Egy olyan egyszerű termék esetében is, mint egy palack, számtalan kreatív kialakítás és különleges forma jöhet szóba, amely tetszetőssé teszi azt a vásárlók szemében. A formatervezés jelentőségének szemléltetésére tökéletes példa egy egyszerű üdítős palack világszerte ismert dizájnja, amely kiemeli a terméket a piacon lévő versenytársak közül – hangsúlyozták az Origónak a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala szakértői.

A palackok piacán évtizedek óta folyamatos a megújulás. Magyarországon például már kapható az az innovatív, egyedi megjelenésű papírpalack-prototípus, amelyet a Coca-Cola és a Paboco (Paper Bottle Company) nevű dán startup cég közösen fejlesztett ki.

De a Coca-Cola eredeti kólás palack design-ja, amelyből az évtizedek során az ikonikus forma kialakult, több mint száz éve született meg. A megjelenés mögött meghúzódó meglepő, mégis felettébb logikus magyarázatot egy izgalmas videó mutat be: How Coca-Cola Got Its Clever Design: https://www.youtube.com/watch?v=VIyK6-DnUrg&feature=youtu.be

A palackok formatervének jogi védelmére a formatervezési mintaoltalom szolgál, amely kizárólagos jogot biztosít az adott design hasznosítására.

Forrás: Flickr.com

Az oltalom tárgya lehet magának a palacknak a formáján túl a kupak, illetve egyéb záróelem design-ja, vagy a palackon elhelyezett dekoráció megjelenése, de még a címke grafikája vagy a palack felületi mintázata is.

A formatervezési mintaoltalom az SZTNH-nál benyújtott kérelem útján igényelhető, melynek további benyújtását segíti a Hivatal bejelentési útmutatója. https://www.sztnh.gov.hu/hu/dizajn/bejelentesi-utmutato-es-videos-segedletek

További információt itt találhat a Hivatal honlapján. https://www.sztnh.gov.hu/hu/szakmai-oldalak/formatervezesi-minta