„Brüsszeli felmérés igazolja, hogy Magyarországon kiemelkedően javul a piaci verseny"

Gazdasági Versenyhivatal, Rigó Csaba Balázs, elnök
Vágólapra másolva!
A hazai piaci versenyt és a pénzügyi közélet tisztaságát gyakran érik Magyarországon és azon kívül is politikai jellegű kritikák, miközben az Európai Unió felmérései szerint a magyarországi piaci verseny mutatói minden tekintetben javultak az elmúlt időszakban, mégpedig az uniós átlag felett. A fogyasztók által érzékelhető, valós helyzetről Rigó Csaba Balázzsal, a nemzeti versenyhatóság elnökével beszélgettünk.
Vágólapra másolva!

- A hazai és az európai politikai közéletben és sajtóban időről időre felbukkan
kritikaként a magyarországi piaci verseny helyzete, illetve a versenyfelügyelet
elégtelennek vélt működése. Ezekre a GVH nagyon ritkán reagál, ennek mi az oka?

- Nem vesztegetjük az időnket „fake news" megnyilatkozásokra, vagy politikai
indíttatású kritikákra, mert ezek elvonnák az energiáinkat a szolgálatunktól és a
feladatainktól. Nekünk elsősorban a magyar emberek véleménye számít. Mi a precíz
munkában és a teljesítményben hiszünk.

Ennek érdekében a szakmai kapcsolatainkat továbbfejlesztettük az elmúlt 2 évben. A GVH aktív mind a hazai, mind a nemzetközi versenyjogi színtéren, ahonnan Hazánk rendszeresen elismeréseket kap. A kritikusok figyelmébe ajánlom, hogy a piaci verseny érvényesüléséről léteznek objektív mérések
is, köztük olyanok is, amelyeket maga Brüsszel végez. E mérések alapján a magyar
verseny fogyasztói érvényesülése az Európai Unió legpozitívabb tendenciáit mutatta az
elmúlt évtizedben.

- Hogyan mérhetőek ezek objektív módon?

- Az Európai Unió rendszeresen felméri a tagállamaiban, miként hat a verseny
tisztasága a fogyasztói jólétre, amelynek maximalizálása végső soron a
versenyszabályozás célja. E felmérések szerint a magyarországi verseny mutatói kivétel
nélkül minden tekintetben javultak az elmúlt évtizedben, mégpedig a legtöbb esetben az
uniós átlag felett.

Például 13%-kal több magyar fogyasztó értékelte úgy, hogy a verseny jobb fogyasztói árakat eredményezett, miközben az EU-átlag csak 2%-os javulást mutat, a tagállamok mintegy felében pedig visszaesés mérhető. A magyarok 17%-kal nagyobb része tapasztalta, hogy a verseny nagyobb választékot eredményezett, miközben az EU- átlag csak 5%-os javulást mutatott, számos országban pedig ebben a kérdésben is csökkent a fogyasztói elégedettség.

A verseny lakossági érzékelése mellett egyébként az Unió ún. fogyasztói piaci eredménytáblákkal is folyamatosan figyelemmel kíséri a tagállami piacok működését. Elmondható, hogy Magyarország ezek alapján is az EU legszűkebb élmezőnyéhez tartozik.

- Milyen eredményeket értek el ebben a tekintetben a hazai piacok?

- Az EU egy összetett, 5 összetevőből álló ún. piaci teljesítménymutatóval méri a
piaci trendek alakulását a fogyasztók szempontjából. A legutóbbi eredmények alapján
Magyarország teljesítménymutatója az EU országai közül az első három közé tartozik mind a 15 vizsgált árupiacon (ebből 14-ben az első helyen), és a 25 szolgáltatási piac közül is 22-ben (ebből 19-ben az első helyen).

Rigó Csaba Balázs, a Gazdasági Versenyhivatal elnöke Forrás: Gazdasági Versenyhivatal

Ezzel Magyarország összesített pontszáma a legmagasabb az EU összes országa közül. A teljesítménymutató említett öt szempontjából háromban hozta Magyarország a legmagasabb átlagot: az EU országai közül hazánkban a legmagasabb a fogyasztói bizalom a kiskereskedők és a szolgáltatók iránt, legerősebb a termékek vagy szolgáltatások fogyasztói elvárásoknak való megfelelése, és a legjobban értékelt a választék az áruk és szolgáltatások terén.

- A magyar fogyasztók tehát kedvezőnek találják a versenyt a hazai piacokon?

- Így van, amely összefüggésben áll azzal is, hogy a magyar fogyasztók uniós összehasonlításban is kiemelten bíznak a hatóságokban. Az ún. fogyasztói feltételek tavaly lefolytatott felmérése alapján a hazai lakosság több mint 79%-a bízik a hatóságok jogérvényesítő erejében, amely 9%-kal magasabb az uniós átlagnál. Ez is jól mutatja, hogy az álhírek és a politikai jellegű kritikák sem tudják megingatni a magyar fogyasztókat, akik a valós, pozitív tapasztalatoknak köszönhetően kiemelt bizalommal fordulnak hozzánk. Mi pedig a magyar emberek oldalán állunk.

- A hazai piaci verseny felügyelete tehát eredményesnek mondható?

- Álláspontom szerint igen. A hazai versenyfelügyelet minőségének megítélése alapvetően a magyar emberek dolga. Fontos azonban leszögezni: nem érdemes hinni a vélekedéseken és politikai prekoncepciókon alapuló kritikáknak, mivel az előzőekben említett objektív felmérések eredményei azt mutatják, hogy a magyarok egyre erősebben tapasztalják a gyakorlatban a verseny tisztaságának előnyeit. Ennél alkalmasabb mutatója pedig nem lehet a piaci verseny felügyeletének.