Utazási szerződések – kihez fordulhatunk panasz esetén? (2. rész)

2019.06.27. 21:06

Mit tegyünk, amennyiben a szerződés megkötésre került, azonban a szolgáltatás nem az, amire számítottunk? A D.A.S. JogSzerviz szakértői kétrészes írásukban adnak tippeket, most a második részt olvashatják, az első rész itt érhető el.


Komoly problémákat okozhat, amikor a szerződés megkötését követően, már a helyszínen derül ki, hogy a szolgáltatás nem megfelelő. A kiutazással, szállással, ellátással kapcsolatban is merülhetnek fel komoly problémák.

Amit tudni kell, hogy az utazási irodák mindig a katalógusban foglalt szerződési feltételek szerint járnak el. Ezek az úgynevezett apróbetűs részek. Ugyanakkor nagyon lényeges tartalmi elemei a szerződésnek – emelték ki a D.A.S. JogSzerviz szakértői.

Részletesen olvassuk el mindent

Ezért fontos, hogy szerződéskötést megelőzően igen részletesen elolvassuk, hogy az adott utazási csomag mit tartalmaz, esetleg más vonalon is utánanézzünk annak, hogy az érintett szállodáról, szállásról milyen vélemények vannak. Ezt ma már az internet használata segítségével könnyen tudjuk ellenőrizni.

Az utazási irodának egyébként a szerződéskötést megelőzően tájékoztatási kötelezettsége áll fenn – különösen – az utazási szolgáltatás lényeges elemeiről (mikor, hova, mivel utaznak, étkezés, stb), az utazási iroda elérhetőségeiről, mennyibe kerül a teljes csomag, milyen fizetési feltételek állnak fenn, melyek a felmondás szabályai és annak következményei.

Ha az utazás során bármilyen gond merülne fel, a legfontosabb, hogy az utas igazolni tudja, hogy a kifogását jelezte az utazási iroda, vagy annak kinti képviselője, kapcsolattartója számára.

A jegyzőkönyv és a dokumentáció fontossága

A kifogásról kötelesek ezek a személyek jegyzőkönyvet felvenni és ennek másolatát az utas számára átadni. Ehhez – probléma esetén – mindenképpen ragaszkodjunk.

Ha a felvett kifogás alapos és a helyszínen kezelhető, akkor az iroda, illetve annak képviselője intézkedik a helyettesítő szolgáltatás nyújtása iránt. Ez tipikusan a nem megfelelő szállás miatt merülhet fel.

Ennek a helyettesítő szolgáltatásnak azonban hasonló színvonalúnak kell lennie, mint a szerződésben vállalt. Ha nem oldható meg a helyettesítő szolgáltatás, akkor végső soron marad az arányos díjleszállítás, mely később rendezhető az utazási irodával.

Forrás: Shutterstock

Azt az igényérvényesítés során ne felejtsük el, hogy sajnos az utast terheli annak bizonyítása, hogy a szolgáltatás nem felelt meg a szerződében foglaltaknak, azaz hibás volt. Emiatt érdemes a problémákat megfelelően dokumentálni, mely vagy fénykép-, illetve videó felvétellel lehetséges, vagy tanúnyilatkozatokkal.

A fentiekben említett jegyzőkönyv is bizonyíték, mégpedig arra nézve, hogy az utas ezzel tudja azt igazolni, hogy a kifogásait haladéktalanul megtette a megoldás érdekében – hangsúlyozták végezetül a D.A.S. JogSzerviz szakértői.