Karácsony előtt: az internetes vásárlás jogi buktatói (1. rész)

2019.12.18. 19:08

Kétségtelen, hogy az internetes vásárlás igen vonzó, gyors és kényelmes. Azonban, ha nem vagyunk eléggé elővigyázatosak, vagy túl elhamarkodottan vásároltunk, akkor abból gondok is adódhatnak – figyelmeztettek a D.A.S. JogSzerviz szakértői.

Jó hír az, hogy a fogyasztókat az Európai Unió szabályázásából adódóan több rendelkezés is védi. Ez különösen akkor jön jól, amikor a fogyasztó mégis úgy dönt, hogy az internetes vásárlást követően mégis meggondolja magát, és nem kéri a terméket – fejtették ki a D.A.S. JogSzerviz szakértői.

Ebben az esetben – meghatározott feltételek mellett - meggondolja magát, meghatározott rendelkezések figyelembevételével elállhat a szerződéstől. Ennek következménye, hogy a kereskedőnek vissza kell fizetnie a vételárat, míg a fogyasztónak vissza kell adnia a terméket.

Nem kell indokolni az elállást

Az elállás a termék átvételének napjától számított 14 naptári napon belül illeti meg a fogyasztót. Az elállást írásban kell közölni a kereskedővel, melynek elősegítése érdekében a kereskedők általában egy nyomtatványt is biztosítanak.

Előny, hogy az elállást nem kell a fogyasztónak indokolnia, tehát lényegében nincs jelentősége annak, hogy milyen okból gyakorolja a fogyasztó ezt a jogát és bizonyítania sem kell az indokát.

Fontos azonban, hogy amennyiben a terméket például neten keresztül rendeli meg valaki, azonban az üzletben veszi át, akkor már nem élhet ezzel a lehetőséggel.

Honlapok és megbízhatóság

Tipikus probléma azonban, hogy a fogyasztók megbízhatatlan honlapon keresztül vásárolnak. Ennek következménye az, hogy ha bármilyen fogyasztói probléma merül fel, gyakorlatilag elérhetetlen, vagy beazonosíthatatlan a kereskedő.

Emiatt nemcsak a honlapon közzétett szerződési feltételeket érdemes átolvasni, hanem javasolt a céget is ellenőrizni, akár a fogyasztóvédelem honlapján, vagy egyéb fórumokon. A megbízható kereskedők, az erre vonatkozó tanúsítványukat általában fel is tüntetik a honlapjukon.

Forrás: Getty Images/iStockphoto/AlexRaths/Alexander Raths

De azok a kereskedők, melyek megbízhatatlanok, általában a honlapon fel sem tüntetik az alapadataikat, vagy a vásárlás szabályait.

Külön kockázatot jelentenek a külföldi honlapokon keresztül történő rendelések. Itt is javasolt ellenőrizni, hogy megbízható, fogyasztóbarát honlapról van-e szó.

Erre utalhatnak az interneten fellelhető fogyasztói visszajelzések is. Ha bármilyen kételyünk merülne fel a honlap valódiságával összefüggésben, nem célszerű kezdeményezni sem a megrendelést, sem pedig a honlapon történő fizetést, mert könnyen csalás áldozatai lehetünk.

Egy külföldi honlap vonatkozásában az igényérvényesítés nemcsak nehézkes, de szinte lehetetlen – hangsúlyozták végezetül a D.A.S. JogSzerviz szakértői.