VJT & Partners: javaslatok egy dróntörvényhez (1. rész)

parrot drón operátor
A drón még mindig az egyik legvagányabb ajándék, ráadásul sok aranyosat is találunk köztük
Vágólapra másolva!
A belügyminiszter egy nemrég megtartott konferencián megjegyezte, hogy sürgősen meg kell teremteni a pilóta nélküli légi járművek használatának pontos jogszabályi hátterét. Ebben kíván segítségére lenni a jogalkotónak néhány javaslattal a VJT & Partners szakértője. Most a kétrészes írás első részét olvashatják.
Vágólapra másolva!

Nemrégen még azt sem tudtuk, mik azok a drónok, manapság viszont már senki sem lepődik meg, amikor a feje fölött elhúz egy ilyen kis zümmögő szerkezet – fejtette ki elöljáróban dr. Pusztai Máté.

A drónok az élet egyre több színterén követelnek helyet maguknak. Pintér Sándor belügyminiszter egy nemrég megtartott konferencián megjegyezte, hogy a hazánk határaihoz érkező migránsok kezelésében kiváló szolgálatot tettek a drónok, segítségükkel sokkal könnyebb volt a Szerbia felől áramló embertömeg felmérése.

A miniszter ugyanakkor azt is elismerte, hogy pont a megnövekedett számú alkalmazási lehetőségre tekintettel sürgősen meg kell teremteni a pilóta nélküli légi járművek használatának pontos jogszabályi hátterét.

Veszélyt jelentenek a légi közlekedésre

A drónok veszélyt jelentenek a légiközlekedésre – ez az elsődleges szempont, amit egy leendő szabályozásnak figyelembe kell vennie. Ennek fontosságát hangsúlyozza az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) által kibocsátott javaslat is.

A VJT & Partners szakértője szerint a törvény megalkotásához szükség lenne egy olyan szempontrendszer kialakítására, mely az egyes drónok használatának jellegét, helyét és idejét figyelembe véve meghatározná az adott drón használatának kockázatát.

A kialakított szempontrendszer alapján az egyes drónokat különféle kategóriákba lehetne sorolni. Az egyes kategóriákon belül eltérő műszaki és „pilótaképesség”-beli előírások lennének irányadók.

Játékdrónok és kereskedelmi drónok

Magyarországon a legtöbb drón hobbidrón. Az ember bemegy egy játékboltba, vásárol magának egy egyszerű drónt, és hétvégenként megröpteti a szabadban. A drónok világában ezek a legveszélytelenebbek, így érdemes lenne számukra egy külön „játék”-kategóriát felállítani.

Ebbe a kategóriába azok a drónok tartoznának, amelyek korlátozott méretük és képességeik miatt eleve képtelenek komolyabb károkozásra. A tömegük nem léphetné túl a 0,5-1 kg-ot, legfeljebb néhány tízméteres magasságig lennének képesek emelkedni, és az irányító készülékük hatótávolsága is korlátozott lenne.

Forrás: Parrot

Mindezt ellensúlyozná, hogy mindenfajta korlátozás nélkül lehetne megvásárolni őket, és nem kellene hozzá pilótavizsga sem. Így a repülés élvezete olcsón és biztonságosan elérhetővé válik – hangsúlyozta dr. Pusztai Máté.

Egy másik, sokkal összetettebb kategóriát képviselnének azok a drónok, amelyeket kereskedelmi célból (pl. csomagküldés) használnának. Ezeket a gépeket – mivel nagyobbak, gyorsabbak – csak megfelelő engedély birtokában, kötelező felelősségbiztosítással lehetne üzemeltetni, és az irányító személyzet is csak képesített személyekből állhatna.

Az engedélyezés és a „drónpilótá”-vá válás feltételei annak alapján alakulnának, hogy mire és hol használják az adott drónt.

Mivel a különféle drónok mérete, felhasználásának célja, helye, ideje nagyon különböző lehet, fontos, hogy a törvényalkotók ebben a kategóriában egy olyan rugalmas rendszert alakítsanak ki, mely minden fontos szempontot figyelembe vesz.

(A VJT & Partners szakértőjével készült írás második részét hamarosan közöljük – a szerk.)