Kuponok, utalványok adózása: módosulhat az áfa-irányelv (1. rész)

Vágólapra másolva!
Tavaly májusban az Európai Unió Bizottsága módosító javaslatot terjesztett elő, amely harmonizálná a kuponok és az utalványok (az angol elnevezés szerint "voucher") általános forgalmi adóztatását és így a határon átnyúló tranzakciók esetén is megszüntetné a kettős adóztatást, illetve az adóelkerülés lehetőségét. A javaslatot minden tagállamnak alá kell írnia, ráadásul a szabályozás számos olyan kérdést vet fel, amelynek egyelőre nem látszik tisztán a megoldása - hívta fel az [origo] figyelmét a Kajtár Takács Hegymegi-Barakonyi Baker & McKenzie Ügyvédi Iroda két szakértője (kétrészes elemzésünk első részét olvashatják most).
Vágólapra másolva!

2012. májusban az Európai Unió Bizottsága módosító javaslatot terjesztett elő, amely harmonizálná a kuponok és az utalványok (az angol elnevezés szerint "voucher") általános forgalmi adóztatását, ehhez egyrészt egy pontos meghatározást ad arról, hogy mit kell vouchernek tekinteni, másrészt meghatározza, hogy a különböző típusú voucherek után a kibocsátáskor vagy a felhasználáskor kell-e az áfát megállapítani.

Dr. Fischer Ádám Szabolcs és dr. Riszter Gergely hangsúlyozták: a kérdés azonban ezzel még nem oldódik meg, mivel a javaslatot minden tagállamnak alá kell írnia, ráadásul a szabályozás számos olyan kérdést vet fel, amelynek egyelőre nem látszik tisztán a megoldása.

A kérdés aktualitását az adja, hogy az Európai Parlament illetékes bizottsága, a Gazdasági és Monetáris Ügyek Bizottsága, ahol Pelczné dr. Gáll Ildikó volt az ügy előadója, március 4-én elfogadta a jelentését a módosító javaslatról. A bizottság támogatta a módosító javaslatot, bár kisebb változtatásokat javasoltak az egyértelmű megfogalmazás érdekében.

Évi ötven milliárd euró és eltérő tagállami gyakorlat

A javaslat az általa angol nyelven vouchernek, magyarul utalványnak nevezett, leginkább az utalványokat és a kedvezménykuponokat magában foglaló termékek általános forgalmi adó következményeit kívánja harmonizálni. Ugyanis annak ellenére, hogy a voucherek piacán jelenleg évi ötvenmilliárd eurós forgalom bonyolódik le, a voucherek után fizetendő áfa meghatározásának szabályai nem egységesek a tagállamokban.

Ennek következtében - mutattak rá a Kajtár Takács Hegymegi-Barakonyi Baker & McKenzie Ügyvédi Iroda szakértői - a tagállamok szabadon dönthetik el, hogy a vouchereket kibocsátáskor vagy felhasználáskor adóztatják, ez pedig határon átnyúló ügyletek esetén kettős adóztatást, vagy éppenséggel adóelkerülési lehetőséget eredményez.

A mostani szabályozás mellett ugyanis, ha valaki egy olyan országban bocsát ki vouchert, amely csak felhasználáskor adóztatja azokat, viszont a vouchert egy olyan országban használják fel, ahol kibocsátáskor kell megfizetni áfát, akkor az ilyen voucher esetében a kibocsátó elkerülheti az áfa-fizetést, fordított esetben viszont kétszeresen fizeti meg az áfát. A módosító javaslat ezen változtatna.

Mi minősül vouchernek?

A javaslat vouchernek tekinti az olyan eszközt, amely birtokosát egy meghatározott termék vagy szolgáltatás igénybevételére, vagy pedig ezekhez kapcsolódó árengedményre jogosítja fel. A hangsúly a voucheren alapuló jogosultságon van, ez különbözteti meg ugyanis a pusztán a fizetést megkönnyítő technikai eszközöktől - húzta alá dr. Fischer Ádám Szabolcs és dr. Riszter Gergely. Nem minősül például vouchernek a fesztiválokon használt fizetőkártya, ennek megszerzésével ugyanis még nem keletkezik jogunk semmilyen termékre, ahhoz egy külön tranzakció keretében jutunk hozzá, a fizetőkártya csak mint fizetési eszköz jelenik meg az ügyletben.

Ezzel szemben egy voucher, például egy meghatározott termékre beváltható ajándékutalvány esetében az ajándékutalvány megvásárlása már önmagában feljogosít az adott termék megszerzésére. A tervezet a vouchereken belül egycélú, többcélú és árkedvezményre jogosító vouchereket különböztet meg, melyeket a javaslat szerint eltérő időben és módon adóztatnának.

Az egycélú voucherekkel kapcsolatos tudnivalók

A javaslat értelmében egycélú voucherek azok, amely esetében az igénybe vehető termék, a vevő és az eladó személye, továbbá az igénybevétel tagállama is már a kibocsátáskor egyértelműen megállapítható. Ezek után már a kibocsátáskor meg kell majd fizetni az áfát, mivel már ekkor is meghatározható a termékhez kapcsolódó áfa-kulcs, és így a fizetendő adó mértéke.

A Kajtár Takács Hegymegi-Barakonyi Baker & McKenzie Ügyvédi Iroda szakértői kiemelték: Magyarországon, konkrét termék vagy szolgáltatás igénybevételére jogosító kupon után már az első értékesítéskor meg kell fizetni az áfát, függetlenül attól, hogy az értékesítés még nem a végső fogyasztó részére történt. Ilyen lehet például, egy üzletlánc bármelyik magyarországi boltjában, meghatározott termékekre beváltható kupon.

Az ilyen, egycélúnak minősülő voucherek kibocsátóinak érdemes figyelemmel követni a módosító javaslattal kapcsolatos fejleményeket, ugyanis a hatályos áfa-törvény szerint az ilyen voucherek pénzhelyettesítő eszköznek minősülnek és így nem a kibocsátáskor, hanem akkor kell áfát fizetni utánuk, pontosabban a voucher alapján igénybe vehető termék vagy szolgáltatás után, amikor ténylegesen megtörténik a tranzakció a voucher alapján. Azonban, ha egy ilyen voucher az új szabályozás szerint egycélúnak minősül, akkor már a kibocsátáskor meg kell fizetni az áfát - hívta fel a figyelmet a két szakember.

(A Kajtár Takács Hegymegi-Barakonyi Baker & McKenzie Ügyvédi Iroda szakértőivel készült elemzés második részét hamarosan olvashatják - a szerk.)