi, hogy a munka nagy részét automaták végezzék emberi beavatkozás nélkül. A választás a pénzintézeti megkeresések elektronikus útra terelésére esett.

A végrehajtás leggyorsabb és legkevésbé költséges módja az, ha a végrehajtó az adós pénzintézeteknél vezetett bankszámláira nyújt be beszedési megbízást. A végrehajtók megkeresés útján kérnek információt a pénzintézetektől a bírósági végrehajtási eljárás alávont személy pénzintézeteknél vezetett bankszámláival kapcsolatban. A Microsec Kft. által fejlesztett rendszert 2011-ben a legjobb infokommunikációs projektnek ítélték, amely komoly megtakarítást eredményezett a korábbi, "hagyományos" eljárás költségeihez képest.

A jogszabály kötelezővé tette

A Magyar Bírósági Végrehajtói Kamara alelnöke, Császti Ferenc az [origo]-nak elmondta: az arányokat jól jellemezte, hogy a megkeresések 95 százaléka nem volt eredményes, miközben a sikertelen megkeresésekkel is ugyanannyi munka és költség volt, mint a sikeresekkel. A jogszabályi változásokat követően történt meg az érdemi változás, a jogalkotó egyébként jelenleg már a végrehajtóknak és a pénzintézeteknek is kötelezően előírja az elektronikus kommunikációt.

Az elektronikus pénzintézeti megkeresések rendszerének bevezetése révén megszűnt a posta-, a sokszorosítási, a nyomtatási költség, csökkentek az ügyintézési határidők, a hiteles és teljes bizonyító erejű dokumentumok gyors áramlása pedig a jogbiztonság irányába tett, értékes lépés volt.

Kisebb esőerdőket spórolnak

Az ügyviteli rendszer, az ügyviteli szoftver lényegében automatikusan keres, iktat, és kiadja a megkeresések eredményét. Még a követelések aznapi értékét is a szoftver állapítja meg és állítja ki a hatósági beszedési megbízást. A projekt környezetvédelmi rész sem elhanyagolható, mutatott rá Császti Ferenc, aki szerint a rendszer már "kisebb esőerdőket" spórolt meg, de bizonyosan papírtonnák sokaságát. A költség és időmegtakarítás mellett az adatok hatékonyabban kezelhetőek és követhetőek nyomon.

Az új rendszerrel szemben egyébként kezdetben volt ellenállás, feltehetően azonban ez az új rendszerek bevezetésének emberi szempontból némileg érhető velejárója. Amíg a jogszabály nem tette kötelezővé az elektronikus utat, addig megtörtént, sokan még a régi, papíralapú szisztémát követték, aminek természetesen azok a pénzintézetek nem örültek, amelyek komoly pénzeket költöttek elektronikus rendszerük fejlesztésére.

A hatályban lévő vonatkozó jogszabályok szerint a végrehajtást kérő, illetve az adós is megkapja majd a lehetőséget az elektronikus kommunikációs rendszerbe történő csatlakozásra, ám ennek pontos részletei még nem tisztázottak.