A nyári kikapcsolódás során is érhetnek bennünket kellemetlen meglepetések: talán a lefoglalt szállás nem azt a minőséget nyújtja, amit hirdetett, esetleg használati tárgyaink rongálódnak meg a vakáció ideje alatt. Hova fordulhatunk panaszunkkal, orvoslást nyernek-e sérelmeink? A D.A.S. JogSzerviz szakértője járja körül a témát.

Ügyfeleink sajnos egyre gyakrabban számolnak be arról, hogy a szállodák, apartmanok nem biztosítják azt a színvonalat, amit online felületeiken állítanak magukról, és amihez áraikat is igazítják – mondta el az Origónak dr. Heinrich Renáta.

A komfortérzet persze lehet szubjektív. De bizonyos körülmények – például a nem üzemelő medence vagy szauna, takarítás nélkül maradt helyiségek vagy éppen a friss ágynemű hiánya – egyértelmű jelei annak, hogy a szolgáltatás nem felel meg a vele szemben támasztott követelményeknek.

Az ilyen esetek lényegében a hibás teljesítés körébe esnek. Ha tehát ehhez hasonló hiányosság árnyékolná be a nyaralást, mindenképpen jelezzük azt a szállás illetékes munkatársának, és kérjük jegyzőkönyv felvételét a panaszunkról, észrevételeinkről.

A nem tetsző körülményekről készítsünk fényképeket, és adjuk meg a lehetőséget a szállásadónak, hogy a problémát például szobacserével orvosolja.

Amennyiben ez nem vezet eredményre, az említett jegyzőkönyv és fényképfelvételek birtokában utólag érvényesíthetünk egyéb igényt. Például: jogi úton követelhetjük a már kifizetett összeg arányos mértékének visszatérítését.

A magunkkal vitt ingóságokban esett károk

A polgárjogi szabályok segítenek eligazodni az ingóságainkat ért károk terén is. Ilyen esetben a szálloda felelőssége legfeljebb a napi szobaár ötvenszereséig terjed. Ám egyéb korlátozást vagy éppen teljes felelősségkizárást a törvény nem tesz lehetővé.

A kártérítés további feltétele, hogy az adott dolgokat a szálloda által kijelölt vagy erre rendelt helyen, illetőleg szobájában helyezze el a vendég. Esetleg a szálloda olyan alkalmazottjának adott át, akit jogosultnak tartott az átvételre.

Fontos, hogy az értékpapírokért, készpénzért és értéktárgyakért csakis akkor áll fenn felelősség, ha a szálloda átvette őket megőrzésre, vagy az átvételt kifejezetten megtagadta.

Forrás: Shutterstock

Hasonlóan alakul a fürdők, kávézók, éttermek felelőssége is, azonban két lényeges eltérésről fontos említést tennünk.

Egyfelől a felelősség azokra az ingóságokra korlátozódik, amelyeket az ilyen helyekre rendszerint magukkal visznek a látogatók. Gondoljunk bele, milyen értékekről lehet szó manapság, amikor okostelefonjaink nélkül szinte egy lépést sem teszünk.

Másfelől, amennyiben a dolgok megőrzésére kijelölt hely a látogatók rendelkezésére áll, felelősségről kizárólag az itt elhelyezett dolgokat ért kár esetén beszélhetünk – húzta alá végezetül a D.A.S. JogSzerviz szakértője.