Tuller Ügyvédi Iroda: kerékpár a városban és a KRESZ szabályai

2020.07.01. 08:39

Az autós, motoros, kerékpáros, gyalogos közlekedésben van egy olyan pont, amely mindenkire ugyanúgy érvényes, amikor közúton közlekedik, ez pedig a KRESZ. A Tuller Ügyvédi Iroda szakértője a teljesség igénye nélkül bemutatja, hogy alapvetően hol közlekedhet a kerékpáros és hol nem.

Dr. Tuller Gábor Richárd kifejtette: alapvetően ma a világ nagyvárosai egy-két kivételtől eltekintve a személygépjármű forgalomra szerveződtek, azonban manapság egyre inkább kezdenek átalakulni a városi közlekedési szokások, és egyre nagyobb teret nyer a városi kerékpáros közlekedés, amelyhez alkalmazkodik a város és alkalmazkodnia kell az autóforgalomnak is.

A kerékpáros közlekedés nagy szabadságot ad az embereknek, hiszen amikor lerakjuk a kerékpárt akkor nem kell parkolási díjat fizetni, mindig van parkolóhely, nem kell üzemanyagot vásárolni, és nem kell a kerékpárok közterületi használatához vezetői engedélyt szerezni, azonban a kerékpáros közlekedés a védelmi eszközök szinte teljes hiányában sokkal veszélyesebb, mint a közúti közlekedés egyéb formái.

A KRESZ-t, aki vezetői engedéllyel rendelkezik jól ismeri és többé kevésbé betartja annak szabályait, ami nem minden kerékpárosról mondható el, pedig nekik elemi érdekük lenne – a biztonsági eszközök hiánya miatt – az, hogy a KRESZ szabályait ismerjék, mert annak alkalmazásával sokkal biztonságosabban eljuthatnak a kiinduló pontjukról a célállomásukra.

A főszabályképpen elmondható, hogy a kerékpárosközlekedésnek az úttesten kell történnie, kivéve, ha az tilos.

A kerékpáros közlekedésre a legelterjedtebb az úttest mellett a kerékpárút. A kerékpárútról elmondható, hogy ahol van kerékpárút a kerékpáros csak és kizárólag azt használhatja, és azon egy két-kivételtől eltekintve más jármű közlekedése tilos.

Forrás: Origo

Fenti kerékpárútra vonatkozó szabálytól a kerékpáros csak és kizárólag akkor térhet el, ha az úttesten kerékpáros nyom piktogram van felfestve.

Forrás: Origo

Ha az úttesten van felfestett kerékpársáv – amelyet általában táblával is jelölnek – akkor a kerékpáros csak itt közlekedhet és csak egyirányban, amerre az ki van jelölve.

Forrás: Origo

A nyitott kerékpársáv esetén ugyanazok a szabályok, mint a kerékpársáv esetén, azzal, hogy a kerékpársávot el lehet hagyni például balra kanyarodáskor, illetve ezt a sávot más járművek is használhatják indokolt esetben, például jobbra kanyarodás előtt, ezért az ilyen sávban a kerékpárosnak is fokozott figyelemmel kell közlekednie.

Forrás: Origo

A kerékpárosok nyilván mind jól tudják, hogy a buszsávot használhatják, azonban azt nem tudják, hogy ezt nem minden esetben tehetik meg. A kerékpárosok csak és kizárólag abban az esetben használhatják a busz sávot, ha azt tábla engedélyezi, ebben az esetben figyelemmel kell lenni a forgalomban lévő többi járműre is.

Nem lehet eléggé kihangsúlyozni, hogy amennyiben tábla nem engedélyezi a kerékpárosnak a busz sáv használatát, abban esetben a buszsávot tilos kerékpáros közlekedésre igénybe venni, amelynek betartása a kerékpárosnak is érdeke, hiszen a vezetői engedéllyel rendelkezők ilyen esetben alappal feltételezhetik, hogy nem fognak kerékpárossal találkozni a buszsávban.

Forrás: Origo

A városban, ahol található kerékpárút sok esetben az kettős célt szolgál és a gyalogosközlekedést is ki kívánja szolgálni. A gyalog- és kerékpárúton fokozott figyelemmel kell lennie a kerékpárosnak, hiszen bármikor előbukkanhat egy gyalogos, egy gyermek, vagy pl. egy kutya. Ennek érdekében az ilyen területen a KRESZ 20 km/h-s megengedett legmagasabb sebességet ír elő a kerékpárosokra.

Forrás: Origo

Fentiekhez hasonló elvek mentén sebességhatárt ír elő a kerékpárosokra a KRESZ a gyalogos-kerékpáros zónában. Ezen a területen a kerékpárosok részére kijelölt részen a megengedett legnagyobb sebesség 20 Km/h, míg a zóna egyéb részein 10 Km/h.

Az utolsó, amit be kívánok mutatni - mondta dr. Tuller Gábor Richárd - az az egyirányú utcában kétirányú kerékpáros közlekedés. Erről is ugyanaz mondható el, mint a buszsávban történő kerékpáros közlekedésről, tehát az, hogy a két irányú kerékpáros közlekedés is tilos az egyirányú utcában főszabály szerint, arra csak akkor van lehetőség, ha azt tábla jelzi.

Forrás: Origo

Jelen cikkben bemutatott szabályok betartásával a kerékpárosok nagymértékben hozzájárulhatnak mind a saját, mind mások biztonságához és a forgalom gyorsításához a városokban. Jelen cikkben bemutatott KRESZ szabályok nem teljeskörűek, azok csak figyelemfelhívásképpen a szerző által legfontosabbakat tartalmazza - hangsúlyozta végezetül a Tuller Ügyvédi Iroda szakértője.

Forrás: Shutterstock