D.A.S. JogSzerviz: amikor kötelező bekapcsolni a biztonsági övet, és amikor nem

2014.06.30. 12:33

A tapasztalatok szerint kevesen tudják, hogy a közlekedésben nem mindenkinek kötelező bekapcsolnia a biztonsági övet – mondta el az Origónak a D.A.S. JogSzerviz szakértője. Dr. Szabó Áron ugyanakkor arra is rámutatott, hogy a vezetők adott esetben nem csupán az életükkel játszanak az öv becsatolásának elhanyagolásával, hanem a jogszabály alapján a büntetést sem ússzák meg.

Mentesül a hátramenetben közlekedő gépkocsi vezetője, a taxi gépkocsi vezetője, ha taxi üzemmódban utast szállít, a mentő gépkocsi betegellátó terében utazók, ha a becsatolás a beteg állapotának romlását okozhatja, vagy a betegellátást akadályozza – fejtette ki elöljáróban a D.A.S. JogSzerviz szakértője.

Nem kell továbbá becsatolni magunkat a lakott területen menetrend szerinti személyszállítást végző autóbuszban, a lakott területen kívül menetrend szerinti személyszállítás végző autóbuszban, ha az álló utasokat is szállíthat, az autóbuszban szállított 3. életévét még be nem töltött gyermeknek.

Ezen felül nem kell becsatolni annak, aki egészségi állapota miatt nem tudja, és erről külön jogszabályban meghatározott orvos által kiállított igazolással rendelkezik – ismertette dr. Szabó Áron.

Alapvető tétel

A gépjárművezetés biztonságosságával kapcsolatos egyik alapvető tétel, hogy a biztonsági öveket be kell csatolni, mert úgy tervezték az autókat, hogy az optimális védelem becsatolt biztonsági övvel valósul meg. Ezen kívül a KRESZ kötelezővé teszi.

Azt gondolnánk, hogy ez mindenki számára evidens, de mint minden esetben, itt is vannak, akik nem hisznek a biztonsági övben, illetve olyanok is, akik nem pontosan ismerik, vagy nem értelmezik helyesen a szabályt.

A D.A.S. JogSzerviz szakértője utalt rá, hogy éppen a minap hallotta azon kérdést, hogy elégséges-e, ha ugyan becsatoljuk az övet, de azt a hátunk mögött vezetjük el. Szintén bevett szokás, főképpen a hosszabb távon vezetők körében, hogy becsatolják ugyan a biztonsági övet, de azt túlhúzzák a rögzítéshez szükséges mértéken, és valamivel kiakasztják, hogy ne húzza vissza a szerkezet.

Természetesen nyilvánvaló számukra is, hogy ezekben az esetekben a biztonsági öv nem véd egy ütközés esetén, azonban úgy válik, hogy legalább a bírságot megússzák, mivel az öv be van csatolva.

Büntetés jár érte

Dr. Szabó Áron kiemelte: ezek az emberek nem elég, hogy az életükkel játszanak adott esetben, de a jogszabály alapján a büntetést sem ússzák meg.

A KRESZ (1/1975 (II.5.) KPM-BM együttes rendelet 48. §) alapján ugyanis a külön jogszabályban meghatározott M1, M2, M3, N1, N2, N3 kategóriájú gépkocsiban (általánosságban a személy- és áruszállításra használt járművek), amelynek meghatározott üléseit biztonsági övvel kell felszerelni, továbbá olyan járműben, amelynek üléseit biztonsági övvel szerelték fel, az ülésen utazó személynek a biztonsági öv becsatolásával kell magát rögzíteni.

Tehát a szabályos magatartáshoz nem elég becsatolni az övet, annak rögzítenie kell a vezetőt illetve az utast az üléshez. Ez alapján egyértelmű, hogy a fenti két példánál szabálytalanul jár el a vezető/utas.

A bírság mértéke

A bírság személyenként attól függően alakul, hogy a jogszabálysértést lakott területen, azon kívül közúton vagy pedig autóúton/autópályán követik el. Lakott területen tízezer forint bírság összege, lakott területen kívüli közúton tizenötezer, míg ha autóúton, vagy autópályán fülelnek le, húszezer forint bírságot kell megfizetni. Természetesen fejenként, ha többen nem rögzítették magukat megfelelően az övvel a járműben.

Forrás: BMW

A büntetést a jogszabály alapján mind az utasra, mind a vezetőre ki lehet szabni, utóbbira akkor is, ha az utas nincs megfelelően bekötve. Ezért járművezetőként érdemes meggyőződnünk arról, hogy mindenki beköti-e magát a járműben.

Akik mentesülnek

Mentesül a hátramenetben közlekedő gépkocsi vezetője, a taxi gépkocsi vezetője, ha taxi üzemmódban utast szállít, a mentő gépkocsi betegellátó terében utazók, ha a becsatolás a beteg állapotának romlását okozhatja, vagy a betegellátást akadályozza.

Nem kell továbbá becsatolni magunkat a lakott területen menetrend szerinti személyszállítást végző autóbuszban, a lakott területen kívül menetrend szerinti személyszállítás végző autóbuszban, ha az álló utasokat is szállíthat, az autóbuszban szállított 3. életévét még be nem töltött gyermeknek.

Ezen felül nem kell becsatolni annak, aki egészségi állapota miatt nem tudja, és erről külön jogszabályban meghatározott orvos által kiállított igazolással rendelkezik – mondta végezetül dr. Szabó Áron.