Karácsonyi vásárlások és a jótállás szabályai (3. rész)

background blur bokeh button channel control digital display electronics entertainment equipment flat flatscreen hand hardware hdtv high definition isolated isolated on white lcd leisure modern object program remote remote control screen subject technolog
Out of focus TV LCD set and remote control in man's hand isolated over a white background.
Vágólapra másolva!
A karácsonyi vásárlásokkal összefüggő tudnivalókkal foglalkozó sorozatunk első részben az akciós árakkal foglalkoztunk, a második részben azt tekintettük át, hogy milyen szavatossági jogok illetnek meg bennünket akkor, hogy leértékelt terméket vásárlunk. A harmadik részben is további jó tanácsok.
Vágólapra másolva!

A karácsonyi szezonban csúcsra jár a kiskereskedelem. A háztartási műszaki cikkek éves forgalmának 30-40 százaléka ebben az időszakban talál gazdára.

A karácsonyfa alá gyakran kerül mobiltelefon, számítógép, hi-fi, televízió, porszívó. A gondos vásárlók egy része azzal is igyekszik bebiztosítani magát a nem várt meglepetések ellen, hogy a megvásárolt termékre garancia kiterjesztést vásárol.

A jótállás általános szabályai

Ahhoz, hogy ezt megértsük, röviden érdemes felidézni a jótállás (köznapi nevén garancia) általános szabályát: a jótállási időn belül bekövetkező hibáért a kötelezett (általában a forgalmazó) felelősséget vállal, a terméket megjavíttatja vagy kicseréli, illetve ezek hiányában visszaadja a vételárat.

Csak olyan hibáról lehet szó, ami rendeltetésszerű használat mellett következett be, és nem érte a készüléket valamilyen károsító külső erőhatás (például: villám, leejtés). Erről szól tehát eredetileg a jótállás.

Minden tízezer forintot meghaladó vételáru tartós fogyasztási cikkre jár automatikusan egy év jótállás. Ennél hosszabb időtartamot önként, ingyenesen vállalhat a gyártó vagy a forgalmazó, illetve meghatározhatja a hosszabb időtartam ellenértékét.

Amennyiben a forgalmazó, gyártó egyszerűen magasabb vételárért a törvényi minimumnál hosszabb jótállási időt vállal, akkor a fenti törvényi szabály időben hosszabb távon alkalmazandó. Továbbra sincs tehát védelem például az elejtéssel szemben, a többletvédelem nem esetkörében, hanem időtartamában jelent többet.

Vagyis, azt az időszakot nyújthatjuk ki, melyen belül vélelem szól amellett, hogy a meghibásodás oka már az adásvétel pillanatában megvolt a készülékben, de csak később mutatkozik meg.

Ez a garancia kiterjesztésnek az a módja, amikor csupán a jótállás időtartamát változtatjuk meg meghatározott mértékben (általában 12-60 hónappal).

Online és személyes vásárlás

Van olyan üzlet, ahol ezt azonnal a vásárláskor el lehet intézni, de elérhető a garancia kiterjesztés akár utólagosan is Megkülönböztetjük a hagyományos (személyes) vásárlást az online vásárlástól. Lényeges a különbség, mert utóbbi esetében extra jogai vannak a vásárlónak.

Az online (üzlettől) rendelt játék, pulóver, magnó, telefon, laptop a kézhezvételtől számított 14 napon belül magyarázkodás nélkül visszaküldhető az eladónak és visszakérhetjük az árát, ha kiderült, hogy nem jó a méret, a szín, nehézkes a termék használata.

Ilyen jogunk a hagyományos vásárlás esetén nincs. Ott ugyanis csak akkor kérhetjük a termék cseréjét vagy a vételárat vissza, ha a termék hibás. Nem minősül hibának a méretbeli tévedés vagy színprobléma. A köztudatból kiirthatatlannak tűnő háromnapos visszavételi jog sem létezik.

Tartós fogyasztási cikkek esetén, melyek tízezer forintnál többe kerültek, három napon belüli meghibásodás esetén jogunk van azonnal cserét kérni, vagy cseretermék hiányában elállni a vásárlástól. Ezen túlmenően nincs semmiféle három napos „meggondolási” lehetőség.

Tartós fogyasztási cikkeknél követeljük meg a kitöltött jótállási jegyet. A számla önmagában nem elegendő. Ha a termék a kézhezvételtől számított három, illetve 14 nap után romlik el vagy jön elő valamilyen hiányossága, akkor ezt azonnal jelezni kell a kereskedőnek. Ha a jótállási jegyen az szerepel, hogy rögtön a szervizhez fordulhatunk, akkor jelezzük ott, minden esetben írásban.

A könnyebb árucikkeket (10 kilogrammig) a vásárlónak kell eljuttatnia a szervizbe, a nehezebbek el- és visszaszállíttatása az üzlet feladata, ne hagyjuk tehát, hogy a hűtőt velünk cipeltessék vissza az áruházba.

Forrás: Northfoto

Ha mégis, kérjünk számlát a szállításról és azt is kifizettethetjük az üzlettel. Aki magánszemélytől vásárol (akár interneten, akár személyesen), nehezebb helyzetben van, mert az ilyen vétel általában nem minősül fogyasztói szerződésnek. Így ha elromlik a termék, akkor már sajnos a vásárlónak kell aktívan fellépnie és egzakt módon bizonyítania a meghibásodás tényét, és annak okát.

Ez pedig amellett, hogy költséges, adott esetben nagyon bonyolult is lehet. Ha ajándékot vásárolunk, érdemes tehát üzletből vásárolni, mert azzal automatikusan jár a jótállás, vagy hétköznapi nevén a garancia.

Tízezer forint felett csaknem minden termékre kötelező legalább egy év jótállást adni, de az alatt is hat hónapig jár szinte minden termékre és szolgáltatásra, ha fogyasztói szerződésről van szó.

Ha ugyanis hat hónapon belül merül fel a hiba, törvényi vélelem szól amellett, hogy eleve hibás terméket adtak el nekünk. Amikor tehát a gyermeknek vásárolt sportcipő négy hónap után szétment, és nem azért, mert a csemete abban focizott, edzett és túrázott is egyben, akkor a vételártól függetlenül jótállási jogokat érvényesíthetünk.