A vintage védjegyek olyan jól ismert, már csak a fogyasztók emlékezetében élő védjegyek, amelyeket új termékként a piaci forgalomban hosszú ideje nem találhatunk meg. Ilyen például a Ferrari Testarossa-védjegye, amelyet az 1984 és 1991 között gyártott Testarossa modell árujelzőjeként ismerhettünk meg – hívták fel az Origó figyelmét a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala szakértői.

Ugyanezt az ikonikus modellt már legalább 25 éve nem gyártja a Ferrari, használt autóként továbbra is népszerű, de cserealkatrészeket, valamint javítási és karbantartási szolgáltatásokat is kínálnak.

Németországban eljárás indult, hogy megszűntessék a Testarossa-védjegyet, mivel már évek óta senki nem használta.

Az összevont ügyekben hozott ítéletében az Európai Unió Bírósága a 2003-as ítéletét megerősítve megállapította, hogy gépjárművek esetén a védjegy használatának minősül az is, ha a jogosult használt autóként értékesíti őket, cserealkatrészeket kínál, vagy éppen a Testarossa-modellhez kapcsolódó szolgáltatásokat nyújt.

Ebben fontos szerepe van annak, hogy ezek a kapcsolódó termékek és szolgáltatások egyértelműen az eredeti autóhoz kötődnek, és ennek a kapcsolódási pontnak köszönhetően elégítik ki a fogyasztók igényeit.

A hasonló vintage védjegyek jogosultjai számára ez nagyon jó hír.

Más szektorokban viszont ez nehezen alkalmazható (például: gyorsan forgó fogyasztási cikkek esetében, ahol nem beszélhetünk fenntartással és javítással kapcsolatos termékekről és szolgáltatásokról), így továbbra is inkább a versenyjogi és más, nem iparjogvédelmi jogokra alapított jogérvényesítés marad előtérben.

Forrás: Formula 1 via Getty Images/2020 Formula One World Championship Limited/Clive Mason