Problémák a szállodában: fontos az utazási iroda körültekintő kiválasztása

Több szállodából is fizetés nélkül távozott egy nő
Vágólapra másolva!
Kevesebb a jogosulatlan utazásszervező, de még mindig vannak olyan vállalkozások, amelyek a jogszabályi feltételek nélkül végzik tevékenységüket, ezért fontos az utazási iroda körültekintő kiválasztása. Ha a szálláshelyen hibás teljesítést észlelünk, az utasnak ezt tudnia kell bizonyítani.
Vágólapra másolva!

Az utazási irodák listája a főváros kormányhivatalának honlapján elérhető. Ha valaki a nyilvántartásban nem szereplő utazásszervezővel utazik, akkor hibás teljesítés vagy a teljesítés elmaradása esetén nem, vagy csak korlátozottan érvényesítheti fogyasztói jogait.

Fontos az utazási szerződés megkötésének szükségessége. Ha az ügyfél utazásközvetítőnél foglal, a szerződésnek mindkét fél - az utazásszervező és az utazásközvetítő - pontos adatait, elérhetőségét tartalmaznia kell. Az utazásszervező fizetésképtelensége esetén fedezetet nyújtó vagyoni biztosítékot is fel kell tüntetni a szerződésben.

Mi a teendő, ha a nyaralás helyszínén észleli az utas a problémát? A bírósági gyakorlat alapján a legjobb bizonyítékok mindig a fényképet, videó felvételek, amelyekkel a látható kifogásokat lehetséges dokumentálni.

Tipikus probléma az is, hogy az utazási katalógusban közzétett és a szerződő által elképzelt szállás nem egyezik.

Itt a legkülönbözőbb problémák merülhetnek fel: nem tengerre néző, nem működik a légkondicionáló, zajos és vékonyak a falak, vagy olyan mértékben piszkos és elhasznált a szállás, hogy ott lehetetlen pihenni.

Ha azonban a legnagyobb elővigyázatosság ellenére sem tudtuk elkerülni a problémát, javasolt az alábbi lépéseket megtenni.

Ezzel is felkészülve arra, hogy amennyiben jogvitánk tovább fokozódna, akkor jobb esélyekkel tudjuk az igényünket is érvényesíteni. Főszabály az, hogyha tetten érhető a hibás teljesítés, akkor azért az utazási iroda felel.

Ez alól csak szűk kivétel van, mégpedig akkor mentesül a hibás teljesítés miatti kötelezettsége alól, ha a probléma az utas magatartására vezethető vissza, vagy olyan előre nem látható, elháríthatatlan külső ok merül fel, melyért senki nem tehető felelőssé.

Fontos követelmény, hogy az utazási irodának még a fenti helyzetekben is, feltétlenül segítséget kell nyújtania az utasok részére.

A hibát, tehát magát a problémát az utasnak kell bizonyítania. A bírósági gyakorlat alapján a legjobb bizonyítékok mindig a fényképet, videó felvételek, amelyekkel a látható kifogásokat lehetséges dokumentálni.

Bizonyítékként szolgálhatnak még a különböző tanúnyilatkozatok is, melyeket akár más utastársaktól szereztünk be. Ez utóbbiakat célszerű írásba is foglalni, annak érdekében, hogy a későbbiek során fel lehessen használni.

Nem elég azonban a fenti kifogásokat bizonyítani, az is szükséges, hogy az érintett utas a külföldön lévő, azaz a kinti kapcsolattartó részére, igazolható módon jelezze a kifogását.

Ez azt a célt szolgálja, hogy még a nyaralás tartama alatt megoldást lehessen találni, akár akként, hogy egy helyettesítő szállást biztosítanak az utas számára, ami akár elfogadható is lehet a további időre.

Az utazási iroda képviselőjenek természetesen kötelezettsége a kifogásról és az esetleges megoldásról jegyzőkönyvet felvennie és ennek egy példányát az utas részére átadnia.

Ha megoldható a kifogás kezelése, akkor más – azonos értékű – helyettesítő szolgáltatást is nyújthat az iroda (más szállodában ugyanolyan kategóriájú szállás.). Ennek a szolgáltatásnak hasonló színvonalúnak kell lennie, mint a szerződésben vállalt.

Ha nem oldható meg a helyettesítő szolgáltatás, akkor végső soron marad az arányos díjleszállítás, melyről már fentebb szó volt.

Forrás: pixabay.com

Ha azonban a helyettesítő szolgáltatás nyújtására nincs lehetőség, vagy az sem megfelelő, akkor az utazási irodának kötelezettsége a részvételi díjat a hibás teljesítéssel arányos mértékben csökkenteni.

Itt ne feledjük, hogy a repülőjegy, vagy annak illetéke nem csökkenthető, legfeljebb a szállás eredeti foglalási költsége az, amely szóba jöhet.

Sokszor ezt a hírt az utasok is csalódottan fogadják, mely érthető. Ha azonban sikerül azt igazolni, hogy az érintett nyaralás valamilyen különleges esemény apropója volt (eljegyzési meglepetés, stb.), akkor még némi sérelemdíjra is szert lehet tenni. Ez utóbbit is azonban az utasoknak kell bizonyítaniuk egy esetleges polgári peres eljárásban.