Milyen mértékben és mikor fizet a MÁV a késések után?

Vágólapra másolva!
A vasúti közlekedést igénybevevő utasok jogait az Európai Parlament és a Tanács 1371/2007/EK rendelete, a vasúti személyszállítást igénybevevő utasok jogairól és kötelezettségeiről, az utasok jogáról szóló rendelet szabályozza, amely percek, és százalékok alapján határozza meg a kártérítés mértékét - mondta el az [origo]-nak a D.A.S. JogSzerviz szakértője.
Vágólapra másolva!

A jogszabályok szerint amennyiben a vonat szállítási szerződésben meghatározott célállomásra hatvanperces, vagy azt meghaladó késéssel érkezik, akkor a kártérítés összege a menetdíj huszonöt százalékának megfelelő összeg.

A százhúsz perc, vagy az azt meghaladó késés esetén a kártérítés mértéke a menetdíj ötven százaléka. A MÁV üzletszabályzata alapján az átalány-kártérítés már harminc percet meghaladó késés esetén is megilleti az utasokat - mutatott rá dr. Bezzegh Edina.

Vonatkésés esetén az érkezési állomás ügyeletes alkalmazottja vagy a késett vonat jegyvizsgálója igazolja a késés tényét és időtartamát. Az átalány-kártérítésre vonatkozó igényt az utas a vasúti társaság bármely szervezeti egységénél bejelentheti; a vasúti társaság szervezeti egységei az igényt az annak elbírálására jogosult illetékes szervezeti egységhez továbbítják.

A menetjegy árára vonatkozó átalány-kártérítés kifizetésének határideje az igény bejelentésétől számított egy hónap. Az átalány-kártérítés kifizetése történhet kupon formájában is, de az utas kérésére a térítést pénz formájában kell kifizetni.

Kezelési költség nélkül

A vasúti társaság kezelési költség felszámítása nélkül téríti vissza a különbözeti díjat, ha az utas első osztályra érvényes menetjegyével másodosztályon utazott, mivel az igénybe venni kívánt vonat vagy kocsi fűtés nélkül, világítás nélkül közlekedett, zsúfoltsága miatt az utas nem jutott a menetjegyének megfelelő ülőhelyhez az első osztályon.

A visszatérítésre az utas csak akkor lesz jogosult, ha a visszatérítési igényének okát a jegyvizsgálóval igazoltatta, azaz kérni kell az utazás során a jegyvizsgálótól, hogy szíveskedjen az esetet jegyzőkönyvezni - hangsúlyozta a D.A.S. JogSzerviz szakértője.

A vasúti társaság köteles térítést fizetni az utas részére, ha az utas az ülőhelyét helyjegy váltásával vagy más módon biztosította és a biztosított ülőhelyet a vasúti társaság ismételten értékesítette, illetve a helybiztosításban megjelölt kocsit nem állította ki és az utas helybiztosításának megfelelő elhelyezéséről a vonat indulásától számított harminc percen belül nem tudott gondoskodni.

Ha a vasúti társaság a pót- és helyjeggyel vagy helyjeggyel rendelkező utas részére nem tud megfelelő ülőhelyet biztosítani, köteles részére a térítésre jogosító igazolást kiállítani. Az igazolás alapján a pót- és helyjegy, hely-jegy bevonása mellett a vasúti társaság bármely jegypénztára kezelési költség felszámítása nélkül kifizeti a pót- és helyjegyért, hely-jegyért fizetett összeget. Az összeg átvételét az utasnak neve, lakcíme és személyazonosításra alkalmas igazolványának száma megadásával kell elismernie.

Mentesül a térítési kötelezettség alól a vasúti társaság, ha az utas részére a vonat indulásától számított harminc percen belül azonos kocsi-osztályban ülőhelyet biztosított. Mentesül akkor is, ha az utas részére a vonat indulásától számított harminc percen belül magasabb kocsi-osztályban helyet biztosított (az utas ebben az esetben mentesül a kocsiosztály-különbözeti díjmegfizetése alól); valamint még abban az esetben is, ha az utas a helyhiányt a vonatban a jegyvizsgálóval nem igazoltatta - fejezte be dr. Bezzegh Edina.

Közvetlen kifizetés

A késett vonattal utazók jogait kedvezően érinti, hogy a feláras (pót és/vagy helyjegy megfizetésével igénybe vehető) vonatok késése miatt járó átalány-kártérítés (a késés mértékétől függően) bizonyos feltételek teljesülése esetén már az utas célállomásán, akár az utazás után közvetlenül kifizethetővé válik - a műszaki és a technikai feltételek függvényében - egyes vasútállomások pénztárában is.

A vasúttársaság pénztárosa telefonon kapja meg a központi adatbázisból az utas vonatának adatait és a kártérítésre vonatkozó engedélyt. Az átalány-kártérítés kifizetése történhet kupon formájában is, de az utas kérésére a térítést pénz formájában kell kifizetni.

Fontos előírás, hogy a pénztár csak akkor teljesít kifizetést, ha az utasnak egyéb kártérítési igénye nincs, mert amennyiben az utas egyéb kártérítési igényt is kíván benyújtani, akkor azt ügyfélszolgálat elérhetőségein keresztül teheti meg. Az utas nem jogosult átalány-kártérítésre, ha a késésről a jegyvásárlást megelőzően tájékoztatták, vagy ha az utazásnak másik szolgáltatással vagy kerülő útirányon történő folytatása következtében a késés a harminc percet nem haladja meg.

A csatlakozó vonat elmulasztása

Ha az utas a vonat késése, kimaradása miatt olyan csatlakozó vonatot mulaszt el, melyre érvényes menetjeggyel és pót- és helyjeggyel, pótjeggyel vagy helyjeggyel rendelkezik, és utazását folytatni kívánja, több lehetőséget választhat. Így kérheti az elmulasztott vonatra érvényes pót- és helyjegye, pótjegye, helyjegye díjának levonás nélküli visszatérítését, vagy a jegy kicserélését a következő alkalmas vonatra, mégpedig többlet díj fizetése nélkül.

Ha az utas a vonat késése, kimaradása miatt bekövetkező csatlakozásmulasztás miatt lemond a továbbutazásról, az igénybe nem vett szolgáltatásokért fizetett díjat a vasúti társaság kezelési költség levonása nélkül visszafizeti az igény beérkezésétől számított harminc naptári napon belül bármely személypénztárában.

A vasúttársaság felelős azért a kárért, mely abból ered, hogy a vonat késése, kimaradása vagy csatlakozásmulasztás miatt az utas nem tudja az adott napon utazását folytatni, vagy az adott körülmények között az utazás folytatása ugyanazon a napon ésszerűen nem várható el. A kártérítés kiterjed az ésszerű szállásköltségeinek megtérítésére és az utast váró személyek értesítésének az ésszerűen felmerült költségeire.