A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) július végén indított gyorsított ágazati vizsgálatot a kerámia-falazóelemek hazai piaci folyamatainak feltárása érdekében. A nyilvános társadalmi konzultációt követően a hatóság közzétette honlapján a vizsgálat eredményeit összefoglaló jelentését.

Az ágazati vizsgálat az értéklánc minden szintjére kiterjedt, így a GVH egyaránt vizsgálta a téglagyártók, a piacon jelentős szerepet betöltő beszerzési tárulások, az építőanyag kiskereskedők és a kivitelezők piaci magatartását.

A versenyhatóság az eljárás során meghallgatta a különböző szereplők véleményét a piaci folyamatokról, illetve ütköztette az eltérő szakmai álláspontokat.

A GVH emellett országszerte helyszíni kutatásokat folytatott, számos céget pedig adatkérésben keresett meg.

Az ágazati szereplők társadalmi konzultáció során tehettek észrevételt a vizsgálat eredményeit összegző, nyilvános jelentéstervezetre. A cégek visszajelzéseit a GVH beépítette téglapiaci jelentésébe: a vállalkozások észrevételei is megerősítették a versenyhatóság korábbi következtetéseit.

A vizsgálat során feltártak alapján a GVH felhívja a lakossági építkezők és az építőipari kivitelezők figyelmét, hogy a kiskereskedői szinten országszerte jelentős eltérések figyelhetők meg a végfelhasználói árakban, ezért vásárlás előtt szerezzenek be minél több ajánlatot.

Az építkezőket közvetlenül érintik továbbá a növekvő fuvar-csomagolási és logisztikai díjak, így akár akkor is drágulással szembesülhetnek, ha maga a termék ára ezt nem indokolná.

Az építkezőket közvetlenül kiszolgáló tüzépek vagy beszerzési társulások nagyobb volumen esetén kedvezményesebben tudnak rendelni a gyártóktól, ez pedig fogyasztói árelőnyökhöz is vezethet – azaz a vevők végső soron olcsóbban juthatnak a téglatermékekhez.

Forrás: GVH

A GVH ezért felhívja a piaci szereplők figyelmét arra, hogy beszerzési társulásba tömörülve képesek a leginkább ellensúlyozni a jelentősebb gyártók nagyobb alkuerejét.

A GVH a vizsgálat során a gyártói szinten feltártak alapján arra jutott, hogy a piaci koncentráció (kevés, jelentős méretű piaci szereplő) ellensúlyozható, illetve a versenyt fokozni lehet a hazai gyártás bővítését támogató állami ösztönzőkkel.