A jogszabályváltozás jelentőségét jól mutatja, hogy az ilyen jellegű befektetésekből származó összefonódás bejelentések aránya 15%-át tette ki a Versenyhivatalhoz érkező fúziós bejelentéseknek.
Fontos ugyanakkor figyelemmel lenni arra, hogy a tájékoztatási kötelezettség ebben az esetben is fennáll a Versenyhivatal felé, mégpedig az ilyen jellegű összefonódásról 30 napon belül tájékoztatni kell a Versenyhivatalt és ebben az esetben is megindíthatja az összefonódás vizsgálatára irányuló eljárást a Versenyhivatal a tájékoztatástól számított 6 hónapon belül.
Ugyancsak az összefonódásokat érintő másik fontos és jelentős szabályozás van jelenleg a Parlament előtt. A módosítási javaslat a digitális piacokon lezajló fúziókat érinti és – minden bizonnyal az amerikai internet óriások versenyhez való viszonyulását is megfigyelve - ezekkel kapcsolatosan fogalmaz meg fontos új szempontokat az összefonódás versenyjogi értékelése során.
A várhatóan ez év tavaszán hatályba lépő módosítás előírja, hogy a digitális piacokat érintő összefonódások vizsgálata során nemcsak a versenyre, hanem az innovációra gyakorolt hatását is vizsgálni kell egy tervezett összefonódásnak.
Az innovációra gyakorolt hatás vizsgálata során pedig a Versenyhivatalnak olyan szempontokat is figyelembe kell vennie, mint például a fuzionáló vállalatok hozzáférése a verseny szempontjából releváns adatokhoz, képessége az adatok felhalmozására és az adathalmazok összeadására, annak pénzügyi befolyása és méretelőnye mellett.
A törvényjavaslat hátterében az a felismerés áll, hogy digitális platformok esetén azok piaci ereje és értéke az őket használók számától függ és ezen hálózati hatások révén egy piaci szereplő nemcsak képes ellehetetleníteni a piacon meglévő versenytársakat, de újabb versenytársak piacra lépését is megnehezítheti vagy akár lehetetlenné is teheti.
Ugyancsak fontos felhívni a figyelmet a küszöbönálló Versenytörvény módosítás azon rendelkezésére is, amely alapján a hatálybalépést követően, a piaci szereplők tájékoztatást kaphatnak olyan egyszerűbb megítélésű, versenyjogi szempontból nem aggályos, fúziós bejelentésekről is, amelyekben a Versenyhivatal hatósági bizonyítványt állított ki arról a tényről, hogy az összefonódás bejelentés vizsgálatára okot adó körülmény nem áll fenn.
Ez a tájékoztatás azért fontos, mert lehetővé teszi, hogy a tervezett fúzió résztvevői a lehetséges érintett piacok ismeretében egyrészt eredményesebben tudják megítélni, hogy összefonódás bejelentésük sikerre vezet-e majd, ugyanakkor ezáltal arról a piacról is fontos információt szolgáltat a Versenyhivatal a vállalkozásoknak, amelyeken a vállalkozások ténylegesen működnek.
Szem előtt tartandó továbbá, hogy bármely korábbi, most vagy a jövőben a Versenytörvénybe kerülő kivétel szabály természetesen a magyar bejelentési kötelezettség alól jelent csak kivételt.
Abban az esetben, ha az összefonódás mérete, más országok érintettsége adott esetben indokolttá teszi, akkor az európai uniós bejelentés például még szükségessé válhat, függetlenül a hazai Versenytörvényben szabályozott kivételtől.
A tervezett tranzakciók, ügyletek kapcsán tehát versenyjogi szempontból sem lehet már „rutinszerűen" eljárni. Fontos, hogy a vállalkozások minden esetben körültekintően, versenyjogban járatos szakember bevonásával értékeljék a projekthez kapcsolódó szükséges hazai és nemzetközi szintű versenyjogi teendőket.